Katarzyna Jungowska, Piotr Szczepanowicz, Aleksander Dembski, Bartek Ignaciuk - ich krótkometrażowe filmy zachwycają dojrzałością. Nieumożliwienie im szybkiego zrealizowania pełnometrażowych debiutów byłoby nieroztropnym trwonieniem wielkiego talentu.
Podczas premierowego wieczoru z najnowszymi produkcjami Studia Munka zaprezentowane zostały: animacja Piotra Szczepanowicza "Dróżnik" oraz krótkometrażowe fabuły "Basia z Podlasia" w reżyserii Aleksandra Dembskiego, "Popatrz na mnie" Katarzyny Jungowskiej i obraz Bartka Ignaciuka "Chomik".
"Dróżnik", fot. Studio Munka/SFP
"Dróżnik" Piotra Szczepanowicza został zrealizowany w programie „Młoda Animacja”. To kameralny film, skupiony na człowieku i niewielkim, otaczającym go świecie. Jego bohaterem jest samotny mężczyzna pracujący jako dróżnik na stacji przez którą pociągi przejeżdżają niezwykle rzadko i prawie nigdy się na niej nie zatrzymują. Jedyną jego rozrywką jest gra na trąbce i nieco makabryczne zabawy z drobnymi ssakami. Przychodzi jednak dzień kiedy Dróżnik - za sprawa tajemniczej cyklistki - otrzymuje szansę na zmianę swojego monotonnego życia...
- Zależało mi na stworzeniu opowieści o samotności. O takiej samotności, która jest bardziej stanem umysłu i nie ma związku z konkretnym miejscem. Pochodzę z Opola i niedaleko tego miasta jest taka mała stacyjka, która zainspirowała mnie to zrobienia tego filmu - powiedział Piotr Szczepanowicz, scenarzysta i reżyser „Dróżnika”. Realizowana przez półtora roku animacja 3D w niezwykle piękny i subtelny sposób portretuje sytuację odosobnienia, wciągania przez samotność i problemu z wyrwania się z jej macek.
Piotr Szczepanowicz - student Wydziału Operatorskiego PWSFTviT w Łodzi. Za swój film "Dzień" zdobył II nagrodę na festiwalu filmowym Ofafa 2007 w Krakowie. Zrealizował także krótkometrażowy film "Ulewa" dla TVP Kultura. Przez dwa lata pracował w studiu filmowym SE-MA-FOR w Łodzi, gdzie zdobywał doświadczenie w ekipie postprodukcyjnej Kamila Polaka. Współrealizował efekty specjalne do filmu "Piotruś i wilk" Suzie Templeton nominowanego do Oskara, filmu "Świteź" Kamila Polaka oraz filmu "Radostki" Magdaleny Osioskiej.
"Basia z Podlasia", fot. Studio Munka/SFP
"Basia z Podlasia" Aleksandra Dembskiego został zrealizowany w programie „Trzydzieści Minut”. To gorzka komedia obyczajowa o zabarwieniu romantycznym. Holender - Evert, zafascynowany romantycznym wizerunkiem Polek, wykreowanym za sprawą internetu, szuka w Polsce żony. Jednym ze sposobów na znalezienie właściwej kandydatki na towarzyszkę życia jest organizacja castingu.
- Jestem wielkim miłośnikiem czeskich komedii spod znaku Milosa Formana. I właśnie tym tropem podążyłem zainspirowany tekstem w magazynie „Wróżka”. Założenie było takie żeby widz stopniowo odkrywał, że ma do czynienia z fikcją - powiedział reżyser Aleksander Dembski.
Aleksander Dembski - studiował filologię polską oraz filozofię na Uniwersytecie Łódzkim. W 1999 ukończył reżyserię na WRiTv w Katowicach. Jego filmy amatorskie zdobywały nagrody w Polsce i na świecie, m.in. Złoty Medal na festiwalu UNICA za film "Papierowe Słońce". Po studiach realizował filmy dokumentalne m.in. CROSS dla TVP 1 oraz dokumentalne filmy niezależne takie jak "K2 - Na Krawędzi" nagradzane w Polsce i za granicą (m.in. - Grand Prix oraz Nagroda Publiczności na II Festiwalu Filmów Górskich w Krakowie).
"Popatrz na mnie", fot. Studio Munka/SFP
"Popatrz na mnie" Katarzyny Jungowskiej został zrealizowany w programie „Trzydzieści Minut”. To intrygująca i plastycznie skonstruowana historia o poszukiwaniu uczuć w dzisiejszym świecie codzienności i pokus. Pozornie niewiele łączy zapracowanego lekarza, samotną matkę i szczęśliwą parę na romantycznym wyjeździe. Niczym w dobrym kryminale widz prawie do samego końca nie znajduje między nimi powiązań...
- Każdy z nas znalazł się kiedyś w takiej sytuacji kiedy chciałby móc wszystko zatrzymać i spojrzeć na swoje życie z boku. Wykorzystując efekt „zamrożenia” w finale swojego filmu chciałam właśnie taką możliwość dać swoim bohaterom - mówi Katarzyna Jungowska, scenarzystka i reżyserka.
Katarzyna Jungowska - pochodzi z Warszawy. Jest absolwentką wydziałów aktorstwa i reżyserii Warszawskiej Szkoły Filmowej. Debiutowała w filmie jako aktorka ("Bez końca" Krzysztofa Kieślowskiego i "Leni" Bartosza Paducha), szybko jednak okazało się, ze jej prawdziwym powołaniem jest "druga strona kamery". Podczas studiów uczestniczyła w produkcjach filmów, teledysków i seriali ( "Zły", "Trick").
"Chomik", fot. Studio Munka/SFP
"Chomik" Bartka Ignaciuka został zrealizowany w programie „Trzydzieści Minut”. Nadużyciem byłoby powiedzieć, że chomik jest głównym bohaterem tej krótkometrażówki, ale z całą pewnością to właśnie wokół niego wszystko się w tym filmie kręci. Oto pewnej nocy, z wysokiego piętra starej kamienicy wypada chomik o imieniu Przemek. Przemek jest ukochanym pupilkiem pary staruszków. Ku swojemu przerażeniu Pani Maria i pan Wacław znajdują Przemka w śmietniku pod oknami. Chomik ma przypięty do ramion spadochron z chusteczki, a na głowę wciśnięty kask z nakrętki od dezodorantu. Gryzoń wymaga natychmiastowej reanimacji... Autorem lotniczego eksperymentu okazuje się wnuczek starszych państwa - dziewięcioletni Krzyś. Jego rodzice zostawili go u dziadków na weekend. Wkrótce w chomiczą intrygę zostaną wciągnięci Weterynarz, Policjant (ojciec Krzysia, syn Marii i Wacława) oraz Bogu ducha winien sprzedawca ze sklepu zoologicznego.
- Kiedyś kolega opowiedział mi, że znalazł ze znajomymi pod blokiem w Zamościu martwego chomika z przypiętym do ramion spadochronem z chusteczki i wciśniętym na głowę kaskiem z nakrętki od dezodorantu. Spróbowałem sobie to wyobrazić i wyobraźnia popchnęła mnie do napisania scenariusza „Chomika”. Moim celem było umiejscowienie tej opowieści w „bezczasie” i nadanie jej uniwersalnego bajkowego charakteru - mówi Bartek Ignaciuk.
Bartek Ignaciuk - urodzony w 1972 r. Absolwent ASP w Gdańsku na Wydziale Malarstwa i Grafiki. Od 2003 reżyseruje głównie reklamy w duecie ChukChuk oraz indywidualnie. Duet znalazł się w selekcji najbardziej obiecujących reżyserów branży reklamowej Saatchi&Saatchi New Directors Showcase w Cannes w 2003 roku. Dwukrotnie nagradzany za reżyserię podczas Festiwalu Klubu Twórców Reklamy. W 2009 r. reżyser pierwszej serii (odcinki 1-7) polskiej adaptacji brytyjskiego serialu Cold Feet (w Polsce pod nazwą „Usta Usta”). Jego teledysk do piosenki Kory "Zabawa w chowanego" zdobył podczas festiwalu Plus Camerimage 2010 Nagrodę dla Najlepszego Wideoklipu.
„Młoda Animacja” i „Trzydzieści Minut” są programami Studia Munka, działającego w strukturze Stowarzyszenia Filmowców Polskich.