PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
7. FESTIWAL FILMU I SZTUKI DWA BRZEGI
  31.07.2013
Nasza pełna artystycznych sporów i wielu podróży przyjaźń z czasem przerodziła się w coś w rodzaju prawdziwego braterstwa, które trwało ponad 40 lat – opowiadał Carlo di Carlo, znawca twórczości Michelangelo Antonioniego.

– W 1985 roku Michelangelo Antonioni miał wylew, w wyniku którego przestał mówić. Przez kolejne 22 lata swojego życia nic nie mówił. Nie przeszkodziło mu to jednak w uczestniczeniu w różnych wydarzeniach filmowych oraz w realizacji kolejnych filmów dokumentalnych oraz fabuły "Po tamtej stronie chmur". Kiedy odszedł w 2007 roku  pomyślałem, co mógłbym zrobić, żeby go jeszcze zatrzymać i pokazać w najlepszy z możliwych sposobów. Uświadomiłem sobie, że przez ponad dwie dekady co najmniej dwa pokolenia widzów nie słyszały Antonioniego mówiącego. W dodatku, on z natury był osobą dość zamkniętą i niewiele mówił o sobie. Postanowiłem przejrzeć własne zbiory oraz różne inne archiwa w poszukiwaniu materiałów, na których Michelangelo Antonioni mówi o sobie i swojej twórczości. Przede wszystkim chodziło mi o wszelkie jego wystąpienia w różnych programach telewizyjnych, talk-show czy też na festiwalach, na których jego obecność zarejestrowała kamera. Postanowiłem to wszystko zebrać do kupy i zrobić film – opowiadał Carlo di Carlo, krytyk filmowy, scenarzysta i reżyser filmów dokumentalnych oraz długoletni współpracownik Michelangela Antonioniego oraz wybitny znawca jego twórczości. Materiały, które złożyły się na nakręcony przez włoskiego dziennikarza dokument "Antonioni o Antonionim", zostały zarejestrowane w latach 1964-1985 i w trzech-czwartych pochodzą z archiwów telewizji RAI. Film powstał rok po śmierci głównego bohatera.


Carlo di Carlo i Michelangelo Antonioni oraz Monica Vitti (w tle) podczas spotkania w 1961 roku. Fot. Dwa Brzegi

Pochodzący z Bolonii Carlo di Carlo był najpierw asystentem Piera Paola Pasoliniego przy "Mamma Roma" (1962), "La Ricotta(1962) i "Wściekłości(1963). Sam jest autorem kilkunastu dokumentów realizowanych we Włoszech (m.in. dla telewizji RAI) oraz na zlecenie niemieckiej telewizji ZDF. Był także redaktorem naczelnym magazynów "Film selezione" i "TVC". Jest autorem książek i esejów, historykiem kina. Po kilku telefonach w lutym 1961 roku po raz pierwszy spotkałem się z Michelangelem Antonionim. Wcześniej widziałem tylko dwa jego filmy ("Krzyk" i "Przygodę"). To jednak wystarczyło, żeby kino Antonioniego bardzo na mnie podziałało. Potem, Antonioni przyjechał do mnie do Bolonii, białą, sportową Lancią razem z Moniką Vitti. Spotkawszy się z nim twarzą w twarz zdołałem tylko wyrazić mój podziw dla tego, co już wtedy stworzył. Pamiętam to spotkanie jakby odbyło się dziś. Pamiętam ten jego niski, nieśmiały głos. Opowiadał wówczas o swojej pracy, o obrazie oraz o bólu, jaki sprawił mu bezpardonowy atak na jego film "Przygoda". Następnym razem odezwałem się do niego rok później, w czasie kiedy Antonioni kręcił "Zaćmienie". Powiedziałem mu wtedy, że chcę napisać o nim monografię. Potem pokazałem mu jeden z moich dokumentów. Byłem wzruszony jego przychylnością i zainteresowaniem tym, co zrobiłem, jego radami oraz prostotą argumentacji. To dla początkującego reżysera były bardzo ważne słowa, dodały mi otuchy w dalszej pracy. Wkrótce zapytał mnie, czy zechciałbym z nim współpracować – wspominał podczas spotkania z kazimierską publicznością Carlo di Carlo.


Grażyna Torbicka prowadzi spotkanie z Carlo di Carlo. Fot. Dwa Brzegi.

Wspomniana pierwsza kompletna praca na temat reżysera powstała w 1964 roku dla wydawnictwa Bianco e Nero (Centro Sperimentale di Cinematografia). Carlo di Carlo był asystentem Antonioniego przy takich filmach jak: "Powiększenie" (1967), "Zabriskie Point" (1970), "Chung Kuo. Cina" (1972), "Zawód: Reporter" (1975) i "Po tamtej stronie chmur" (1995), którego włoską wersję montował. Od 1988 do 1993 roku dla "Cinecittà International" projektował i redagował "Progetto Antonioni" – multimedialny projekt wznawiający wszystkie filmy Antonioniego i prezentujący je podczas 22 międzynarodowych wydarzeń.Towarzyszyła temu wystawa fotograficzna i pokaz malarstwa Antonioniego. W 1996 roku stworzył projekt powstającego Antonioni Museum w Ferrarze. Dla Cinecittà Holding wykonał w 2002 roku pierwsze "Personale" złożone z prac Antonioniego i o Antonionim, które były pokazywane na 59. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji.

Podczas Lekcji Kina w Kazimierzu został pokazany inny, również biograficzny film dokumentalny "Spojrzenie Antonioniego", jaki w 2004 roku wyreżyserował Antonioni, a Carlo di Carlo był współscenarzystą. 90-letni reżyser studiuje w nim "Mojżesza", wybitną rzeźbę dłuta Michała Anioła znajdującą się w rzymskiej Bazylice św. Piotra.

Marcin Zawiśliński
Portalfilmowy.pl
Ostatnia aktualizacja:  31.07.2013
Zobacz również
Wychowywałem się na gruzach
Wszyscy jesteśmy trochę porąbani
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll