PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Zapytaliśmy laureatów festiwalu „Młodzi i Film” o ich wrażenia związane z koszalińską imprezą. Co o niej sądzą, jakie są atuty tego wydarzenia, na co przekładają się nagrody tam otrzymywane? I czy wyróżnienia powinny przekładać się na coś więcej, oprócz satysfakcji?

Niezależny debiut pt. "W sypialni" Tomasza Wasilewskiego był pokazywany w Konkursie Pełnometrażowych Debiutów Fabularnych w 2001 roku. Katarzyna Herman wcielająca się w główną bohaterkę otrzymała Jantara za najlepszą rolę kobiecą. Oto jak reżyser wspomina festiwal:


Tomasz Wasilewski / fot. Tomasz Tyndyk

„Młodzi i Film był pierwszym festiwalem, na którym pokazałem swój film. Było to dla mnie ogromne przeżycie. Myślę, że taki festiwal, debiutów, jest bardzo ważny dla każdego filmowca. Jego film pokazywany jest wśród innych debiutujących filmów, co powoduje poczucie pewnego bezpieczeństwa, być może pozornego... Mnie jako debiutanta wprowadził w festiwalowy świat, dał przedsmak tego, co jak się okazało czekało tuż za rogiem. Poza tym „Młodzi i Film” to okazja do spotkania wspaniałych ludzi. I z branży filmowej i z poza niej. Dla mnie festiwal zaowocował jedną z ważniejszych przyjaźni w moim życiu. Pozwolił pokazać się szerszej publiczności, obejrzeć filmy debiutujących kolegów i się z nimi spotkać. A Kasia Herman została uhonorowana Jantarem za rolę w moim filmie. Nagrody są ważne. One w pewien sposób budują markę reżysera i dają na przyszłość większe możliwości. Oczywiście nie powodują, że film nagle jest lepszy niż w rzeczywistości. On po prostu został doceniony przez grupę ludzi, która została do tego powołana. Nagroda dla Kasi Herman bardzo się przełożyła. Zresztą nie tylko ta nagroda, wszystkie nagrody, które zebrało "W sypialni". Również dzięki nim nieznany film zaczął funkcjonować w świadomości środowiska filmowego, prasy i widowni. Każda nagroda jest zachętą, dodatkowym impulsem dla widza, żeby obejrzeć film. Tak jest przynajmniej w tego typu kinematografii, którą ja chcę uprawiać.

Bardzo dobrze wspominam i Koszalin, i festiwal, i edycję z 2011 roku. To nadal jeden z festiwali, które najmilej wspominam. Przez atmosferę, jaka panowała na festiwalu, przez luz, brak zadęcia... Oczywiście wspominam też bardzo dobrze wszystkie imprezy towarzyszące festiwalowi. Całonocne picie wina i rozmowy o kinie... Do tego nad morzem. Żyć nie umierać. I chyba nie ma sensu mówić o wadach festiwalu... Wiem natomiast, czego mi brakowało (wiem to jednak z perspektywy czasu). Dla mnie, jako wtedy debiutującego reżysera, bardzo ważnym było zrobienie kolejnego kroku, kolejnego filmu. Przede wszystkim poznanie nowych producentów. Festiwal taki jak „Młodzi i Film” jest swego rodzaju przepustką dla filmowca, a przynajmniej powinien nią być. Albo będzie start, albo falstrat. Tak czy inaczej fajnie, by mieć możliwość zaprezentowania się i poznania się z jak największą liczbą producentów i dystrybutorów. Takie zawodowe markety... Możliwość oszacowania potencjału filmu, przedstawienia pomysłów na nowe projekty. Poznanie. Tak, poznanie producentów".


Anna Serdiukow
Młodzi i Film
Ostatnia aktualizacja:  15.02.2014
Zobacz również
Szczerość za szczerość: Kinga Dębska o festiwalu "Młodzi i Film"
Szczerość za szczerość: Paweł Sala o festiwalu "Młodzi i Film"
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll