PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
AKTUALNOŚCI
  2.01.2012
75 lat temu urodził się Zygmunt Konieczny, kompozytor muzyki filmowej i teatralnej oraz twórca piosenki literackiej. To on wraz z piosenkarką Ewą Demarczyk rozsławił w latach 60. kabaret "Piwnica pod Baranami".


"Myślę, że muzyka powinna być w życiu człowieka czymś odświętnym. Irytuje mnie szum muzyczny, który wciska się dosłownie wszędzie, stanowi nieodłączny składnik, szarego, codziennego życia, jego tapetę dźwiękową. Muzyka powinna być świętem" - mówił kompozytor w wywiadzie udzielonym "Gazecie Krakowskiej" (1990 r.).



Zygmunt Konieczny, fot. Akpa


Zygmunt Konieczny urodził się 3 stycznia 1937 r. w Krakowie i mieszka tu do dziś.

Konieczny studiował kompozycję na krakowskiej Akademii Muzycznej. Debiutował podczas studiów w kabarecie "Piwnica pod Baranami" żartobliwą piosenką "Ballada o ogonie". Przez lata pozostawał jedynym profesjonalnym kompozytorem wśród artystów występujących w tym zespole. Jest autorem kilkuset piosenek prezentowanych na scenie przez artystów tego literackiego kabaretu, skomponował muzykę do tekstów wybitnych poetów polskich i obcych.

Podczas studiów rozpoczął też współpracę z teatrem. Po raz pierwszy skomponował muzykę do spektaklu
"Widok z mostu" w reżyserii Jerzego Grzegorzewskiego. Potem stworzył ilustrację muzyczną do kilkudziesięciu spektakli, m.in. "Dziadów" i "Wyzwolenia" w reżyserii Konrada Swinarskiego, "Nocy listopadowej" i "Biesów" w reżyserii Andrzeja Wajdy, "Wiśniowego sadu" i "Mewy" w reżyserii Jerzego Jarockiego, "Do piachu" w reżyserii Tadeusza Łomnickiego oraz "Mistrza i Małgorzaty" w reżyserii Jana Englerta.

"Muzyka w teatrze nie jest sztuką samodzielną - podkreśla Konieczny w wywiadzie dla czasopisma "Miesiąc w Krakowie" (2001 r.). "Współistnieje z innymi elementami teatralnymi czy filmowymi, jest, więc od nich uzależniona, a skoro jest uzależniona, musi się kierować estetycznymi kryteriami teatru i filmu" - zwraca uwagę.

Konieczny napisał muzykę do ponad stu filmów fabularnych, telewizyjnych i krótkometrażowych. Współpracował z reżyserami: Antonim Krauze, Janem Jakubem Kolskim, Tadeuszem Konwickim, Henrykiem Klubą, Wojciechem Marczewskim, Stanisławem Różewiczem i Maciejem Wojtyszką. Stworzył muzykę do filmów, m.in.: "Lawa", "Pornografia", "Jasminum", "Ucieczka z kina "Wolność". W ostatnim czasie napisał muzykę do głośnego debiutu Kuby Czekaja "Ciemnego pokoju nie trzeba się bać" oraz dla filmu, reprezentującego kino niezależne - "Nie ten człowiek".  W 2010 r. zrealizował oprawę muzyczną do telewizyjnego serialu "1920. Wojna i miłość".

Muzykę Koniecznego charakteryzuje zapożyczone z muzyki ludowej ostinato - technika polegająca na wielokrotnym powtarzaniu dźwięków. "Ostinato muzyczne samo w sobie daje wrażenie zatrzymania czasu. Natomiast łączone z innymi elementami np. odpowiednim obrazem, może powodować rodzaj emocji, dochodzącej nawet do ekstazy" - mówił w wywiadzie dla tygodnika "Ekran" (1996 r.). Artysta podkreśla swoją fascynację folklorem, również tym egzotycznym - hinduskim czy tybetańskim.

Twierdzi, że ludowość jest mu zdecydowanie bliższa niż muzyka klasyczna.

W 1998 roku został odznaczony Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski oraz licznymi nagrodami branżowymi w tym na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych za m.in. "Pornografię" i "Ucieczkę z kina "Wolność" oraz Orłami, Polskimi Nagrodami Filmowymi, za muzykę do filmu "Pornografia", "Pogrzeb kartofla", "Historię kina w Popielawach", "Pornografię" i "Jasminum".


KS
pap
Ostatnia aktualizacja:  31.12.2013
Zobacz również
Obraz Zagłady w polskim filmie
Światłoczuła „Argentyńska lekcja”
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll