PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
12 października rusza 28. edycja Warszawskiego Festiwalu Filmowego. Jego szef tłumaczy, jakie miejsce impreza zajmuje na festiwalowej mapie świata, wskazuje swoje festiwalowe typy i wymienia najważniejszych gości.

- Od 2009 roku  (WFF - red) znajduje się on na liście FIAPF, czyli Międzynarodowej Federacji Stowarzyszeń Producentów Filmowych, wśród czternastu "międzynarodowych konkursowych festiwali filmowych", obok najważniejszych festiwali świata.  się na tej liście, tzw. "liście A", było wynikiem wieloletnich starań, ogromnej pracy naszego zespołu. W programie mamy coraz więcej premier europejskich czy międzynarodowych. Do Warszawy przyjeżdżają  twórcy filmów, a również producenci, agenci, dystrybutorzy, czyli istotni przedstawiciele filmowej branży. Warszawski Festiwal Filmowy i towarzyszące mu Targi CentEast stały się istotnym miejscem
spotkań.


Stefan Laudyn, fot. SN/Forum

- Konkurencja w świecie filmowych festiwali jest ogromna. Czasem dochodzi do niezbyt przyjemnych sytuacji, jak w tym sezonie we Włoszech, gdzie pojawiły się napięcia związane ze zmianą na stanowisku dyrektora festiwalu w Wenecji. Ustępujący dyrektor Wenecji objął festiwal w Rzymie i zaczęła się wojna. Na szczęście w Polsce nie mamy takich problemów. W zeszłym roku spotkaliśmy się z Krzysztofem Gieratem z Festiwalu Krakowskiego, z Romanem Gutkiem z Nowych Horyzontów i z Markiem Żydowiczem z Camerimage, z którymi ustaliliśmy, że znacznie więcej nas łączy niż dzieli i postanowiliśmy wspólnie zmagać się z rzeczywistością - dodaje.

 - W programie jest 130 filmów pełnometrażowych - fabuł i dokumentów - oraz 70 krótkich, pochodzących z 55 krajów. Trudno jest mi wybrać kilka tytułów. Muszę jednak powiedzieć, że wielkim odkryciem jest dla mnie Julia Kijowska, aktorka grająca w filmie "Miłość" Sławomira Fabickiego, obok Marcina Dorocińskiego i Adama Woronowicza. Pani Kijowska wystąpiła już w kilku filmach, ale idę o zakład, że niedługo usłyszy o niej cała Polska. To wielki talent - ocenia. Bardzo ważnym filmem jest "Pokłosie" Władysława Pasikowskiego. Cieszę się ponadto, że na otwarcie festiwalu mamy europejską premierę "Imagine" Andrzeja Jakimowskiego. Jakimowski jest jednym z kilku polskich reżyserów rozpoznawalnych za granicą.

- Przyjedzie ponad 120 twórców prezentowanych filmów - reżyserzy, aktorzy, producenci, z 37 krajów. Swoje filmy przedstawią m.in. reżyserzy Daniel Burman i Jan Hrebejk. Gościć będzie u nas znana z filmu "Control" aktorka Alexandra Maria Lara, która ostatnio zagrała główną rolę w "Imagine" Andrzeja Jakimowskiego. Mam nadzieję, że Lisa Gerrard z zespołu Dead Can Dance, która skomponowała muzykę do filmu "Samsara", będącego w programie festiwalu, pojawi się przed jedną z projekcji.

Do Warszawy przyjadą ważne osoby z filmowej branży, zainteresowane produkcjami z Polski i Europy Wschodniej. Korespondentów przyślą najważniejsze pisma branżowe, jak "Variety" czy "Screen International".

Stefan Laudyn wymienia imprezy towarzyszące Festiwalowi: Od ośmiu lat odbywają się Targi CentEast, których specjalnością są filmy z Europy Wschodniej. Przyjeżdżają na nie agenci sprzedaży, dystrybutorzy i selekcjonerzy festiwalowi, aby obejrzeć prezentacje filmów będących dopiero na etapie powstawania. Z kolei na Pokazach Warszawskich zagraniczni profesjonaliści oglądają najnowsze polskie filmy, które są zwykle jeszcze przed międzynarodową premierą.

FIPRESCI Warsaw Project, organizowany wspólnie z Międzynarodową Federacją Krytyki Filmowej, jest programem szkoleniowym dla młodych dziennikarzy i krytyków filmowych z Europy Wschodniej. Shorts Warszawa to zajęcia dla polskich twórców filmów krótkometrażowych. Otwarte warsztaty "Sztuka Montażu" są prezentacją umiejętności czołowych polskich montażystów, którzy - posługując się filmowym materiałem - opowiadają o tajnikach swego zawodu.

Jakby tego wszystkiego było mało, Warszawska Fundacja Filmowa (organizator festiwalu) od wiosny przygotowuje Projekt Promocji Filmowej Chiny-Europa (China-Europe Film Promotion Project - CEFPP). Jego celem jest z jednej strony otwarcie rynku chińskiego na artystyczne kino europejskie, z drugiej - pomoc niezależnym chińskim filmowcom w wejściu do światowego obiegu festiwalowego i dystrybucyjnego. To nasz najbardziej ambitny projekt, nad którym pracujemy razem z pekińską Film Factory.


KS
PAP
Ostatnia aktualizacja:  12.10.2012
Zobacz również
Aktor "Imagine": Jestem szczęśliwy, że wziąłem w tym udział
Nabór na warsztaty scenariuszowe "Film jak sen"
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll