PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
WYDARZENIA
  21.05.2012
Komentarz audio to bardzo niedoceniony w naszym kraju dodatek – dystrybutorzy często nie zamieszczają ich na płytach lub nie tłumaczą na polski, zakładając, że i tak nikt ich nie odsłucha.

Roger Ebert, fot. Chicago Sun-Times

Tymczasem na zachodzie od lat jest to jeden z najpopularniejszych i najbardziej treściwych suplementów kolejnych wydań. Do ich nagrywania zapraszani są przede wszystkim twórcy i aktorzy, ale często także specjaliści: historycy, profesorowie, krytycy. Ich długie przemowy to często najważniejsze źródło informacji o danym tytule. Poniżej prezentujemy siedem najciekawszych ścieżek audio zamieszczonych na płytach dvd i blu-ray.

7. Quentin Tarantino – Prawdziwy romans

Tarantino bardzo rzadko nagrywa komentarze, a jest on przecież świetnym mówcą. Nawet podczas krótkiej wypowiedzi w trakcie wywiadu potrafi zdominować swojego rozmówcę, narzucając mu własne tempo i perspektywę. Ścieżka do „Prawdziwego romansu” Tony’ego Scotta tylko to potwierdza. Quentin zrobił wyjątek zgadzając się na to nagranie, ale do swojego debiutu scenariuszowego ma szczególny stosunek – jak sam podkreśla, jest to najważniejszy, najbardziej osobisty tekst w jego życiu, ale także wielki sprawdzian jego umiejętności. Specyficzne podejście do własnej twórczości procentuje – ścieżka do „…romansu” to fascynujący zbiór szczerych, intymnych wyznań i pierwszych, jakże zaskakujących zawodowych doświadczeń, o których nie sposób usłyszeć od kogoś innego.

6. Christopher Guest, Michael McKean, Harry Shearer – Oto Spinal Tap

Nagrywanie komentarzy z fikcyjnymi, filmowymi bohaterami ma już swoją tradycję. W rozmaitych ścieżkach audio wypowiadali się już m.in. podstarzały Elvis (Bruce Campbell - „Bubba Ho-tep”) czy aktor, który dla roli zmienił kolor skóry (Robert Downey, Jr. - „Jaja w tropikach”). Niedoścignionym wzorcem od lat pozostaje jednak materiał nagrany przez bohaterów fałszywego dokumentu „Oto Spinal Tap”. Christopher Guest, Michael McKean i Harry Shearer ponownie wcielili się w muzyków-nieudaczników, udając, że tym razem omawiają zrealizowany przed laty film ze swoim udziałem. W ich komentarzu nie brakuje znakomitych dowcipów, żywiołowej improwizacji i „zakulisowych” anegdot.

5. Peter Jackson, Fran Walsh, Philippa Boyens – Władca pierścieni (trylogia)

Kilkuletnia nowozelandzka przygoda na planie jednej z najdroższych superprodukcji w historii kina owocuje 10 godzinami wartościowych wspomnień. Ten materiał przejdzie do historii – Jackson i jego dwie współpracowniczki z godną pozazdroszczenia werwą opowiadają o pracy, wyrzeczeniach i wielkiej pasji, która doprowadziła do realizacji trylogii „Władcy pierścieni”. Komentarz do każdej części jest wnikliwy, pełen zaskakujących detali i niespodziewanych wyznań, stanowiąc bardziej wyczerpujące źródło informacji, niż większość zamieszczonych na płytach z tolkienowskim tryptykiem materiałów wideo.

4. Francis Ford Coppola – Czas Apokalipsy, Ojciec chrzestny 1 i 2

Wielki gaduła o megalomańskich skłonnościach tak fascynująco opowiada o swoich filmach, że trudno wyobrazić sobie bez jego uwag kolejne ich seanse. "Czas Apokalipsy" i dwie pierwsze części „Ojca chrzestnego” to dla Coppoli czas szczególny – szalenie trudny, eksploatujący okres, który zaowocował powstaniem najbardziej fascynujących filmów tego okresu. Reżyser ma na ich temat wiele do powiedzenia – gdy zaczyna, nie milknie aż do ostatniej sekundy napisów końcowych, rozpamiętując nie tylko skomplikowaną i nękaną kataklizmami pracę przy „Czasie…”, wielogodzinne szlifowanie scenariusza do „Ojca…”, ale także swój burzliwy życiorys i kondycję amerykańskiego kina na przełomie lat 60. i 70. To osobista kronika z jednej strony, lekcja historii z drugiej.

3. David Fincher – Dowolny komentarz

Fincher to jeden z najbardziej pedantycznych i oddanych swojej profesji reżyserów ostatniego dwudziestolecia. Nagrywane przez niego komentarze są najlepszym tego potwierdzeniem. O każdym swoim filmie Fincher ma sporo do powiedzenia – do tego stopnia, że wydania niektórych z nich (np. "Siedem" czy „Podziemnego kręgu”) zawierają nie jeden, nie dwa, a często trzy a nawet cztery (!) komentarze z jego udziałem. I choć zazwyczaj towarzyszą mu znakomici goście, aktorzy, współpracownicy i specjaliści z rozmaitych dziedzin, on z łatwością ich przytłacza, prześcigając się w anegdotach, technicznych analizach, czy wszelkiej maści porównaniach. Włączyć komentarz z udziałem Davida Finchera, to jak otworzyć opasły filmowy podręcznik – z tą różnicą, że jego wywody okraszone są energią, humorem i pasją.

2. Fachowcy – Matrix (trylogia)

W wydanej parę lat temu kolekcji „Ultimate Matrix” umieszczono przeszło 20 godzin materiału dodatkowego, w tym po dwa komentarze do każdego filmu – jeden z udziałem uznanych filozofów, drugi – krytyków. Każdy z nich jest fascynujący z przynajmniej jednego, podstawowego względu – żaden z komentatorów nie brał udziału w realizacji trylogii. Przesłuchanie ścieżek z ich udziałem jest więc jedyną w swoim rodzaju okazją do zapoznania się z profesjonalną, zewnętrzną analizą wszystkich trzech filmów. Ciekawą o tyle, że wypowiedzi filozofów, analizujących treść filmu, i krytyków, skupionych na jego języku, wzajemnie się uzupełniają, tworząc jeden z najbardziej spektakularnych i wartościowych materiałów tego typu.

1. Roger Ebert – Obywatel Kane

Jeśli ktoś wie coś na temat „Obywatela Kane’a”, z całą pewnością jest to krytyk Roger Ebert. Arcydzielny debiut Orsona Wellesa zalicza się do jego ulubionych filmów wszech czasów, czemu Ebert daje upust w swoim spektakularnym komentarzu do rocznicowego wydania dvd (później dodano go także do edycji blu-ray). Obejrzany wielokrotnie „…Kane” zdaje się nie mieć dla niego tajemnic – Ebert nie pozwala, by choć jedno zdanie było tu zbędne. Dość powiedzieć, że same tylko opinie dotyczące kultowej „różyczki”, wygłoszone tu po raz pierwszy, na stałe przeszły do filmoznawczych leksykonów i analiz filmu.

PP
Ostatnia aktualizacja:  21.05.2012
Zobacz również
Złota Kolekcja Sputnika #1: Dni zaćmienia (Sokurow)
„Polskie Debiuty” już po raz szósty
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll