PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
LUDZIE POLSKIEGO FILMU
  31.10.2011
Była kostiumografem idealnym. W przypadku Magdaleny Tesławskiej (1945-2011), wyrafinowany gust i wiedza, wynikająca nie tylko ze znajomości historii stroju, kształtu sylwetki, ale także swoistej empatii wobec bohatera filmu - stanowiły jedność. Między innymi dlatego przez ponad 40 lat aktywności zawodowej cieszyła się tak wielkim szacunkiem środowiska.




Imponujący - filmowy, telewizyjny, operowy i teatralny - dorobek Magdaleny Tesławskiej, zatoczył koło. Po raz pierwszy pojawiła się na planie filmowym w 1969 roku, tuż po ukończeniu Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Łodzi. Razem z Jerzym Szeskim przygotowała wówczas militaria i kostiumy wojskowe do „Pana Wołodyjowskiego” Jerzego Hoffmana. Ostatni film w biografii Tesławskiej to „1920 Bitwa Warszawska”, ponownie w reżyserii Hoffmana.
Większość prac Tesławskiej cechowała trudno uchwytna zmysłowość. Jako kostiumograf pracowała przy kilkudziesięciu tytułach. Wspólnie z Pawłem Grabarczykiem, z którym stanowiła twórczy tandem, była zapraszana do najbardziej prestiżowych superprodukcji. W jej dorobku znajdziemy filmy takie jak „Pan Tadeusz” Wajdy, „Ogniem i mieczem”, „Starą baśń” i „Potop” Hoffmana, „Szwadron” Machulskiego, „Chopin. Pragnienie miłości” Antczaka oraz „Janosik. Prawdziwa historia” Holland i Adamik. Tesławska znakomicie odnajdywała się również w kreacyjnym kinie Wojciecha Jerzego Hasa - zaprojektowała kostiumy m.in. do „Pismaka” i „Niezwykłej podróży Baltazara Kobera”. Pracowała także z Andrzejem Żuławskim (m.in. przy „Na srebrnym globie”, „Błękitnej nucie” i „Szamance”).
Spełniała się również w małych, kameralnych produkcjach. Tesławskiej zawdzięczamy wspaniałe, ascetyczne kostiumy do „Tabu” Andrzeja Barańskiego czy stroje do „Wrót Europy” Jerzego Wójcika, nagrodzone m.in. na FPFF w Gdyni.
Albina Barańska, wybitny dekorator wnętrz i scenograf, wspomina: „Ilekroć miałam wątpliwości w kwestii kostiumu, wiedziałam, że mogę ją zapytać o radę. Wiedziała wszystko. Pomagała każdemu. Była wybitnym specjalistą i cudownym przyjacielem”.
Łukasz Maciejewski
Magazyn Filmowy SFP 2/2011
Ostatnia aktualizacja:  31.12.2013
Zobacz również
Wspominamy - Juliusz Janicki
Uśmiech młodzieńca: Wieńczysław Gliński
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll