Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Była kostiumografem idealnym. W przypadku Magdaleny Tesławskiej (1945-2011), wyrafinowany gust i wiedza, wynikająca nie tylko ze znajomości historii stroju, kształtu sylwetki, ale także swoistej empatii wobec bohatera filmu - stanowiły jedność. Między innymi dlatego przez ponad 40 lat aktywności zawodowej cieszyła się tak wielkim szacunkiem środowiska.
Większość prac Tesławskiej cechowała trudno uchwytna zmysłowość. Jako kostiumograf pracowała przy kilkudziesięciu tytułach. Wspólnie z Pawłem Grabarczykiem, z którym stanowiła twórczy tandem, była zapraszana do najbardziej prestiżowych superprodukcji. W jej dorobku znajdziemy filmy takie jak „Pan Tadeusz” Wajdy, „Ogniem i mieczem”, „Starą baśń” i „Potop” Hoffmana, „Szwadron” Machulskiego, „Chopin. Pragnienie miłości” Antczaka oraz „Janosik. Prawdziwa historia” Holland i Adamik. Tesławska znakomicie odnajdywała się również w kreacyjnym kinie Wojciecha Jerzego Hasa - zaprojektowała kostiumy m.in. do „Pismaka” i „Niezwykłej podróży Baltazara Kobera”. Pracowała także z Andrzejem Żuławskim (m.in. przy „Na srebrnym globie”, „Błękitnej nucie” i „Szamance”).
Spełniała się również w małych, kameralnych produkcjach. Tesławskiej zawdzięczamy wspaniałe, ascetyczne kostiumy do „Tabu” Andrzeja Barańskiego czy stroje do „Wrót Europy” Jerzego Wójcika, nagrodzone m.in. na FPFF w Gdyni.
Albina Barańska, wybitny dekorator wnętrz i scenograf, wspomina: „Ilekroć miałam wątpliwości w kwestii kostiumu, wiedziałam, że mogę ją zapytać o radę. Wiedziała wszystko. Pomagała każdemu. Była wybitnym specjalistą i cudownym przyjacielem”.
Łukasz Maciejewski
Magazyn Filmowy SFP 2/2011
Ostatnia aktualizacja: 31.12.2013
Wspominamy - Juliusz Janicki
Uśmiech młodzieńca: Wieńczysław Gliński
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024