Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
28 sierpnia w kinie MK2 Bibliothèque odbył się wernisaż wystawy poświęconej życiu i twórczości Krzysztofa Kieślowskiego, która, wraz z towarzyszącą jej retrospektywą, gości w Paryżu we wrześniu.
Na wernisaż przyjechali autorzy wystawy z Muzeum Kinematografii w Lodzi, towarzyszyli im: Maria Kieślowska – żona reżysera, która udostępniła Muzeum swoje prywatne archiwa, Krzysztof Zanussi – długoletni szef Zespołu TOR, gdzie Kieślowski realizował swoje filmy, oraz Sławomir Idziak – autor zdjęć do „Krótkiego filmu o zabijaniu”, „Podwójnego życia Weroniki” i „Niebieskiego”.
Producent „Trzech kolorów" Marin Karmitz, który przez kilka lat po śmierci Krzysztofa Kieślowskiego nie był w stanie podjąć współpracy z żadnym innym reżyserem, powitał gości, ciesząc się, że „spotyka znowu swą polską rodzinę”. Wernisaż stał się okazją do spotkania polskich i francuskich współpracowników Krzysztofa Kieślowskiego oraz do zaprezentowania dorobku reżysera młodym pokoleniom.
Wśród licznych francuskich dziennikarzy wystawę odwiedziła, między innymi, Marie-Noëlle Tranchan, krytyk z „Le Figaro”, która przypomniała o Kieślowskim, „artyście niezapomnianym ze względu na siłę i głęboki humanizm przekazu”. Obecna była również Noémie Lucianit z dziennika „Le Monde”, reprezentująca generację młodych miłośników kina, którym „Kieślowski kojarzy się przede wszystkim z Trylogią” i która zachęca do odkrycia „wstrząsającego bogactwa jego dokumentów, pierwszych filmów czy ‘Dekalogu’”.
Krzysztof Zanussi i Sławomir Idziak, fot. GA
„Bardzo się cieszę z artykułu młodej dziennikarki Le Monde – skomentowała Monica Donati zajmująca się prasową promocją wystawy i retrospektywy – gdyż zespół „Le Monde” nigdy nie należał do zwolenników twórczości Kieślowskiego – być może, nadszedł czas aby przedstawić Kieślowskiego młodym Francuzom.” Barbara Kurowska i Krystyna Zamysłowska z Muzeum Kinematografii podkreślały, jak ważne jest dla nich to, że wystawa, zwiedziwszy 40 krajów i 4 kontynenty trafiła w końcu do „drugiej, filmowej ojczyzny” Kieślowskiego.
Wystawa powstała dzięki finansowej pomocy Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Portalfilmowy.pl jest patronem medialnym wydarzenia.
Na wernisaż przyjechali autorzy wystawy z Muzeum Kinematografii w Lodzi, towarzyszyli im: Maria Kieślowska – żona reżysera, która udostępniła Muzeum swoje prywatne archiwa, Krzysztof Zanussi – długoletni szef Zespołu TOR, gdzie Kieślowski realizował swoje filmy, oraz Sławomir Idziak – autor zdjęć do „Krótkiego filmu o zabijaniu”, „Podwójnego życia Weroniki” i „Niebieskiego”.
Producent „Trzech kolorów" Marin Karmitz, który przez kilka lat po śmierci Krzysztofa Kieślowskiego nie był w stanie podjąć współpracy z żadnym innym reżyserem, powitał gości, ciesząc się, że „spotyka znowu swą polską rodzinę”. Wernisaż stał się okazją do spotkania polskich i francuskich współpracowników Krzysztofa Kieślowskiego oraz do zaprezentowania dorobku reżysera młodym pokoleniom.
Wśród licznych francuskich dziennikarzy wystawę odwiedziła, między innymi, Marie-Noëlle Tranchan, krytyk z „Le Figaro”, która przypomniała o Kieślowskim, „artyście niezapomnianym ze względu na siłę i głęboki humanizm przekazu”. Obecna była również Noémie Lucianit z dziennika „Le Monde”, reprezentująca generację młodych miłośników kina, którym „Kieślowski kojarzy się przede wszystkim z Trylogią” i która zachęca do odkrycia „wstrząsającego bogactwa jego dokumentów, pierwszych filmów czy ‘Dekalogu’”.
Krzysztof Zanussi i Sławomir Idziak, fot. GA
„Bardzo się cieszę z artykułu młodej dziennikarki Le Monde – skomentowała Monica Donati zajmująca się prasową promocją wystawy i retrospektywy – gdyż zespół „Le Monde” nigdy nie należał do zwolenników twórczości Kieślowskiego – być może, nadszedł czas aby przedstawić Kieślowskiego młodym Francuzom.” Barbara Kurowska i Krystyna Zamysłowska z Muzeum Kinematografii podkreślały, jak ważne jest dla nich to, że wystawa, zwiedziwszy 40 krajów i 4 kontynenty trafiła w końcu do „drugiej, filmowej ojczyzny” Kieślowskiego.
Grażyna Arata
portalfilmowy.pl
Ostatnia aktualizacja: 3.09.2012
Otwarcie Panoramy Kina Polskiego w Odessie
Wenecja dzień 4: Mistrz się myli, teatr zachwyca
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024