PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
100 LAT POLSKIEGO FILMU
  12.10.2011

"Zakazane piosenki", fot. Fototeka Filmoteki Narodowej


ZBIGNIEW KWAPISIEWICZ, LUBLIN, PEOWIAKÓW 4-16, WYPOWIEDŹ W ANKIECIE: DLACZEGO PŁAKAŁEŚ NA „ZAKAZANYCH PIOSENKACH”?, „WIECZÓR WARSZAWY”, 16 II 1947

Może okres okupacji niemieckiej na ekranie był przedstawiony zbyt pobłażliwie, ale uważam za dobre, że sylwetki Niemców nie przypominały ich oryginałów (…). Wszystkie te okrucieństwa nie powinny być w całości odtwarzane na ekranie, bo pobudza to u widzów niższe instynkty. Film w swej treści łagodny, miły, wzruszający i ciekawy. Tłok w kinach był po prostu olbrzymi. Przyznam się szczerze, że trochę płakałem, gdyż były takie momenty, że wzruszenie wyciskało łzy.

ZAKAZANE PIOSENKI, „EKSPRES WIECZORNY”, 19 I 1947

Od czasu „Młodego lasu” nie było filmu polskiego, któryby tak spełniał warunek unikania sztampy. Wszystko w tym filmie jest warszawskie w najprawdziwszym stylu, począwszy od tramwaju, a skończywszy na scenach z powstania. Warszawska atmosfera została tak kunsztownie wyczarowana, że nawet tekturowa makieta dekoracyjna nie razi. Ekran zapełnił się postaciami z krwi i kości. Na pierwszy plan wysuwają się dwa doskonałe debiuty: Szaflarskiej i Duszyńskiego. Obydwoje demonstrują wysoki poziom gry aktorskiej, a co najważniejsze krańcowo odmienny typ filmowy niż przedwojenni "cukierkowi amanci”.
MF
100latpolskiegofilmu.pl
Ostatnia aktualizacja:  23.05.2012
Zobacz również
100 lat polskiego filmu. Zaklęte rewiry
100 lat polskiego filmu. Zagubione uczucia
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll