Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Znany dotąd jako Lato Filmów warszawski festiwal zmienia nazwę i formułę. 19. edycja imprezy, której początek zapowiedziano na 7 kwietnia, jako Wiosna Filmów skupi się na prezentacji tytułów, które odniosły sukces na największych światowych festiwalach.
- Doszliśmy do wniosku, że wiele filmów pokazywanych i nagradzanych na dużych, prestiżowych imprezach nie trafia na ekrany polskich kin bądź też pokazywane jest w wąskim, festiwalowym obiegu - nierzadko poza Warszawą - mówi Maciej Zabojszcz, dyrektor Wiosny Filmów. - Stąd decyzja o zmianie naszego profilu - dodaje.
Zgodnie z tym kluczem festiwal zainauguruje nagrodzona Złotym Lwem na ubiegłorocznym festiwalu w Wenecji koreańska "Pieta" w reżyserii Kim Ki-Duka. Równie mocny akcent organizatorzy zaplanowali na zakończenie Wiosny Filmów. Imprezę zamknie pokaz rumuńskiego obrazu "Pozycja dziecka" Călina Petera Netzera wyróżnionego przed miesiącem Złotym Niedźwiedziem na MFF w Berlinie.
W gronie ujawnionych tytułów programu warszawskiej Wiosny Filmów znalazły się m.in. zwycięzca zeszłorocznego MFF w Moskwie "Junkhearts" (Wielka Brytania, 2011, reż. Tinge Krishnan), nagrodzony na festiwalu w Valladolid "Hannah Arendt" (Niemcy, 2012, reż. Margarethe von Trotta, w obsadzie Barbara Sukowa i Julia Jentsch), dostrzeżony na kilkunastu festiwalach "Lore" (Australia/Niemcy, 2012, reż. Cate Shortland) i wyróżniony nagrodą FIPRESCI Berlinale "Hemel" (Holandia/Hiszpania, 2012, reż. Sacha Polak).
W programie festiwalu nie zabraknie także polskich produkcji. Organizatorzy chcą umożliwić publiczności spotkanie się z twórcami dostrzeżonych w Polsce i zagranicą filmów takich jak "Dzień kobiet" Marii Sadowskiej, "Jesteś Bogiem" Leszka Dawida, "Nieulotne" Jacka Borcucha czy "Sekret" Przemysława Wojcieszka.
Jednocześnie festiwal nie rezygnuje z dyskusji wokół scenariusza filmowego, która wyznaczała ramy poprzednich edycji imprezy. Pozostałością po poprzednim profilu jest tzw. Strefa Scenarzysty, którą zaplanowano w dniach 10-12 kwietnia. Złożą się na nią: organizowane wspólnie z Filmoteką Szkolną PISF warsztaty dla uczniów i nauczycieli, które poprowadzą Zbigniew Żmudzki z wytwórni Semafor, Maciej Pisuk ("Jesteś Bogiem") i Piotr Borkowski ("Lęk wysokości") oraz międzynarodowe seminarium scenariuszowe poświęcone scenariuszom dla dzieci i młodzieży. Kontynuowany też będzie, znany z lat ubiegłych, konkurs na film krótkometrażowy z najlepszym scenariuszem.
Wszystkie wydarzenia festiwalowe odbywać się będą w kinie Praha. Organizatorzy liczą na pełne sale kinomanów, których obok atrakcyjnego programu skusić ma wyjątkowo atrakcyjna cena biletów - 7 zł. Pełny program 19. Wiosny Filmowej poznamy w przyszłym tygodniu.
- Doszliśmy do wniosku, że wiele filmów pokazywanych i nagradzanych na dużych, prestiżowych imprezach nie trafia na ekrany polskich kin bądź też pokazywane jest w wąskim, festiwalowym obiegu - nierzadko poza Warszawą - mówi Maciej Zabojszcz, dyrektor Wiosny Filmów. - Stąd decyzja o zmianie naszego profilu - dodaje.
Zgodnie z tym kluczem festiwal zainauguruje nagrodzona Złotym Lwem na ubiegłorocznym festiwalu w Wenecji koreańska "Pieta" w reżyserii Kim Ki-Duka. Równie mocny akcent organizatorzy zaplanowali na zakończenie Wiosny Filmów. Imprezę zamknie pokaz rumuńskiego obrazu "Pozycja dziecka" Călina Petera Netzera wyróżnionego przed miesiącem Złotym Niedźwiedziem na MFF w Berlinie.
W gronie ujawnionych tytułów programu warszawskiej Wiosny Filmów znalazły się m.in. zwycięzca zeszłorocznego MFF w Moskwie "Junkhearts" (Wielka Brytania, 2011, reż. Tinge Krishnan), nagrodzony na festiwalu w Valladolid "Hannah Arendt" (Niemcy, 2012, reż. Margarethe von Trotta, w obsadzie Barbara Sukowa i Julia Jentsch), dostrzeżony na kilkunastu festiwalach "Lore" (Australia/Niemcy, 2012, reż. Cate Shortland) i wyróżniony nagrodą FIPRESCI Berlinale "Hemel" (Holandia/Hiszpania, 2012, reż. Sacha Polak).
W programie festiwalu nie zabraknie także polskich produkcji. Organizatorzy chcą umożliwić publiczności spotkanie się z twórcami dostrzeżonych w Polsce i zagranicą filmów takich jak "Dzień kobiet" Marii Sadowskiej, "Jesteś Bogiem" Leszka Dawida, "Nieulotne" Jacka Borcucha czy "Sekret" Przemysława Wojcieszka.
Jednocześnie festiwal nie rezygnuje z dyskusji wokół scenariusza filmowego, która wyznaczała ramy poprzednich edycji imprezy. Pozostałością po poprzednim profilu jest tzw. Strefa Scenarzysty, którą zaplanowano w dniach 10-12 kwietnia. Złożą się na nią: organizowane wspólnie z Filmoteką Szkolną PISF warsztaty dla uczniów i nauczycieli, które poprowadzą Zbigniew Żmudzki z wytwórni Semafor, Maciej Pisuk ("Jesteś Bogiem") i Piotr Borkowski ("Lęk wysokości") oraz międzynarodowe seminarium scenariuszowe poświęcone scenariuszom dla dzieci i młodzieży. Kontynuowany też będzie, znany z lat ubiegłych, konkurs na film krótkometrażowy z najlepszym scenariuszem.
Wszystkie wydarzenia festiwalowe odbywać się będą w kinie Praha. Organizatorzy liczą na pełne sale kinomanów, których obok atrakcyjnego programu skusić ma wyjątkowo atrakcyjna cena biletów - 7 zł. Pełny program 19. Wiosny Filmowej poznamy w przyszłym tygodniu.
RP
portalfilmowy.pl
Ostatnia aktualizacja: 20.03.2013
Teatr w kinie
Nominacje do filmowych Gwarancji Kultury
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024