Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Jak wyglądała Warszawa „nieodbudowana”? Znamy ją z obu „Vabanków”, filmów „Hallo Szpicbródka”,. „Lata dwudzieste, lata trzydzieste”. Wkrótce zobaczymy ją taką, jaka była kilka lat przed wybuchem II Wojny Światowej.
"Warszawa 1935" to niezwykły projekt trójwymiarowego filmu animowanego. Projekt odbudowy Warszawy w technologii 3D jest dziełem studia Newborn z warszawskiej Pragi, którego założycielem są Tomasz Gomoła i Ernest Rogalski.
Pomysłodawcą projektu jest Tomasz Gomoła, który postanowił oddać prawdziwego ducha Warszawy i odtworzyć niepowtarzalną atmosferę miasta, którą tworzyły, obok architektury, pierwsze taksówki, latarnie gazowe, asfaltowe drogi, automobile i motocykle. A także mieszkańcy miasta.
Fot. Neborn
Polski Instytut Sztuki Filmowej na swoich stronach zamieszcza rozmowę z twórcami filmu i prezentuje pierwsze kadry. - Nasza stolica, która jest bohaterem tak wielu opowiadań, nie doczekała się jeszcze próby rekonstrukcji, mówi Gomoła. - Założenia były proste – pokazać architekturę Warszawy z okresu międzywojennego, którą znamy tylko z fotografii. To założenie przełożyło się na profesjonalny, wysokobudżetowy film sensacyjno dokumentalny – mówi Ernest Rogalski.
„Projekt ‘Warszawa 1935’ odkrywa zupełnie nowe wyobrażenie o naszej niedawnej przeszłości. Dostępne stare fotografie ukazują jedynie zarys kształtu miasta, budując niepełne wyobrażenie o pięknie, kulturowym bogactwie i znaczeniu Warszawy zaledwie 75 lat temu.” – piszą na stronach internetowych Newborn autorzy projektu.
Fot. Neborn
- Kierowaliśmy się tylko fotografiami, które z początku braliśmy z netu, były one kiepskie, ale z czasem zaczęły napływać coraz lepsze, głównie dzięki współpracy z archiwami państwowymi. Zdarzało się, że musieliśmy się cofać, by poprawić jakiś detal, którego nie znaliśmy wcześniej – w rozmowie z PISF Gomoła zdradza kulisy produkcji. - Centrum filmu stanowi ulica Marszałkowska, gdyż była wówczas najbardziej rozwiniętą częścią miasta. Światła (co prawda ustawiane ręcznie), asfalt, korki - w pełni żyjące i funkcjonujące miasto. To miejsce jest centralnym sektorem, z niego udajemy się w inne rejony miasta. Skupiamy się na Śródmieściu, ale za to liczba odtworzonych szczegółów jest ogromna – dodaje Rogalski.
Realizacja projektu trwała blisko 4 lata. Film jest obecnie na etapie postprodukcji. Twórcy chcą go zaprezentować w 2012 roku.
Kadr z filmu, Fot. Neborn
„Rekonstrukcja ówczesnych samochodów, tramwajów i bryczek również wymagała materiałów referencyjnych, do których dostęp nie był łatwy i wymagał długich poszukiwań i analiz. Najbardziej pomocnym źródłem informacji okazała się strona prowadzona przez prawdziwych miłośników i warszawskich pasjonatów zawiadujących od lat stroną www.warszawa1939.pl, piszą autorzy projektu. Podkreślają zaangażowanie i pomoc tej grupy hobbystów. W przygotowaniu filmu pomogli także fachowcy z Herder Institut, Audio vis, Sky Scryper City oraz z Archiwum Państwowego w Warszawie.
Warto dodać, że producent filmu to firma ze sporym doświadczeniem w dziedzinie nowych technologii - studio specjalizuje się w tworzeniu animacji 3D, 2D, kompozycji, grafiki komputerowej oraz realizacji cyfrowych efektów specjalnych na potrzeby produkcji filmowych i reklamowych
Niezwykłe kadry z filmu można obejrzeć na stronie projektu - http://www.warszawa1935.pl
Film przygotowany przez PISF i rozmowę z twórcami znajdziesz tu: http://www.pisf.pl/pl/kinematografia/news/rozmowa-z-tworcami-projektu-warszawa-1935-wideo
"Warszawa 1935" to niezwykły projekt trójwymiarowego filmu animowanego. Projekt odbudowy Warszawy w technologii 3D jest dziełem studia Newborn z warszawskiej Pragi, którego założycielem są Tomasz Gomoła i Ernest Rogalski.
