PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU

Zakwalifikowane tytuły - fabuła

128. szczur
scenariusz i reżysera: Jakub Pączek
zdjęcia: Jacek Kędzierski
produkcja: Studio Munka SFP
 


Czarna komedia o niezajmowaniu swojego miejsca w wyścigu szczurów i o tym, że szczęśliwi bywają tylko idioci. Paweł Burak, sfrustrowany student teologii, wypowiada wojnę otaczającej go rzeczywistości.



6/174
scenariusz i reżyseria: Jakub Michnikowski
zdjęcia: Jakub Burakiewicz
produkcja: PWSFTviT



Symboliczna opowieść o istnieniu człowieka w czasie i przestrzeni.


 
ARENA
scenariusz i reżyseria: Martin Rath
zdjęcia: Bartosz Świniarski
produkcja: PWSFTiTV



Młody autostopowicz zostaje przygarnięty przez Bieszczadników. Zafascynowany charyzmą ludzi i dzikością miejsca postanawia poddać się próbie i w ten sposób ukonstytuować swoją obecność w górach. Pozostaje tylko pytanie, przed kim powinniśmy udowodnić naszą siłę?



CHŁOPCY
reżyser: Paweł Orwat
zdjęcia: Patryk Jordanowicz
scenariusz: Michał Patryarcha, Paweł Orwat
produkcja: Studio Munka SFP



Historia opowiadająca o dojrzewaniu zła w człowieku, o ludzkiej naturze i społecznym osamotnieniu. Głównymi postaciami są dwaj nastoletni chłopcy, Michał i Młody, którzy planują morderstwo na przypadkowej osobie.



CZĘSTOTLIWOŚĆ DRGAŃ
reżyser: Arek Biedrzycki
scenariusz: Łukasz M. Maciejewski, Arek Biedrzycki
zdjęcia: Patryk Jordanowicz
produkcja: Studio Munka SFP



Trzy kobiety. Jeden dom. Wspólna, bolesna przeszłość. Natalia wraca do kraju po siedmiu latach emigracji. W Polsce zostawiła swoją córeczkę Helę i matkę Zofię. Jest gotowa wcielić się w rolę prawdziwej matki. Nie zdaje sobie jednak sprawy, że jest już za późno, by przedrzeć się do świata córki i matki, świata z którego przed laty uciekła; świata rządzonego niegdyś twardą ręką ojca.



CZŁOWIEK BEZ WŁAŚCIWOŚCI
scenariusz i reżyseria: Przemysław Drążek
zdjęcia: Mariusz Rychłowski
produkcja: Wydział Radia i Telewizji im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach



Rok 1989. Ulrich jest założycielem wydawnictwa umożliwiającego społeczeństwu publikowanie książek. Wydawnictwo posiada etatowych pisarzy, którzy przelewają na papier historie opowiedziane przez ludzi pozbawionych talentu literackiego. Ulrich wierzy, że możliwość publikowania wzbudzi w ludziach poczucie ułomności systemu, w którym żyją. Staje się jednak inaczej – spisywane historie są banalne, co jest wygodne dla cenzorów i prowadzi do zubożenia rynku literatury. Ulrich, wykorzystany przez system, postanawia napisać książkę, której wydanie będzie zapalnikiem politycznego przewrotu. Pochłonięty pracą nie zauważa, że świat zmienił się bez jego udziału.



GRANICE WYTRZYMAŁOŚCI
scenariusz i reżyseria: Marek Marlikowski
zdjęcia: Zofia Goraj
produkcja: Wydział Radia i Telewizji im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach



Historia dziewczyny, która przygotowuje się do nietypowego egzaminu. Nie wszystko jednak udaje się tak, jak by tego chciała.



JAK GŁĘBOKI JEST OCEAN?
scenariusz i reżyseria: Filip Syczyński
zdjęcia: Monika Kotecka
produkcja: Studio Munka SFP



Marek budzi się w brzuchu potężnego wieloryba. Co więcej, spotyka tam wszystkie osoby, które tak kochał za życia – zmarłą żonę i szalonego ojca, który chce by nazywano go Królem Oceanów!

Jest to film: na powierzchni o samotności i odwadze otworzenia się przed drugim człowiekiem, a pod powierzchnią o niecierpliwości będącej wzburzonym oceanem, gdzie "cierpliwych fala unosi, a gwałtownych pogrąża" (Władysław Grzeszczyk).



KOLOROWE DNI
reżyseria: Tomasz Jeziorski
zdjęcia: Kajetan Plis
produkcja: PWSFTviT



Ewa przechodzi na emeryturę i marzy o spokoju. 30-letni syn nie dopuszcza możliwości wyprowadzki z domu. Natomiast mąż Andrzej nie potrafi wesprzeć żadnej ze stron uciekając w świat zamierzchłych pasji. Jak daleko posunie się Ewa, żeby przełamać rutynę wspólnego życia? Słodko-gorzki portret rodziny, która nie potrafi ze sobą rozmawiać.



KRÓL KOSMOSU
scenariusz i reżyseria: Mark Wegner
zdjęcia: Tomasz Ziółkowski
produkcja: PWSFTviT



...(Nic cennego nie może pozostać na tonącym statku) barykady są tak wielkimi jakimi sami zdecydujemy się je zbudować (kołyszemy się tam i z powrotem, tam i z powrotem, mając nadzieję dotrzeć gdziekolwiek czy gdzie indziej)...



KRUK
scenariusz i reżyseria: Antonio Galdamez
zdjęcia: Kuba Stolecki
produkcja: PWSFTviT



Pod koniec lata Kuba przybywa do drewnianego domu w lesie, gdzie oczekują go Magda i Antek. Ale nad dawnymi przyjaciółmi wiszą wydarzenia z przeszłości, o których woleliby zapomnieć. Napięcie rośnie w miarę jak Magda próbuje rozwiązać zagadkę: po co właściwie Kuba przyjechał?



LESZCZU
scenariusz i reżyseria: Aleksandra Terpińska
zdjęcia: Marcin Łaskawiec
produkcja: Studio Munka SFP



Trójka przyjaciół, leniwy weekend nad jeziorem ... do czasu, gdy piłka wpada tam gdzie nie trzeba, śliczna dziewczyna okazuje się być po stronie przeciwników, a cieć zaczyna ich prześladować. Trzeba coś wymyślić, na szczęście bohaterowie są mistrzami rozkminy. Opowieść o przyjaźni, dojrzewaniu, przeznaczeniu... z przymrużeniem oka.



MAGMA
reżyser: Paweł Maślona
scenariusz: Paweł Maślona i Maciej Mądracki
zdjęcia: Cezary Stolecki
produkcja: Wydział Radia i Telewizji im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach



Janusz jest sprzedawcą w sklepie meblowym. Któregoś razu przypadkowo rozrywa poduszkę - to pierwszy „wypadek” w firmie od dłuższego czasu. Wygląda na to, że Janusz bardzo się tym zdenerwował. A może to coś innego nie daje mu spokoju?



MATKA
scenariusz i reżyseria: Łukasz Ostalski
zdjęcia: Sławomir Witek
produkcja: Gdyńska Szkoła Filmowa



Małgorzata - na co dzień ważny polityk - jedzie do domu nad jeziorem. Jej syn - narkoman potrzebuje pomocy. Małgorzata prosi o wsparcie córkę. Na miejscu odkrywają półprzytomnego chłopaka i zmasakrowane ciało młodej dziewczyny. W obliczu tragedii ich wzajemne relacje komplikują się ujawniając skrywane urazy. Matka musi podjąć najtrudniejszą decyzję w życiu.



MAZUREK
scenariusz i reżyseria: Julia Kolberger
zdjęcia: Jakub Giza
produkcja: Studio Munka SFP



Urszula przygotowuje wielkanocne śniadanie na cześć córki i jej nowego narzeczonego. Kiedy córka przyjeżdża, okazuje się, że narzeczony jest od niej trzydzieści lat starszy. Śniadanie zamienia się w kolację, a Urszula przeżywa najgorszy dzień w swoim życiu.



NANTUCKET SUN
scenariusz i reżyseria: Filip K. Kasperaszek
zdjęcia: Bartosz Nalazek
produkcja: Emily Shesh



Dom na plaży, dwie pary i trzy butelki tequili. Anne i Mark wyjeżdżają na weekend do Nantucket. Anne ma nadzieje, ze w końcu spędzi trochę czasu ze swoim mężem i odpoczną razem od pracy i dziecka. Jedyne o czym myśli Mark, to telefon w sprawie awansu, na który czeka od rana. Sytuacja komplikuje się gdy do pary dołącza Theo i Maya, znajomi Marka z pracy.



OBCY
reżyser: Piotr Domalewski
zdjęcia: Igor Połaniewicz
produkcja: Uniwersytet Śląski, Wydział Radia i Telewizji



Noc. Do małej wsi pod Łomżą, której mieszkańcy dzierżawią grunty po dawnym PGR przyjeżdża Obcy. Nikt nie ma pewności co do jego planów i intencji. Sołtys wsi – Krzysztof ma za zadanie oprowadzić Obcego po dzierżawionych przez mieszkańców terenach.

Film jest próbą uchwycenia narastającego w bohaterach lęku. W pełnej niewiadomych opowieści o podróży Nieznajomego, Sołtysa, gminnego kierowcy i „miastowego” osiedlonego na wsi, to co rzeczywiste ustępuje pola sferze wyobrażeń bohaterów. W pięknej scenerii dziewiczej przyrody Ziemi Łomżyńskiej i ciągnących się po horyzont pól, film opowiada o silnej społeczności konfrontującej się ze światem zewnętrznym.



OLENA
reżyseria i scenariusz: Elżbieta Benkowska
zdjęcia: Sławomir Witek
produkcja: Gdyńska Szkoła Filmowa

 
 Para młodych Ukraińców, Olena i Dima, podróżuje przez Polskę do Szwecji. W pociągu kradną im portfel. Podczas bójki z Dimą, złodziej wyrzuca jej paszport na tory. Muszą go znaleźć zanim odpłynie prom. Na jaw wychodzi prawdziwy powód ich podróży.



ONE
scenariusz i reżyseria: Marta Grabicka
zdjęcia: Marek Kozakiewicz
produkcja: Gdyńska Szkoła Filmowa



Małe mieszkanie, w nim trzy kobiety. Matka, córka i jej babcia. Każda inna. Córka marzy by w przyszłości zostać artystką, bezrobotna matka zupełnie nie rozumie jej ambicji. Sfrustrowana dziewczyna ma oparcie w babci, która motywuje ją do działania.


 
POCAŁUNEK
scenariusz i reżyseria: Filip Gieldon
zdjęcia: Michał Łuka
produkcja: PWSFTviT



Emilia (20 lat) budzi się po imprezowej nocy w mieszkaniu, którego nigdy wcześniej nie widziała. Ku jej zaskoczeniu osoba, która ją wita i gości to nie mężczyzna, a kobieta. Matylda (32 lata) twierdzi, że zanim znalazły się w łóżku, to właśnie Emilia pocałowała ją jako pierwsza. To pełna dramatyzmu i romantyzmu opowieść o pierwszym spotkaniu dwóch kobiet. Każda minuta tej znajomości wprowadza je w nieznane terytoria uczuć i namiętności.



POWRÓT
scenariusz i reżyseria: Ewa Bukowska
zdjęcia: Jakub Czerwiński
produkcja: Studio Munka SFP
 
     
Kameralna, współczesna historia. Akcja rozgrywa się przede wszystkim w domu głównego bohatera – Piotra – żołnierza powracającego z misji w Afganistanie, który przywozi ze sobą tajemnicę, zagadkę. "Powrót" to opowieść o człowieku, który decydując się na udział we współczesnej wojnie, sądził, że to tylko forma szybkiego zarabiania pieniędzy, że można przez to przejść i dobrze zarobić, nikogo nie krzywdząc.
 
Film pokazuje, że z jakiej perspektywy by nie spojrzeć na wojnę, jeśli zrobić to dogłębnie i rzetelnie, zawsze jawi się ona jako coś bezsensownego i absurdalnego. Nieważne czy to „mała” wojna czy „wielka”, czy „nasza” czy „ich”, zawsze konstatacja jest podobna – nonsens. Zostają po niej sami zabici i ranni, fizycznie i mentalnie – same straty, żadnych zysków. Sztuczność podziału na „dobrych” i „złych” jest ewidentna.



PRZEDTEM, POTEM
scenariusz i reżyseria: Ewa Sewruk
zdjęcia: Jan Holoubek
produkcja: Studio Munka SFP
 
 
 
Oniryczna, tragikomiczna opowieść o miłości i pożegnaniu. Główna bohaterka Celina zajęta karierą w wielkiej warszawskiej korporacji z trudem znajduje czas na odwiedzenie rodzinnych stron. Kiedy wreszcie dociera do domu, okazuje się że trafia na dość dziwaczny pogrzeb. Czyj – tę zagadkę będzie musiała rozwiązać razem z widzami.



SMUTNE POTWORY
scenariusz i reżyseria: Justyna Tafel
zdjęcia: Weronika Bilska
produkcja: PWSFTiTv
 
 
 
Księżniczka ma 6 lat i najlepszego Tatę na świecie. Tylko ona wie, że jej Tata tak naprawdę jest dzielnym rycerzem, który walczy ze strasznym Potworem. Najgorsze są noce, kiedy Mama ma dyżur w szpitalu i Księżniczka zostaje w domu sama. Jeśli Tata długo nie wraca to znak, że Potwór może zaatakować...



STRAŻNICY
scenariusz, reżyseria: Krzysztof Szot
zdjęcia: Kacper Fertacz
produkcja: Marymont Films
 
  
 Marek zostaje skierowany do służby na odludnym posterunku granicznym pośrodku gęstego lasu. Tylko ci, którzy mają przepustkę, mogą minąć blokujący drogę szlaban. Na posterunku zjawia się małżeństwo z kilkuletnią córeczką. Mężczyzna nie ma kwitu dla siebie i dziecka. Nie zgadza się jednak, żeby jego żona szła dalej sama. Próbuje przekonać Marka, by przymknął oko i pozwolił im razem przejść. Doprowadzony do ostateczności decyduje się koczować z rodziną przy szlabanie.



SZTORM
scenariusz i reżyseria: Piotr Brożek
zdjęcia: Paweł Tybora
produkcja: Gdyńska Szkoła Filmowa



Małżeństwo Kaśki i Pawła byłoby idealne gdyby wreszcie wyprowadzili się od matki Kaśki. Paweł jest marynarzem, Kaśka pomaga matce w kwiaciarni. Dziewczyna dowiaduje się, że jest w ciąży. Chwilę potem odkrywa prawdziwe oblicze swojego męża. Ich związek zostaje wystawiony ciężkiej próbie. Walce o miłość przygląda się toksyczna teściowa, która okazuje się prawdziwą osią konfliktu młodego małżeństwa.



THE BIG LEAP
scenariusz i reżyseria: Kristoffer Rus
zdjęcia: Krzysztof Rus
produkcja: Prasa i Film Sp. z o.o.
 
 
 
Trójka bohaterów spotyka się na dachu jednego z drapaczy chmur. Łączy ich ten sam cel – z powodu globalnego kryzysu finansowego chcą popełnić samobójstwo. Konflikt zaczyna się, kiedy wychodzi na jaw, że każdy z bohaterów ma inne poglądy na temat życia po śmierci: Sarah jest wierząca, John jest ateistą, a Ben niezdecydowanym agnostykiem. Jedynym sposobem na to, żeby dowiedzieć się kto ma rację, jest Wielki Skok (THE BIG LEAP).



WULKAN
scenariusz i reżyseria: Michał Wawrzecki
zdjęcia: Cezary Stolecki
produkcja: Wydział Radia i Telewizji im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach
 
 
 
"Wulkan" to kameralna historia małżeńska. ON i ONA po nieudanej próbie wyjazdu na wakacje, zamykają się w swoim pięknym domu. Postanawiają, że urlop spędzą tylko we dwoje. By naprawdę odpocząć nie będą korzystać z telefonów, laptopów, nie będą też oglądać telewizji ani słuchać radia. Kiedy pozbawiają się na własne życzenie kontaktu ze światem i ludźmi okazuje się, że są sobie obcy, a ich małżeństwo to fikcja. Główne role w filmie zagrali Magdalena Popławska i Arkadiusz Detmer.



ZABICIE CIOTKI
scenariusz, reżyser: Mateusz Głowacki
zdjęcia: Kacper Sędzielewski
produkcja: Wydział Radia i Telewizji im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach
 
  
 Jurek ma 23 lata i jest studentem historii. Mieszka z kochającą ciocią, która wychowuje go i utrzymuje. W poczuciu, że jest ona przyczyną i symbolem egzystencjalnej nudy, monotonii i marazmu w jego życiu, sięga po młotek... Jednak czy jego życie bez ciotki faktycznie nabierze wreszcie jaśniejszych barw? ,,Zabicie ciotki’’ to film o walce z własnymi demonami, oparty na niedokończonej powieści Andrzeja Bursy z roku 1957.

Zakwalifikowane tytuły - dokument

1914
reżyseria: Aleksander Krzystyniak
scenariusz: Marcin Lesisz
 


Pod jedną z łódzkich suteren znajduje się piwnica pełna pierza. W niej dwie starsze kobiety, niczym Mojry, rozkręcając tajemnicze /wrzeciono/, wprawiają w ruch białe i popielate pióra. Drobne piórka wpadają do oczu, kłębią się wokół ust, wlatują do płuc. Sześćdziesiąt lat wśród piór, choć bez skrzydeł...
 


 ARENA
scenariusz, reżyser: Piotr Bernaś
zdjęcia: Łukasz Żal
produkcja: Studio Munka SFP
 


 Jakie są powody ludzkiego dążenia do autodestrukcji? Jakie są źródła motywacji człowieka, który wybiera życie polegające na wiecznej walce, okaleczaniu swojego ciała i ryzykowaniu zdrowia? Czy droga poprzez ból fizyczny jest ucieczką od innego rodzaju bólu? Wreszcie, co leży u podstaw społecznej fascynacji ryzykiem i agresją? „Arena“ to film o współczesnych igrzyskach, arenie i gladiatorach.   



CENTRUM
scenariusz i reżyseria: Julia Popławska
zdjęcia: Katarzyna Kural
produkcja: Julia Popławska (Parrot Pictures)
 
 
 
„Centrum”– jest artystyczną impresją o niespokojnym, monumentalnym placu miejskim Zócalo w Mexico City, o placu huczącym gwarem rozmów, muzyki, krzykami handlarzy i znachorów. W poszukiwaniu ciszy kamera zatacza ogromne koło, z brzegu Zócalo wyłapuje mistrzów małych ceremonii. Na ekranie kolejno przedstawią się ci, którzy są częścią kakofonii – Mówią szybko, rzucają proste skojarzenia o historii, o pracy, ciszy, o dźwiękach.



EDWARD
scenariusz i reżyseria: Emilia Śniegoska
zdjęcia: Bartosz Świniarski
produkcja: PWSFTviT



"Edward" 22 lata temu zerwał z jego dotychczasowym życiem osiedlając się na w centrum Wrocławia na górce powstałej na powojennym gruzowisku. Z jednej strony płynie rzeka Oławka, z drugiej biegnie ruchliwa ulica. Edward żyje bez prądu, pieniędzy i bieżącej wody. Zbudował dom w skarpie, dba o towarzyszkę swojej codzienności - psa Tinkę. Od 20 lat kopie w górce wąwóz. Przenosi setki ton ziemi powiększając i zabezpieczając zapadające się zbocze gruzowiska.

 

 HOROSKOPY MIŁOŚCI
scenariusz i reżyseria: Maciej Buchwald
zdjęcia: Bartosz Świniarski
produkcja: PWSFTviT
 
 
 
57-letni Mariusz mieszka z mamą. Swoje dawne miłości wspomina podczas jazdy taksówką.



KIEDY BĘDĘ PTAKIEM
scenariusz i reżyseria: Monika Pawluczuk
zdjęcia: Paweł Chorzępa
produkcja: Wajda Studio
 
 
 
 "Kiedy będę ptakiem" to zanurzona w świecie wróżbitów i duchów opowieść o próbie zmiany swojego losu. MuLa, kobieta z birmańskiego plemienia Kajan, jest w Tajlandii od dwóch lat, ona, jej mąż i wszyscy synowie. Po drugiej stronie granicy została jej jedyna córka. Matka chce ją sprowadzić do lepszego świata. Czekanie na nią, pełne niepokoju i napięcia, wyznacza rytm i atmosferę filmu.



KRÓLESTWO
scenariusz, reżyseria, zdjęcia: Bartosz Kruhlik
produkcja: Państwowa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna w Łodzi



Pan Eugeniusz, od kilkudziesięciu lat z powodzeniem produkuje kosiarki do trawy. Mimo podeszłego wieku, prowadzi swoją firmę z energią nastolatka. Po dniu pełnym pracy wraca do domu, gdzie oddaje się swojemu nietypowemu hobby.


LECIEĆ- NIE LECIEĆ
scenariusz i reżyseria: Aniela Gabryel
zdjęcia: Zuzanna Pyda
produkcja: PWSFTviT



Na cienkim pasmie lądu pomiędzy jeziorem a morzem grupa naukowców prowadzi swoje badania. Zawieszeni pomiędzy niebem a ziemią próbują odkrywać tajemnice, skrywane przez otaczającą ich dziką naturę.


 
LEWA POŁOWA TWARZY
scenariusz, reżyseria: Marcin Bortkiewicz
zdjęcia: Łukasz Żal
produkcja: PS FILM Sebastian Petryk
 
 
 
 Lewa połowa twarzy opowiada o fotografie Leszku Krutulskim, który realizuje ciekawy projekt artystyczny. Jeździ po całej Polsce i zaprasza wszystkich (bez względu na wiek, rasę, narodowość, wyznanie, poglądy, czy orientację seksualną) do przygotowanego naprędce studia fotograficznego. Tym, którzy się zgodzą wykonuje zdjęcie lewej połowy twarzy. Prawą połowę sfotografuje dopiero za dziesięć lat.



MATKA 24H
scenariusz i reżyseria: Marcin Janos Krawczyk
zdjęcia: Marcin Sauter, Marcin Kukielski, Michał Marczak, Karolina Krawczyk
produkcja: Janos Film Production Marcin Krawczyk



Kopie świętego obrazu Matki Boskiej Częstochowskiej od ponad pół wieku wędrują po Polsce i goszczą w domach wiernych przez 24 godziny. Wizyta obrazu to jednak tylko pretekst do wnikliwszej i głębszej obserwacji zachowań bohaterów nie tylko w kontekście wiary lub jej braku, ale pokazanych także często w najprostszej relacji życiowej: matka – dziecko. Reżyser przygląda się więc bezdomnemu, który po latach odwiedza swoją starą matkę, więźniowi, dla którego poza jego zmarłą matką nie ma innych świętości czy matce martwiącej się o los swego syna, który właśnie stoi przed wyborem życiowej drogi. Zagląda także w miejsca, gdzie bliskości matki brakuje najbardziej – do domu dziecka czy szpitala. Wizyta obrazu w jednych wyzwala sceptycyzm, innych zmusza do autorefleksji, a jeszcze innym daje nadzieję na lepsze jutro.




NASZA KLĄTWA
scenariusz i reżyseria: Tomasz Śliwiński
zdjęcia: Tomasz Śliwiński i Magdalena Hueckel
produkcja: Warszawska Szkoła Filmowa



Film stanowi osobistą wypowiedź reżysera, który wraz z żoną musi zmierzyć się z bardzo rzadką, nieuleczalną chorobą ich nowonarodzonego dziecka – Klątwą Ondyny (CCHS). Chorzy podczas snu przestają oddychać i wymagają dożywotniego wspomagania czynności oddechowych za pomocą respiratora. W trakcie filmu ukazany jest proces oswajania lęku związanego z tą chorobą.



NIC SIĘ NIE STAŁO
reżyseria: Krystyna Rachwał
zdjęcia: Roman Statsenka
produkcja: Warszawska Szkoła Filmowa



Pasja polskich kibiców zestawiona z realiami polskiej piłki w “meczu o wszystko” podczas Euro 2012. Nadzieja w kibicach umiera ostatnia. Obojętne jaki będzie wynik to i tak “nic się nie stało”.



NIEWIADOMA HENRYKA FASTA
scenariusz i reżyseria: Agnieszka Elbanowska
zdjęcia: Paweł Nadolny
produkcja: Wajda Studio



Potrafię oprzeć się wszystkiemu z wyjątkiem pokusy – Henryk Fast, emerytowany profesor matematyki, z dumą podpisuje się pod słowami Oscara Wilde'a. W poszukiwaniu szczęśliwej miłości jest gotowy na podjęcie każdego ryzyka. Pada ofiarą oszustwa i zostaje okradziony, ale nawet to nie jest w stanie go zniechęcić… Pogoń za marzeniami przerywa dopiero bolesna konfrontacja z przeszłością.



O RZĄDACH MIŁOŚCI
scenariusz, reżyseria i zdjęcia: Adela Kaczmarek
produkcja: Towarzystwo Inicjatyw Twórczych "ę"



“O rządach miłości” to animowany dokument o wyobraźni. Jego bohater żyje w kilku rzeczywistościach na raz. Postaci i wydarzenia ze świata realnego przeplatają się z tymi, które tworzy jego wyobraźnia. Narrator snuje swoją opowieść, marząc o rządach miłości w Polsce.  Jego świat, mimo swojej naiwnosci, skłania do refleksji nad egzystencjalnymi zagadnieniami dobra i zła. Za pomocą animacji chcę pokazać życie wewnętrzne. W plastycznej warstwie filmu wykorzystałam rysunki bohatera.



ODWIEDZINY
scenariusz i reżyseria: Matej Bobrik
zdjęcia: Artur Sienicki
produkcja: Studio Munka SFP



Ten dom opieki społecznej znajduje się na pograniczu polsko – białoruskim. W otoczeniu magicznego lasu, daleko od cywilizacji, mieszkańcy wiodą spokojne życie. Wydawać się może, że jedynym urozmaiceniem są niedzielne odwiedziny. Od samego rana mieszkańcy przygotowują się na przyjazd rodzin. Jednak z każdą godziną oczekiwania zmniejszają się nadzieje na przyjazd ich najbliższych. Nie pozostaje nic innego niż uwierzyć, że zabłądzili w lesie i pewnie przyjadą za tydzień.



PONIEDZIAŁEK, PONIEDZIAŁEK
reżyseria i zdjęcia: Bartosz Białobrzeski i Mateusz Pastewka
produkcja: Warszawska Szkoła Filmowa



We wsi Mioduńskie życie Andrzeja i Stefana płynie w nieco innym tempie. Tutaj nie ma różnicy jaki jest dzień tygodnia, miesiąca ani który to rok. Upływ czasu liczyć można jedynie ilością pozostałych jeszcze zębów. Mimo to wystarczy kilka złowionych ryb, które można wymienić na… szczęście.



POŻEGNANIE
reżyseria: Katarzyna Maciejko-Kowalczyk, Agnieszka i Magda Kowalczyk
zdjęcia: Magda Kowalczyk
produkcja: Wajda Studio, Studio Filmowe Kalejdoskop



Wybitna montażystka - Katarzyna Maciejko-Kowalczyk zmarła w 2008 roku. Nie zdążyła dokończyć filmu „Pożegnanie”, ale zrobiły to jej córki: Agnieszka i Magda. Powstał bardzo osobisty i wielowymiarowy film o przemijaniu i o pamięci. Tytułowe pożegnanie to nie tylko pozostawienie ukochanego domu, rzeczy i wspomnień, lecz także nieuniknione odejście młodości.



PRZERWA NA SZLUGA
reżyseria: Michał Materna
zdjęcia: Adam Kłosiński



Akcja filmu dokumentalnego „Przerwa na szluga” rozgrywa się w Bukowinie Tatrzańskiej. Film opowiada o pobycie na obozie terapeutycznym grupy osób uzależnionych od narkotyków z ośrodka „Monar Tuszyńska” (Łódz, Polska). Bohaterami filmu jest trójka uczestników obozu: Angelika, Ania i Paweł, każdy z nich na innym etapie terapii. Osobiste historie bohaterów opowiadają o konsekwencjach wyborów i trudnym procesie wychodzenia z uzależnienia. Tłem opowieści jest metoda terapeutyczna stosowana w ośrodku, jednak to nie narkotyki są tematem filmu. „Przerwa na szluga” opowiada o samotności, ale też o odwadze zmierzenia się z życiem i zaufaniu, że mogą pomóc w tym inni ludzie.



SATI
scenariusz i reżyseria: Bartłomiej Świderski
zdjęcia: Dariusz Załuski
produkcja: MDS Olga Morawska i Hi Movies Hubert Koprowicz



Sati jest opowieścią Olgi Morawskiej, wdowy po himalaiście Piotrze Morawskim, o ich wspólnym życiu. Opowieść bohaterki przerywana jest obrazami gór i jej męża powoli zbliżającego się do szczytu.

Film budowany jest z materiałów archiwalnych. Pierwsza grupa materiałów to nagrania monologów Olgi Morawskiej, zarejestrowanych podczas kilku spotkań, kilka tygodni po śmierci jej męża. Materiały te nie posiadają wybitnych walorów estetycznych, ale niosą wielki ładunek emocjonalny. Cierpienie żony po utracie męża, gniew, rozpacz, złość są wręcz namacalne.

Druga grupa materiałów to nagrania z wyprawy Piotra Morawskiego na Ama Dablam i Annapurnę w 2008 roku. Ukazują one ogromne, zapierające dech przestrzenie i majestatyczne szczyty. Piotr Morawski w tych materiałach jest małomówny. Częściej działa niż mówi. Przemierza doliny, systematycznie zbliża się do góry, w końcu wspina się i stoi na szczycie.



SIEDMIU MĘŻCZYZN W RÓŻNYM WIEKU
scenariusz, zdjęcia, reżyseria: Sławomir Witek
produkcja: Gdyńska Szkoła Filmowa



Siedmiu bokserów na różnych etapach życia. Od pierwszego treningu kilkuletnich dzieci, stawanie się mężczyzną, przełamywanie strachu, zwycięstwa i porażki,koniec kariery, starość.

Zakwalifikowane tytuły - animacja

AB OVO
scenariusza, reżyseria, zdjęcia: Anita Kwiatkowska-Naqvi
produkcja: PWSFTviT



Każda kobieta ma w sobie piękną i przerażającą moc płodności. Film zabiera nas w intymną podróż wokół kobiecego ciała.



CZERWONY PAPIEROWY STATECZEK
scenariusz, reżyser: Aleksandra Zaręba
produkcja: dragonfly films



Czerwony papierowy stateczek ma marzenie by odkryć nowy świat. Pomimo faktu, że jest tylko małym stateczkiem, ma on w swym sercu odwagę, by uwierzyć, że wszystko jest możliwe. Pewnego dnia, wyrusza w podróż, by spełnić swe marzenie. Podróż ta okazuje się wielką przygodą, przygodą która zmieni go na zawsze…



DO SERCA TWEGO
scenariusz i reżyseria: Ewa Borysiewicz
zdjęcia: Ewa Borysiewicz, Kuba Pierzchała
produkcja: Animaso



Jest cukierek z gumą w środku, jest huśtawka, to i miłość gdzieś być musi.

DULL LIFE
reżyseria i zdjęcia, produkcja: Wiktor Bartman
scenariusz: Marcin Michalak



Mężczyzna w średnim wieku prowadzący szare życie typowego pracownika biurowego, z wielką miłością dba o swoją teczkę. Pewnego dnia, zagoniony pracą, nie zauważa zniknięcia "skarbu". Ogromnie nieszczęśliwy z powodu poniesionej straty, rozpoczyna poszukiwania. Nie jest jednak skłonny zmienić swojego stosunku do wyimaginowanych wartości nawet w obliczu zbliżającej się zagłady.



HISTORIA O MIŁOŚCI
scenariusz, reżyseria i zdjęcia: Karolina Specht
produkcja: PWSFTviT w Łodzi



Historia o miłości – krótka, ironiczna opowieść o związkach. Odpowiedź na pytanie: co można zrobić ze złamanym sercem.



KIGO
scenariusz, reżyseria: Izumi Yoshida
zdjęcia: Lev Predan Kowarski
produkcja: PWSFTVIT



Film „Kigo” jest abstrakcyjną wizualizacją japońskich wierszy haiku. Przedstawia zjawiska przyrody obserwowanej w rożnych porach roku. Haiuku wykorzystane w „Kigo” pokazują wartość najbardziej pospolitych przedmiotów, zjawisk przyrody, których uroda jest obiektem zachwytu. Nietrwałość i zmienność pór roku, to elementy przeobrażającego się wszechświata - wpływającego na nasze uczucia, emocje, na nasz podziw dla nietrwałego i ulotnego piękna.



KONIEC
scenariusz, reżyseria i zdjęcia: Ewa Chruściel
produkcja: Pracownia Filmu Animowanego Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie



Jak często mówimy, że „to już jest koniec świata”? Ile końców świata możemy doliczyć się w historii? Koniec świata to ponoć święto ruchome. Film „Koniec” w krótkich, szybko następujących po sobie scenach prezentuje różne punkty widzenia na problem końca świata: przepowiednie, lęki, czasem zobojętnienie i absurd nawiązują do popkulturowego atakującego nas w mediach, nie tylko przed końcem świata, chaosu. Film pokazuje koniec z wielu perspektyw – społecznych, kulturowych i osobistych, a szybki montaż krótkich scen powoduje, że każdy widz zapamięta/zauważy coś innego.



KRZYŻAKI
scenariusz, reżyseria i zdjęcia: Michał Jeżak
produkcja: Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa Telewizyjna i Teatralna im. L. Schillera



Historia rycerstwa krzyżackiego i bitwy pod Grunwaldem opowiedziana z punktu widzenia dziecka.



ŁUKASZ I LOTTA
animacja
scenariusz, reżyseria i zdjęcia: Renata Gąsiorowska
produkcja: PWSFTviT w Łodzi





PLAŻA
scenariusz, zdjęcia, reżyser: Paweł Prewencki
produkcja: fifne- Studio




Nuda na plaży, wszystko się klei od ciepłego powietrza. Obżartuchy na plaży pozostawiają po sobie mnóstwo śmieci. Nie chce się podnieść leniwego d..., żeby wyrzucić papierek do śmietnika.



TRAMWAJ JEDZIE
scenariusz, reżyseria i zdjęcia: Milena Molenda
produkcja: Pracownia Filmu Animowanego Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie



Film "Tramwaj jedzie" stanowi pewnego rodzaju studium obyczajowości miejskiej, która obserwujemy z perspektywy jadącego tramwaju. Przedstawiona umowna trasa odsłania kolejno sceny codzienności, podpatrzone niejako w rzeczywistości. Akcja filmu toczy się głównie na przystankach tramwajowych, na których spotykamy wydawałoby się przypadkowych bohaterów.

Film zarówno ilustruje w pewnie sposób tzw. folklor miejski, jak i skłania do refleksji na temat codzienności.



W ŚWIETLE KSIĘŻYCA
scenariusz, zdjęcia, reżyseria: Zofia Dąbrowska
produkcja: PWSFTviT



Krótka historia o tym, jak kolację grubego chłopca przerywa dziwny odgłos dobiegający z podwórka. Film zrobiony jest techniką wycinanki.

Ostatnia aktualizacja:  7.06.2013
Zobacz również
Konkurs Pełnometrażowych Debiutów Fabularnych
Kalejdoskop
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll