W dniach 23-24 kwietnia 2013 roku odbędą się w Warszawie warsztaty Laboratorium Innowacji organizowane przez MEDIA Desk Polska poświęcone tematyce transmediów.
Jak zmienia się przekaz medialny w dobie rozwijających się nowych technologii? Według Nuno Bernardo – twórcy pierwszego interaktywnego serialu dla nastolatków pt. „Sofia’s Diary” nowe technologie radykalnie zmieniły potrzeby odbiorców mediów, i otworzyły możliwości dystrybuowania treści, które zrewolucjonizowały myślenie o klasycznych formach narracji. Dzisiejszy odbiorca często korzysta z kilku platform i urządzeń jednocześnie, social media przyzwyczaiły go do ingerowania w przekaz medialny. Wyzwaniem dla scenarzystów, producentów, dystrybutorów jest dziś podążanie za potrzebami rynku i dostosowanie sposobu narracji do charakteru nowych mediów.
W roku 2006 w Stanach Zjednoczonych pojawiły się pierwsze projekty transmedialne. Henry Jenkins, prekursor tej idei, definiuje transmedia jako proces, w którym wielowątkowe elementy fikcji są przekazywane poprzez różnorodne platformy medialne (Tv, Internet, telefon, tablet, gry, ARG) w celu stworzenia skoordynowanego i harmonijnego doświadczenia. Każde medium ma swój oddzielny wkład w tworzenie i rozwijanie fikcyjnego świata. Idea wkrótce dotarła do Kanady i Anglii. Od trzech lat trend ten rozpowszechnia się również w innych krajach europejskich, w Azji i w Ameryce Łacińskiej. Od niedawna o transmediach mówi się również w Polsce.
„Przewiduję, że w następnych latach projekty transmedialne będą dynamicznie się rozwijać, gdyż odpowiadają one zmianom zachodzącym obecnie w sposobie oglądania telewizji. Publiczność chce brać coraz bardziej aktywny udział w emisjach, wymieniać uwagi na temat uczestników, śledzić swych bohaterów także poza programem.” – mówi Urszula Gleisner specjalista w dziedzinie transmediów. „Ponadto komputer, telefon, tablet stają się tzw. “drugim ekranem”, po który coraz częściej sięgamy, jednocześnie oglądając telewizję” – dodaje.
Czy przyszłość należy do projektów transmedialnych? W jaki sposób pracować nad scenariuszem do takich projektów? W jaki sposób finansować projekty transmedialne i jak na nich zarabiać? Odpowiedzi na te pytania i wiele innych pojawią się na warsztatach LABORATORIUM INNOWACJI.
Warsztaty skierowane są do producentów audiowizualnych, scenarzystów, reżyserów, producentów gier komputerowych, aplikacji mobilnych.
Pierwszy dzień wypełnią prezentacje specjalistów od projektów transmedialnych. Spotkania z uczestnikami poprowadzą: Alison Norrington, Jean Pierre Magro, Michel Reilhac, Christophe Cluzel i Peter van Maegd. Drugi dzień warsztatów będzie poświęcony praktycznemu wykorzystaniu informacji z dnia pierwszego i przygotowaniu projektów transmedialnych w grupach pod okiem moderatora i partnera warsztatów – Urszuli Gleisner.
23.04.2013 DZIEŃ OTWARTY (zapisy: biuro@mediadeskpoland.eu do 05.04.2013, liczba uczestników ograniczona)
24.04.2013 DZIEŃ WARSZTATÓW PRAKTYCZNYCH (zapisy: biuro@mediadeskpoland.eu do 05.04.2013, liczba uczestników ograniczona)