PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Pokazy filmów o artystach wieńczą zmagania w Konkursie Polskim. "Nowy sen – Krzysztof Warlikowski" to próba portretu niemożliwego.

Jednego z najważniejszych, współczesnych reżyserów teatralnych chce pokazać Marcin Latałło. Udaje mu się porozmawiać z jego aktorami: Stanisławą Celińską, Danutą Stenką, Magdaleną Cielecką, Jackiem Poniedziałkiem i Maciejem Stuhrem. Z ich wypowiedzi wyłaniają się fragmenty portretu niezwykłego artysty. Z ich perspektywy zarysowane zostają najważniejsze tematy jego twórczości, przypomniane najważniejsze spektakle w kontekście przemian polskiej rzeczywistości. Na początku  zszokowana publiczność lat 90. odrzucała teatr Warlikowskiego. Słynne "proszę włożyć majtki, bo jestem z dzieckiem" przypomina Stanisława Celińska.


Kadr z filmu "Nowy sen - Krzysztof Warlikowski", fot. KFF

O granicznych doświadczeniach teatralnych u Warlikowskiego mówią Stenka i Stuhr. Poruszona aktorka ma łzy w oczach wspominając próbę najtrudniejszego fragmentu roli. Mimo deklarowanego sceptycyzmu wobec teatralnych mistycyzmów Stuhr przyznaje, że "wtedy" coś się wydarzyło. Samego twórcy "Kruma", "(A)pollonii", "Aniołów w Ameryce" z początku prawie w filmie nie ma. Czasem widzimy, jak ogląda próby, raz – jak po francuskiej premierze się uśmiecha (a może to grymas?), raz - jak pokazuje aktorowi jego rolę. Wreszcie siada przed kamerą, by … de facto nic nie powiedzieć. Jakby kontestował swój udział w filmie, a na pewno opowiadanie tego, o co pokazywały spektakle. Raz Latalle udaje się go skłonić do dłuższej wypowiedzi o "(A)pollonii" – widz chłonie każde jego słowo o antycznym kontekście Zagłady w daremnej nadziei na przełamanie zdawkowej dotychczas rozmowy. Warlikowski wymyka się słowom, pozostaje tajemnicą.


Kadr z filmu "Czasem śnię, że latam", fot. KFF

"Czasem śnię, że latam" Anety Popiel-Machnickiej to portret młodej baletnicy, w jej upartych zmaganiach z morderczą konkurencją i słabością ciała. Dokument burzy chronologię, zaczynając od scen rehabilitacji po kontuzji, żeby cofnąć się o parę lat i pokazać kolejne etapy kariery Weroniki. Sekwencja  przygotowań do operacji, przeplatających się z próbami do najważniejszego spektaklu robi wrażenie. Udaje się reżyserce uchwycić kruchość delikatnego ciała baletnicy i siłę jej woli. Piękno ciała w tańcu w niewidocznym wysiłku. Radość zwycięstw i gorycz porażek.


Kadr z filmu "Koniec", fot. KFF

"Koniec" Ewy Chruściel to animacja końca świata. To kolaż obrazów i dźwięków, wieszczący mniej lub bardziej serio nieuchronność. Nastrojom apokaliptycznym przeciwstawiona jest ironia, wypowiedziom publicystycznym – utwory artystyczne. Opowieść o nadchodzącym  końcu świata zmienia się w medialny szum, pozbawiony ciężaru potok obrazów.

Portalfilmowy.pl jest patronem medialnym 53. Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Zapraszamy na ostatni festiwalowy weekend do Krakowa i na nasze strony - wieczorem ogłoszenie wyników!

Katarzyna Skorupska
Portalfilmowy.pl
Ostatnia aktualizacja:  1.06.2013
Zobacz również
53. KFF: Świat w poszukiwaniu tożsamości
Miłość niejedno ma imię
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll