PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
WYDARZENIA
  14.09.2012
„Młodzi i film” to nie tylko debiuty pełnometrażowe, ale także m.in. konkurs filmów krótkometrażowych oraz przegląd ważnych debiutów zagranicznych. Czwartego dnia festiwalu postanowiliśmy rzucić okiem na to, co dzieje się poza głównym konkursem.

W czwartek w Kinie Kryterium wśród prezentacji debiutów pełnometrażowych znalazły się filmy znane z kin ("Bez wstydu", "Yuma", "Big Love"), prezentowane dzień wcześniej "Sanctuary" oraz "Dzień kobiet" Marii Sadowskiej, pokazywany podczas Gdynia Film Festival. Najbardziej oczekiwaną projekcji dnia w głównym kinie festiwalu stał się w tym układzie debiut zagraniczny - "Generation P" Wiktora Ginzburga, adaptacja kontrowersyjnej w swoim czasie książki Wiktora Pielewina pod tym samym tytułem. Film przedstawia historię Wowy Tatarskiego, przedstawiciela pokolenia Rosjan, które dorasta już po upadku ZSRR. Szybkie ułatwienie dostępu do produktów amerykańskiej popkultury i kapitalistyczne nastawienie na konsumpcję, spotykają się z rosyjską rzeczywistością, z pamięcią o dawnej potędze Związku Radzieckiego. Tworzy się z tego dziwny konglomerat. Pielewin w swojej powieści puścił wodze wyobraźni, stawiając groteskę, nawiązując do mistrzów fantastyki. Adaptacja Ginzburga nie okazuje się tak udana, jak np. „JaIgora Wołoszyna, gdzie autor sportretował pokolenie Rosjan starszych o dekadę. "Generation P" zawodzi przede wszystkim na polu ukazywania narkotycznych wizji głównego bohatera. Brak tu stosownego rozmachu i pomysłowości, przez co kolejne tripy, stają się monotonne, zamiast stanowić fascynującą odskocznię.

Agnieszka Grochowska i Mateusz Kościukiewicz w filmie "Bez wstydu", fot. Kino Świat.

Tymczasem Kino Alternatywa, odległe ledwie pięć minut piechotą od Centrum Kultury 105, gdzie bije serce festiwalu, okupują już trzeci dzień uczestnicy konkursu filmów krótkometrażowych. O dokumentach, fabułach i animacjach konkursowych napiszemy więcej w osobnym tekście, warto jednak pamiętać, że – w stosownie do tej okazji nazywającym się kinie – można oderwać się do pełnych metraży i zanurzyć w zupełnie inne filmy, inaczej opowiadane, powstające z innych powodów i dla innych celów. Sala nie pęka raczej w szwach, ale zapełnia się w 80-90%, tak wyglądają doświadczenia niżej podpisanego z frekwencją. To przyzwoity wynik. Zwłaszcza, że jednak trzeba dokonywać wyboru.

Eryk Lubos i Katarzyna Kwiatkowska w filmie "Dzień kobiet", fot. Studio Munka.

W czwartek można było zobaczyć m.in. "Kiedy ranne wstają zorze"Mateusza Głowackiego, nagrodzone przez Jury Konkursu Młodego Kina podczas Gdynia Film Festival, dokument "Spacer", gdzie reżyser Filip Jacobson pokazuje przyjaźń niewidomego chłopca i widzącej dziewczynki, czy inny film dokumentalny - "Kichot" Jagody Szelc, studentki łódzkiej filmówki. Reżyserka pokazuje dzień w wielodzietnej rodzinie. Filmy w poszczególnych blokach są zebrane według klucza łączenia różnych rodzajów filmowych i typów opowieści, nie są dzielone tematycznie lub gatunkowo. Dość powszechne rozwiązanie zdaje się najlepszym sposobem prezentacji kina krótkometrażowego, głównie dlatego, iż zapewnia płodozmian we wrażeniach. A to bardzo cenne.


Lech Moliński
korespondencja z Koszalina/portalfilmowy.pl
Ostatnia aktualizacja:  14.09.2012
Zobacz również
Młodzi i Film: krótkie debiuty
"Pieta" Kim Ki-duka kandyduje do Oscara
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll