PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
LUDZIE POLSKIEGO FILMU
  12.09.2011
Chociaż filmografia Urszuli Modrzyńskiej (1928-2010) liczy ponad 20 pozycji, w pamięci kinomanów aktorka zapisała się przede wszystkim rolą Jagienki w „Krzyżakach” Aleksandra Forda z 1960 roku.




Urszula Modrzyńska w filmie „Deszczowy lipiec” w reż. Leonarda Buczkowskiego, fot. SF „Kadr”

Jagienka, ukochana Zbyszka z Bogdańca (Mieczysław Kalenik), była zaprzeczeniem romantycznej wizji płochliwego dziewczęcia z literackiej, ale także filmowej tradycji. Znała się na rolnictwie i gotowaniu, jeździła konno, znakomicie pływała, oraz – co wzbudziło prawdziwy entuzjazm kinomanów – potrafiła polować, strzelać z kuszy i… w oryginalny sposób rozgniatała orzechy. Dziewczyna-marzenie. Kumpel i anioł w jednym. Nie udałoby się Aleksandrowi Fordowi tak idealne odtworzenie literackiego pierwowzoru Sienkiewicza, gdyby nie energia i aktorski talent Urszuli Modrzyńskiej. Dla aktorki, mającej w dorobku wiele charakterystycznych i komediowych ról teatralnych, zmierzenie się z Jagienką było zadaniem szytym na miarę.
Popularność filmu Forda przesłoniła wszystkie pozostałe role Modrzyńskiej, a mówimy o aktorce niezwykle pracowitej, która większą część aktywności zawodowej związała z teatrem. Występowała na scenach w Toruniu, Bydgoszczy, Warszawie i w Kaliszu; najdłużej (przez ponad 20 lat) była związana z Teatrem Nowym w Łodzi.
W kinie, poza Jagienką w „Krzyżakach”, nie zagrała wielu głównych ról. Wystąpiła m.in. w „Pokoleniu” (1954) Wajdy, „Nikodemie Dyzmie” (1956) Rybkowskiego czy w „Zdjęciach próbnych” (1976) Holland, Domaradzkiego i Kędzierskiego. Świetną rolę zagrała w „Deszczowym lipcu” (1957) Buczkowskiego.
„Kiedyś grało się zupełnie inaczej. Ekipa filmowa tworzyła jedną wielką rodzinę. Żyliśmy problemami kolegów, rozumieliśmy się. Czuło się atmosferę twórczą. Film był świętością” - wspominała aktorka w tomie „Cześć, starenia!”. Po raz ostatni pojawiła się na planie na początku lat 80. ubiegłego wieku w filmie „W obronie własnej” Kuźmińskiego. Potem ciężka choroba wyłączyła aktorkę z czynnego uprawiania zawodu.
Ale choć Urszula Modrzyńska nie występowała od prawie 30 lat,  pamięć o jej rolach, przede wszystkim o uśmiechu i apetycie na życie Jagienki z „Krzyżaków”, pozostaje niezmienna.


Łukasz Maciejewski
Magazyn Filmowy SFP 1/2011
Ostatnia aktualizacja:  31.12.2013
Zobacz również
Piękny motyl polskiego kina: Maria Probosz
Jan Machulski
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2025
Scroll