Pomysłodawcą projektu jest Tomasz Gomoła, który postanowił oddać prawdziwego ducha Warszawy i odtworzyć niepowtarzalną atmosferę miasta, którą tworzyły, obok architektury, pierwsze taksówki, latarnie gazowe, asfaltowe drogi, automobile i motocykle. A także mieszkańcy miasta.
Fot. Neborn
Polski Instytut Sztuki Filmowej na swoich stronach zamieszcza rozmowę z twórcami filmu i prezentuje pierwsze kadry. - Nasza stolica, która jest bohaterem tak wielu opowiadań, nie doczekała się jeszcze próby rekonstrukcji, mówi Gomoła. - Założenia były proste – pokazać architekturę Warszawy z okresu międzywojennego, którą znamy tylko z fotografii. To założenie przełożyło się na profesjonalny, wysokobudżetowy film sensacyjno dokumentalny – mówi Ernest Rogalski.
„Projekt ‘Warszawa 1935’ odkrywa zupełnie nowe wyobrażenie o naszej niedawnej przeszłości. Dostępne stare fotografie ukazują jedynie zarys kształtu miasta, budując niepełne wyobrażenie o pięknie, kulturowym bogactwie i znaczeniu Warszawy zaledwie 75 lat temu.” – piszą na stronach internetowych Newborn autorzy projektu.
Fot. Neborn
- Kierowaliśmy się tylko fotografiami, które z początku braliśmy z netu, były one kiepskie, ale z czasem zaczęły napływać coraz lepsze, głównie dzięki współpracy z archiwami państwowymi. Zdarzało się, że musieliśmy się cofać, by poprawić jakiś detal, którego nie znaliśmy wcześniej – w rozmowie z PISF Gomoła zdradza kulisy produkcji. - Centrum filmu stanowi ulica Marszałkowska, gdyż była wówczas najbardziej rozwiniętą częścią miasta. Światła (co prawda ustawiane ręcznie), asfalt, korki - w pełni żyjące i funkcjonujące miasto. To miejsce jest centralnym sektorem, z niego udajemy się w inne rejony miasta. Skupiamy się na Śródmieściu, ale za to liczba odtworzonych szczegółów jest ogromna – dodaje Rogalski.
Realizacja projektu trwała blisko 4 lata. Film jest obecnie na etapie postprodukcji. Twórcy chcą go zaprezentować w 2012 roku.
Kadr z filmu, Fot. Neborn
„Rekonstrukcja ówczesnych samochodów, tramwajów i bryczek również wymagała materiałów referencyjnych, do których dostęp nie był łatwy i wymagał długich poszukiwań i analiz. Najbardziej pomocnym źródłem informacji okazała się strona prowadzona przez prawdziwych miłośników i warszawskich pasjonatów zawiadujących od lat stroną www.warszawa1939.pl, piszą autorzy projektu. Podkreślają zaangażowanie i pomoc tej grupy hobbystów. W przygotowaniu filmu pomogli także fachowcy z Herder Institut, Audio vis, Sky Scryper City oraz z Archiwum Państwowego w Warszawie.
Warto dodać, że producent filmu to firma ze sporym doświadczeniem w dziedzinie nowych technologii - studio specjalizuje się w tworzeniu animacji 3D, 2D, kompozycji, grafiki komputerowej oraz realizacji cyfrowych efektów specjalnych na potrzeby produkcji filmowych i reklamowych
Niezwykłe kadry z filmu można obejrzeć na stronie projektu - http://www.warszawa1935.pl
Film przygotowany przez PISF i rozmowę z twórcami znajdziesz tu: http://www.pisf.pl/pl/kinematografia/news/rozmowa-z-tworcami-projektu-warszawa-1935-wideo
Anna Wróblewska
www.pisf.pl, Newborn
Ostatnia aktualizacja: 16.01.2012
Chyra jako radykalny Chrystus. Antoniak o planach polskich i holenderskich.
Casting do "Papuszy Joanny Kos-Krauze i Krzysztofa Krauze
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024