W tym roku także przygotowaliśmy ankietę. Zapraszamy do wzięcia w niej udziału i dzielenia się swoimi uwagami i oczekiwaniami. Jednocześnie chcemy przedstawić wyniki ubiegłorocznego badania satysfakcji.
Wzięło w nim
udział ponad 600 naszych członków: autorów, spadkobierców i producentów. Wśród
nich najliczniejsi byli reżyserzy i scenarzyści, stanowiący łącznie 86% naszych
respondentów. Ankieta składała się z 13 pytań - otwartych i zamkniętych. W
przypadku tych drugich, respondenci udzielali odpowiedzi w skali od 1 do 5,
gdzie 1 oznaczało ocenę bardzo złą, a 5 bardzo dobrą. Odpowiedzi udzielano anonimowo przy użyciu elektronicznego
formularza. Z metodologicznego punktu widzenia wszystko odbyło się więc zgodnie
z regułami sztuki. Charakter pytań był typowy dla badań satysfakcji klientów,
choć uwzględniał specyfikę naszej działalności.
Jednym z kluczowych zagadnień była ocena pracy działów obsługi autorów i producentów. Oceniano czas reakcji i rozwiązania problemu, wiedzę i kompetencje, jakość obsługi oraz bezpieczeństwo powierzonych informacji. Zdecydowana większość odpowiedzi to oceny bardzo dobre i dobre (od 79,7% do 82,4%). Oceny złe i bardzo złe (od 1,5% do 3,7%) stanowią zdecydowaną mniejszość.
Innym istotnym obszarem były opinie na temat działania systemu ZAPA online, tj. internetowej platformy pozwalającej uprawnionym aktualizować powierzony repertuar i sprawdzać jego wykorzystanie oraz wypłaty tantiem. Okazało się, że zadowolenie z systemu jest większe niż we wcześniejszym badanym okresie. Liczba odpowiedzi oceniających go „Bardzo wysoko” oraz „Wysoko” wzrosła do 81,9% ( z 73,2% w roku poprzednim).
Ankietowani wskazywali też mocne i słabe strony organizacji. Wśród mocnych najczęściej podnoszono skuteczność w pozyskiwaniu tantiem od użytkowników (54%). To nas cieszy, zwłaszcza, że zadowolenie w tym obszarze zdecydowanie wzrosło – 325 wskazań na ten obszar jako mocnej strony ZAPA, to o 80 więcej niż w roku 2014. Niecałe 15% uprawnionych uznało tę skuteczność jako słabą stronę. W dalszym ciągu doceniano terminowość wypłat tantiem (53,8% odpowiedzi) oraz jakość obsługi uprawnionych (43,5%). Zestawienie odpowiedzi dotyczących pytań o mocne i słabe strony organizacji pokazuje, że niemal każdy z analizowanych obszarów był zdecydowanie częściej wskazywany jako mocna strona (w zależności od obszaru od 77% do 90% wskazań). Wyjątkiem jest współpraca z organizacjami zagranicznymi, którą blisko 15% respondentów odebrało jako naszą słabą stronę. Przypuszczamy, że krytyczna ocena w tym miejscu wynikała przede wszystkim z niepełnej wiedzy na temat licznych uwarunkowań wypłaty tantiem za użycia za granicą.