PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
AKTUALNOŚCI
  20.10.2011
Bogumił Kobiela był aktorem, który posiadał niezwykłą umiejętność tworzenia walorów ze swoich mało atrakcyjnych cech psychofizycznych - pisze autorka  Magdalena Przyborowska.

Słaby, pobrzmiewający falsetem głos pogłębiał charakter jego postaci, wyolbrzymiając cechy takie jak tchórzostwo, słabość, nieśmiałość czy porywczość. Wydatny nos, „puste oko”, wąskie usta rozciągnięte w fałszywym najczęściej uśmiechu maksymalizowały samobójczy charakter jego komizmu. Komizmu niebanalnego, trudnego, niewygodnego, który nadawał jego aktorstwu charakter intelektualny. Niestety wrzucono go do szufladki z tandetnym błazeństwem i łatwym humorem. Tymczasem Kobiela był aktorem o prawdziwie dramatycznym talencie, aktorem wybitnym, świadomym i poszukującym, który wiele jeszcze miałby do zaoferowania, gdyby nie tragiczna, przedwczesna śmierć. Sztuka aktorska Bogumiła Kobieli wyrosła między innymi z potrzeby pokazania tej dramatycznej twarzy „klauna – Kobieli”.

Autorka przygląda się poszczególnym etapom życia artysty, od szkoły aktorskiej w Krakowie, przez pierwsze kroki w teatrze, debiut filmowy i intensywną pracę w kabarecie "Dudek" i "Wagabunda". Analizuje zagęszczenie środków aktorskich, zastosowanych przy tworzeniu najbardziej znanej kreacji - obywatela Piszczyka w "Zezowatym szczęściu" Andrzeja Munka. Obserwuje wcielenie aktorskiej "metody" stworzonej przez Stanisławskiego. Porusza się między teatrologią i filmoznawstwem, tworząc w efekcie pracę nie tyle biograficzną co niezwykle rzadką lekturę z zakresu teorii aktorstwa. Rozwiązując to skomplikowane równanie gdzie emocje aktora wpływają na emocje postaci, a te oddziałują na publiczność, zbliża się do dotknięcia tajemnicy zagadnienia twórczości aktoreskiej.

Książka pełna jest anegdot z życia aktora, jak tak, kiedy Kobiela odbiera telefon, słucha kobiety po drugiej stronie, po czym mówi: - za dużo komplementów, musiała mnie pani pomylić z Holoubkiem.

Publikacja zawiera bogaty materiał fotograficzny, fragmenty wywiadów oraz dzienników aktora, również wypowiedzi innych, dając wgląd w atmosferę na planie filmów szkoły polskiej, kabaretów, STS-ów. Pomiędzy tragizmem i groteską, błazenadą i powagą, Przyborowska oddaje portret Kobieli - kochającego życie, pełnego pasji i zwykłego ludzkiego ciepła, aktora, wraz którym odeszła niezwykle ważna epoka w polskiej sztuce teatralnej i filmowej.

Książkę wydała w serii "Artyści" gdańska oficyna słowo/obraz/terytoria.



Magdalena Przyborowska
Bogumił Kobiela. Sztuka aktorska

słowo/obraz/terytoria

Edyta Jarząb
informacja własna/mat. wydawcy
Ostatnia aktualizacja:  10.04.2012
Zobacz również
Nowy numer EKRANów już w sprzedaży
Szanujmy wspomnienia. Walka o stare filmy trwa
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll