PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
WYDARZENIA
  26.11.2012
O wynikach szóstej edycji festiwalu „Sputnik nad Polską”, nowoczesności przez tradycję i grze z widzem w kinie rosyjskim specjalnie dla Portalu Filmowego mówi reżyser Wiesław Saniewski, członek festiwalowego jury.

- Poziom tegorocznego Sputnika był bardzo wysoki, ale tego przecież można było się spodziewać. Rosjanie mają bardzo dobre kino, w którym jest z czego wybierać. Wybór zaprezentowany w tym roku musi budzić szacunek, choć jestem przekonany, że bardzo dobrych filmów rosyjscy filmowcy robią znacznie więcej. Jakieś pięć, sześć z nich braliśmy poważnie pod uwagę do Grand Prix Sputnika. Ostatecznie wygrała „Córka” w reżyserii Aleksandra Kasatkina, a drugą i trzecią nagrodę zdobyły filmy „ŻyćAleksandra Sigariewa oraz „Żyła sobie babaAndrieja Smirnowa. Jury  podobały się jeszcze dwa obrazy – „Biały tygrysKarena Szachnazarowa, który przełamuje stereotyp filmu wojennego, oraz bardzo ciekawy komediodramat „KokokoAwdotji Smirnowej, który  świetnie się rozwijał, niestety zakończenie trochę rozczarowuje.


Wiesław Saniewski, fot. SFP

Podsumowując festiwal chciałbym podkreślić nie to, że rosyjskie kino jest różnorodne, a prezentowane aktorstwo po prostu znakomite. Do tego tamtejsi twórcy zdążyli nas już przyzwyczaić. Zaskoczyła mnie natomiast bardzo pozytywnie pewna rzecz dotycząca filmowego warsztatu. Oprócz filmu „Duchless”, robionego szalenie nowocześnie, rzekłbym po amerykańsku, pozostałe okazały się właściwie tradycyjne. Ale co jest niezwykle ciekawe, rosyjscy reżyserzy nie boją się i nie wstydzą robić kina, w którym są długie ujęcia, mastershoty. To jednak wcale nie oznacza, że ich filmy nie są nowoczesne. Bo bardzo często łamią schemat opowiadania. Zaskakują splotami wydarzeń. Nie ma linearności w myśleniu. Nie opowiadają współczesnych historii w stylu jeden do jeden. U nas, jak sądzę, zbyt często właśnie reżyser wychodzi z założenia „opowiadam tak, jak jest w życiu”. A przecież jedyną prawdą obowiązującą w kinie powinna być psychologiczna prawda postaci. Reszta jest ulotnością. Absolutnie nie zgadzam się z krytykami, którzy mówią, że film się im nie spodobał, bo reżyser nimi manipuluje. A co ma robić? Gra z widzem jest przecież istotą filmu fabularnego. Jako twórca umawiam się z widzem, próbuję go uwieść. W rosyjskich filmach pokazywanych na tegorocznym Sputniku bardzo często to dostrzegałem. To były filmy zaangażowane w najlepszym sensie tego słowa. Ich twórcy nie stali gdzieś z boku. To co opowiadali nie było im obojętne. Na takim podejściu widz może tylko zyskać. Wciągnąć się z jednej strony w opowieść o Rosji i Rosjanach, ale również bardzo często w opowieść o ludzkiej naturze.  

Rafał Kotomski
portalfilmowy.pl
Ostatnia aktualizacja:  26.11.2012
Zobacz również
"Jesteś Bogiem" tryumfatorem Złotych Kaczek
Sputnik: powrót do syberyjskich korzeni
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2020
Scroll