PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
AKTUALNOŚCI
  25.11.2011

Filmowa kariera Waldemara Krzystka związana jest z Dolnym Śląskiem. To tam rozgrywała się akcja takich jego filmów jak „Nie ma zmiłuj”, "Mała Moskwa" czy najnowszego - "80 milionów".

Bez Waldemara Krzystka trudno wyobrazić sobie wrocławskie życie kulturalne. Twórca „Małej Moskwy” zwraca uwagę intensywną gestykulacją, ekspresyjnym tonem wypowiedzi i dosadnym językiem. Wszystkie te cechy okazały się przydatne, gdy wraz ze Stanisławem Lenartowiczem, Sylwestrem Chęcińskim i Tadeuszem Kosarewiczem tworzył we Wrocławskiej Wytwórni Filmów Fabularnych słynną „Lożę Szyderców”.

Waldemar Krzystek, fot. Akpa

W karierze Krzystka związki z Dolnym Śląskiem przenoszą się z salonów na kinowy ekran. Twórca „Nie ma zmiłuj” osadza akcję niemal wszystkich swoich filmów we Wrocławiu bądź w rodzinnej Legnicy. W prowadzonym z dala od krajowego centrum życiu zwykłych ludzi reżyser dostrzega odbicie najważniejszych wydarzeń z najnowszej historii Polski. Nie inaczej dzieje się w „80 milionach”, w których Krzystek postanowił przypomnieć na ekranie czasy „Solidarności”.

Filmy reżysera potrafią wyzwolić się od wielu schematów ograniczających polskie kino. Twórca „Ostatniego promu” uprawia swoją twórczość na przekór systemowi patriarchalnemu. Kobiece bohaterki Krzystka wydają się silniejsze, bardziej skomplikowane i obarczone większą odpowiedzialnością niż męscy odpowiednicy. W filmie „W zawieszeniu” pielęgniarka o imieniu Anna zostaje zmuszona do wyboru między ukrywającym się żołnierzem AK a zakochanym w niej lekarzem. Podobny trójkąt uczuciowy uwikłany w skomplikowaną intrygę polityczną powróci po latach w „Małej Moskwie”.

"80 milionów", fot. Kino Świat

Bolesna i niemożliwa do spełnienia miłość stanowi ulubiony motyw twórczości Krzystka. Reżyser odmienia to słowo przez wszystkie przypadki i filtruje je przez pryzmat odmiennych konwencji. W przeciwieństwie do większości polskich twórców, Krzystek nie boi się wkraczania na terytorium kina gatunkowego. Już w debiutanckim, średniometrażowym „Przebudzeniu” dokonał połączenia love story i psychologicznego horroru. W następnych latach kilkakrotnie z powodzeniem sięgał po konwencję melodramatu. Najnowsze "80 milionów" to komedia sensacyjna, która równie dobrze może zostać potraktowana jako swojska odmiana „heist movie”, a więc filmu traktującego o brawurowych skokach na bank.

Gra z gatunkiem filmowym nigdy nie stanowi dla Krzystka wyłącznie pretekstu do efekciarskiej żonglerki schematami. Pozornie znajome historie zyskują u twórcy „Ostatniego promu” nowe znaczenia i mają moc wpływania na popularne sposoby myślenia. "80 milionów" udowadnia, że fenomenu „Solidarności” nie należy analizować na kolanach, a patos z powodzeniem można zastąpić zawadiackim dowcipem.

Dwa ostatnie filmy Krzystka pozostają między sobą w wyraźnym kontraście. O ile „Małej Moskwie” często zarzuca się formalną staroświeckość, o tyle "80 milionów" stanowi zdecydowanie najbardziej młodzieńcze dokonanie reżysera. Dynamicznie opowiedziana, zbuntowana i przepełniona nadzieją historia wydaje się w pełni oddawać ducha swoich czasów. Pozwala zrozumieć jak wielką satysfakcję musiało przynieść skompromitowanie systemu w przededniu ogłoszenia stanu wojennego.

Piotr Czerkawski
Portalfilmowy.pl
Ostatnia aktualizacja:  30.04.2012
Zobacz również
"Miliard szczęśliwych ludzi" - niezwykły debiut w HBO
Gwiazda tygodnia - Krzysztof Czeczot
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2020
Scroll