PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
Prócz pogody nie ma na razie na co narzekać. Tegoroczne filmy Konkursu Polskiego mają fantastycznych bohaterów, a ich twórcy szczęśliwie wiedzą, jak ich pokazać.

W trójmiejskiej grupie Miłość grali przed laty Tymon Tymański, Mikołaj Trzaska, Leszek Możdżer, Jacek Olter i Maciej Sikała. W 2009 roku doszło do próby jej reaktywacji. Reżyser filmu "Miłość"Filip Dzierżawski łącząc materiał archiwalny z wypowiedziami muzyków po latach opowiada coś znacznie więcej niż historię grupy, jej sukcesów, dramatów i nieuniknionego rozpadu. Nie tylko portretuje wybitnych, bardzo różniących się między sobą muzyków, ale też udaje mu się dotknąć momentu powstawania muzyki. Jego bohaterowie szczerze opowiadają nie tylko o łączących ich więziach, ale i o samej alchemii procesu twórczego. Z sukcesem udaje się autorowi filmu prowadzić narrację przy pomocy muzyki grupy Miłość.


Kadr z filmu "Miłość", fot. KFF

Bohaterów "Mojej Woli"Bartosza M. Kowalskiego łączy przyjaźń. Jak sami deklarują, w ich życiu najważniejsza jest rodzina, Legia i więcej nic. Nie jest to jednak portret kibiców, ale chłopaków z biednych rodzin, skazanych – wydawałoby  się – na replikowanie biedy i poszerzanie obszaru patologii. Od innych różni ich to, że oprócz picia trenują. Bartosz marzy o byciu kaskaderem, a Paweł go w tym dążeniu wspiera. Tytułowa Wola jest na szczęście nie tylko nazwą warszawskiej dzielnicy, stygmatyzującej bohaterów.


Kadr z filmu "Moja Wola", fot. KFF/HBO

"Inny film" Brygidy Frosztęgi-Kmiecik to portret grupy ludzi upośledzonych umysłowo, którzy w ramach terapii realizują film. Autorka im towarzyszy ze swoją kamerą. W krótkim czasie udaje jej  się wzbudzić sympatię widzów do swoich bohaterów, choć nieraz ich poczynania bawią. W tym śmiechu nie ma jednak nic zdrożnego, wynika on z rodzących się akceptacji i przywiązania. Film udowadnia, że czas i wysiłek poświęcony drugiemu człowiekowi, umożliwia wartościową relację z każdym. Trzeba "tylko" cierpliwości.


Kadr z filmu "Inny film", fot. KFF

Dwie animacje "Ziegenort" Tomasza Popakula i "Plażę" Pawła Prewenckiego łączy tylko to, że ich akcja rozgrywa się nad morzem. Różni je nie tylko tonacja: w pierwszym przypadku wypełniające kadry niepokój i niepewność wieku dojrzewania, a w drugim niewymuszony humor, lekka anegdota. "Ziegenort" fascynuje swoją graficzną, czarno-białą formą, wzbogacaną momentami o zieleń trzcin czy czerwień znalezionego "skarbu". Humor Prewenckiego zawiera się również w samej animacji: niedokończone kreski kończyn plażowiczów, zabawne gesty podbijane dźwiękiem sprawiają, że króciutki filmik jest integralną, dojrzałą wypowiedzią.


Kadr z filmu "Ziegenort", fot KFF


Kadr z filmu "Plaża", fot. KFF

"The Big Leap" Kristoffera Rusa to krótka fabuła, rozgrywająca się na dachu drapacza chmur. Spotyka się tam trójka samobójców, która spiera się o istnienie boga. Celna obserwacja, że kryzys finansowy wpływa na zadawanie ważnych pytań, przybiera kształt ironicznej opowiastki filozoficznej. Przesycone zamierzoną sztucznością dialogi przerywa wielki, imponująco zrealizowany, skok.


Kadr z filmu "The Big Leap", fot. KFF

"Self(less)-Portrait" Mateja Bobrika rozgrywa się w czasie między śmiercią matki autora-bohatera, a jego ślubem z japońską dziewczyną. Opowiadana w trzech językach codzienność ujawnia podobieństwa między ludźmi i różnice między kulturami. Małomówny bohater-autor wsłuchuje się w głosy dwóch ukochanych kobiet, samotnej, słowackiej babci i kaleczącej polski język japońskiej narzeczonej. I rzeczywiście: choć jest w kadrach, de facto w filmie go nie ma.


Kadr z filmu ""Self(less)-Portrait"", fot. KFF

"Wypadek" Anny Więckowskiej to portret Macieja Zientarskiego, który po głośnym wypadku próbuje zacząć nowe życie. Zmaga się nie tylko z poturbowanymi ciałem i pamięcią, ale też z przeciągającym się procesem sądowym i wrogim zainteresowaniem tabloidów. 


Kadr z filmu "Wypadek", fot. KFF

Portalfilmowy.pl jest patronem medialnym wydarzenia. Zapraszamy do Krakowa i na nasze strony, gdzie znajdziecie najnowsze doniesienia z festiwalu!

 


Katarzyna Skorupska
Portalfilmowy.pl
Ostatnia aktualizacja:  29.05.2013
Zobacz również
Arkadiusz Jakubik i jego Dr Misio na Dwóch Brzegach
Witold Giersz zawita na O!PLA
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2021
Scroll