PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU

Marcin Szczygielski w swojej najnowszej powieści „Poczet Królowych Polskich” przedstawia alternatywną wersję biografii Iny Benity - wielkiej gwiazdy polskiego kina międzywojennego.

„Poczet Królowych Polskich” Marcina Szczygielskiego nawiązuje do tradycji powieści z kluczem. Można go czytać po prostu - jak trzypokoleniową, barwną sagę o losach bohaterek połączonych niejasnymi na początku więzami rodzinnymi, zamieniającymi się w psychologiczne przeciąganie liny między XX a XXI wiekiem. Można też jednak potraktować tę opowieść jak swoistą szaradę, gdzie na każdym kroku czeka na czytelnika zagadka, która po rozwiązaniu okazuje się hojną nagrodą. Fikcja miesza się tutaj z faktami, dokumentalna drobiazgowość z obyczajowymi prowokacjami a nad wszystkim unosi się cień wielkiej zapomnianej gwiazdy polskiego kina międzywojennego – Iny Benity. Ta platynowa blondynka, królowała w latach 30. nie tylko na srebrnym ekranie, ale i na okładkach kolorowych magazynów, by w czasie II wojny światowej dosłownie zapaść się pod ziemię.

 

fot. Latarnik

Marcin Szczygielski od lat badał losy Iny Benity (m.in. przeprowadził fikcyjny wywiad z aktorką opublikowany w miesięczniku "Bluszcz"), a teraz spróbował w swojej powieści odtworzyć możliwy, choć niepotwierdzony scenariusz jej bajkowego życia. Efekt jego pracy okazał się sensacyjny.

Ina Benita, właściwie Janina Ferow-Bułhak, urodziła się w 1912 roku w Kijowie. W 1920 roku rodzina aktorki przyjechała do Polski. Ina Benita ukończyła paryską Sacre Coeur, a w Warszawie Kursy Wokalno-Dramatyczne H. J. Hryniewieckiej. Zadebiutowała w 1931 roku w warszawskim teatrzyku "Nowy Ananas". Występowała także w warszawskim "Morskim Oku" i kabarecie "Femina". W 1932 roku zadebiutowała w filmie Ryszarda Briske "Puszcza". Od tej pory poświęciła się głównie karierze filmowej. Od 1937 roku związana była z warszawskimi teatrami rewiowymi. Grała m.in. w "Cyruliku Warszawskim" (1937) i "Wielkiej Rewii" (1938-39).

W czasie wojny występowała w jawnych teatrach ("Komedia", Niebieski Motyl", "Miniatury"). Została kochanką nieznanego z nazwiska żołnierza Wehrmachtu, z którym wyjechała do Wiednia. Żołnierz za związek z polską kobietą został wysłany na front wschodni, a Ina Benita uwięziona na Pawiaku - tam urodziła dziecko. Aktorka została zwolniona 31 lipca 1944 roku. Po raz ostatni widziano ją podczas Powstania Warszawskiego, gdy schodziła do kanałów wraz z dwumiesięcznym synem. Dalsze jej losy są nieznane.

GW
Latarnik
Ostatnia aktualizacja:  23.11.2011
Zobacz również
Złote Kaczki - laureaci o nagrodach
Komasa i Zglinski o zmianie warty w polskim kinie
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll