Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Podczas 32. Koszalińskiego Festiwalu Debiutów Filmowych "Młodzi i Film" będzie można zobaczyć wystawę "Ekranizacja Polskich Komiksów". To pierwsza taka wystawa w Polsce. Pierwsza, która prezentuje drogę od jednego środku wyrazu (komiksu) do zupełnie innego (film).
To także przekrój najważniejszych współczesnych twórców historii obrazkowych, którzy po latach tworzenia w jednym medium, przenieśli swoje autorskie opowieści do medium całkowicie odrębnego. To w końcu wystawa, która ma na celu pokazanie procesu tworzenia tak samych powieści graficznych, jak i opartych na nich filmowych ekranizacjach.
Od pomysłu, przez scenariusz komiksu i wstępny szkic, przez pierwsze plansze, nakładanie koloru i okładkę, aż po scenariusz filmowy, projekty postaci i gotowe kadry oraz plakat zrealizowanej produkcji. Wystawa „Ekranizacje Polskich Komiksów” pokazuje podobieństwa, ale także uwypukla różnice między papierowym oryginałem, a jego celuloidową adaptacją. Porównanie poszczególnych plansz z komiksu do kadrów filmowych, a także zestawienie postaci z historii obrazkowych z bohaterami ruchomego dzieła uświadamia, jak bardzo podobne są momentami te dwa różne środki wyrazu. Ale uświadamia także, co często trzeba zmienić, żeby poszczególne rzeczy wpasowały się do nowego medium.
Osiedle Swoboda (scen. i rys.: Michał Śledziński; wyd.: Kultura Gniewu)
Poza przedstawieniem samego procesu tworzenia i prezentacją projektów tak komiksowych, jak i filmowych, wystawa jest również przeglądem różnorodności zaproszonych na wystawę autorów. Karol Kalinowski („Łauma”, „Yoel”), Tomasz Leśniak („Jeż Jerzy”, „Tymek i Mistrz”), Mateusz Skutnik („Rewolucje”) oraz Michał Śledziński („Osiedle Swoboda”) mimo tworzenia w jednym medium, prezentują zupełnie inne stylistyki. Każdy z nich to inny gatunek opowieści, inny sposób rysowania, a także różne sposoby prowadzenia historii. Wystawa „Ekranizacje Polskich Komiksów” to więc także przekrój przez jednych z najciekawszych obecnie polskich twórców komiksowych. Pokaz najwyższych umiejętności w bardzo różnych stylistykach. Stylistykach, które doskonale sprawdziły się w komiksie i równie dobrze sprawdzą się w kinie.
To także przekrój najważniejszych współczesnych twórców historii obrazkowych, którzy po latach tworzenia w jednym medium, przenieśli swoje autorskie opowieści do medium całkowicie odrębnego. To w końcu wystawa, która ma na celu pokazanie procesu tworzenia tak samych powieści graficznych, jak i opartych na nich filmowych ekranizacjach.
Od pomysłu, przez scenariusz komiksu i wstępny szkic, przez pierwsze plansze, nakładanie koloru i okładkę, aż po scenariusz filmowy, projekty postaci i gotowe kadry oraz plakat zrealizowanej produkcji. Wystawa „Ekranizacje Polskich Komiksów” pokazuje podobieństwa, ale także uwypukla różnice między papierowym oryginałem, a jego celuloidową adaptacją. Porównanie poszczególnych plansz z komiksu do kadrów filmowych, a także zestawienie postaci z historii obrazkowych z bohaterami ruchomego dzieła uświadamia, jak bardzo podobne są momentami te dwa różne środki wyrazu. Ale uświadamia także, co często trzeba zmienić, żeby poszczególne rzeczy wpasowały się do nowego medium.
Osiedle Swoboda (scen. i rys.: Michał Śledziński; wyd.: Kultura Gniewu)
Bartosz Sztybor
Młodzi i Film
Ostatnia aktualizacja: 11.06.2013
Spotkanie z Arkadiuszem Tomiakiem!
Młodzi i Film: cztery debiuty zagraniczne
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024