PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Laureatem tegorocznej nagrody CIFEJ (Centre International du Film pour l'Enfance et la Jeunesse) – międzynarodowej organizacji zajmującej się problematyką filmu i twórczości audiowizualnej dla dzieci i młodzieży – za całokształt twórczości został Witold Giersz, znakomity polski reżyser filmów animowanych.

 
Witold Giersz, fot Tomasz Jędrzejowski/SFP

Witold Giersz zrealizował blisko pół setki filmów, za które otrzymał ponad sześćdziesiąt nagród i wyróżnień na wielu prestiżowych festiwalach, m.in. w Cannes, Cork, Honolulu, Oberhausen, Paryżu, Teheranie, Turynie, Krakowie i Poznaniu. W 2007 roku – na osiemdziesiąte urodziny – Stowarzyszenie Filmowców Polskich uhonorowało go specjalną nagrodą za całokształt twórczości, a rok później minister kultury i dziedzictwa narodowego odznaczył go medalem „Zasłużony Kulturze – Gloria Artis”.


"Mały western", fot. Studio Miniatur Filmowych

Choć z pierwotnego wykształcenia ekonomista, już w wieku 23 lat związał się z kinematografią, początkowo jako rysownik w bielskim Studiu Filmów Rysunkowych, a od 1956 roku w Warszawie, gdzie współorganizował filię SFR –  w 1958 roku przekształconą w Studio Miniatur Filmowych. Jako reżyser zadebiutował w 1956 roku „Tajemnicą starego zamku”, pełną suspensu detektywistyczną opowiastką napisaną przez Zbigniewa Lengrena. Bohaterem filmu następnego – „W dżungli” (1957) – był kolekcjoner motyli niespodziewanie zaatakowany przez tygrysa, któremu z pomocą przychodzą małpki miewające niekonwencjonalne pomysły. Do tej scenerii powróci Giersz w – zrealizowanym trzydzieści lat później w poznańskim Telewizyjnym Studiu Filmów Animowanych – serialu  „Czarny błysk” (1986-1991). Kolejna „Przygoda marynarza” (1958) rozgrywa się na z pozoru bezludnej wyspie, z której tytułowemu bohaterowi udaje się sprytnym fortelem uciec przed złowrogimi kanibalami.


"Czerwone i czarne", fot. SMF

Pierwsze filmy Witolda Giersza były realizowane tradycyjną metodą rysunkową, przełomem okazał się „Mały western” (1961), pełna błyskotliwych gagów i zaskakujących zwrotów akcji parodia „dużego” westernu, w którym – zafascynowany kolorem jako tworzywem filmowym – porzucił ją na rzecz tzw. ruchomego malarstwa, które od tego czasu przeważać będzie w jego twórczości. Zaczął malować na celuloidach, ożywiając swobodną plamę barwną, co przyniosło znakomite efekty, najlepszym tego przykładem „Czerwone i czarne” (1963), pełna suspensu i humoru opowieść o konflikcie między dwiema tytułowymi barwami, z których jedną uosabia toreador, a w drugą wciela się byk.


"Koń", fot. SMF

W swym ruchomym malarstwie doszedł Giersz niemal do perfekcji w „Koniu” (1967), urzekającej opowieści o wolnym rumaku, który zwycięża z próbującym go okiełznać człowiekiem, czy w „Pożarze” (1975), dramatycznej impresji przedstawiającej życie wypełnionego zwierzętami lasu, w którym wybuchł groźny pożar. Duże wrażenie robi zrealizowana tuż po stanie wojennym „Gwiazda” (1985), pełna poezji i zadumy – oparta na „Kolędzie nocceErnesta Brylla i Wojciecha Trzcińskiego – opowieść bożonarodzeniowa.


"Dinozaury", fot. SMF

W twórczości Giersza godny odnotowania jest nurt tzw. animowanego filmu oświatowego dla najmłodszych, który poprzez atrakcyjną formułę zabawową wprowadza dzieci w świat wiedzy. Dobrymi tego przykładami są „Dinozaury” (1963), zaznajamiające w przystępny sposób z fauną odległych okresów geologicznych, czy „Kłopoty z ciepłem" (1964), traktujące o problemach ciepłoty ciała gadów, ptaków i ssaków, zilustrowanych cyklem zabawnych anegdot rysunkowych, prostych i wymownych plastycznie, najczęściej spointowanych zaskakującymi gagami.

Edukacyjny charakter mają także zrealizowane w Telewizyjnym Studiu Filmów Animowanych w Poznaniu, którym w latach 1985-1992 Giersz kierował, krótkie animacje „Rondo alla Turca" (1993) i „W grocie króla gór", efektowne plastyczne interpretacje znanych utworów muzyki klasycznej.


"Proszę Słonia: Wycieczka za miasto", fot. SMF

W poznańskim studiu powstała również „Żywa woda" (2003), odcinek jednej z ciekawszych serii ostatnich lat, zatytułowanej „Baśnie i bajki polskie". Bo Witold Giersz uprawia także od czasu do czasu twórczość serialową. Jest autorem dwóch odcinków pionierskiego serialu warszawskiego Studia Miniatur Filmowych „Jacek Śpioszek” (1962): „W piaskach pustyni" i „Podarta książka". W jego filmografii można znaleźć jeszcze „Madame Soprani" (1963), odcinek detektywistycznego serialu „Na tropie...", kilka części wspomnianego „Czarnego Błysku", a przede wszystkim „Proszę słonia" (1968), serialową ekranizację bestsellerowej książki Ludwika Jerzego Kerna (dziesięć lat później z materiałów serialowych powstał pełnometrażowy film kinowy).


Witold Giersz, fot Tomasz Jędrzejowski/SFP

Aktualnie Witold Giersz pracuje nad filmem zainspirowanym naskalnym malarstwem jaskiniowym, do premiery którego najprawdopodobniej dojdzie podczas tegorocznej edycji Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Nowe Horyzonty we Wrocławiu, gdzie odbędzie się pełna retrospektywa dorobku filmowego artysty.
Jerzy Armata
Portalfilmowy.pl
Ostatnia aktualizacja:  14.12.2013
Zobacz również
Jazz i film w warszawskim Kinie Kadr
Jadwiga Kędzierzawska nie żyje
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll