PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
100 LAT POLSKIEGO FILMU
  12.10.2011

"Wesele", fot. Fototeka Filmoteki Narodowej




ANDRZEJ KIJOWSKI, "MAGAZYN FILMOWY", 1971, NR 32

[Przystępując do pracy nad scenariuszem] starałem się wniknąć w sytuację, w jakiej zrodziło się Wesele Wyspiańskiego. A sytuacja była taka: gromada intelektualistów i artystów znalazła się w wiosce położonej o kilka kilometrów od granicy oddzielającej od siebie dwa imperia okupujące nasz kraj. Wszystko to działo się przed wielką wojną, w której dwa imperia miały rzucić się na siebie, a los kraju miał się rozstrzygać. W tę noc weselną jeszcze nikt o tym nie wie. Ale przeczucia dręczą, ale zjawy bezsilności nawiedzają wyobraźnię, ale dręczy wszystkich poczucie bezsilności zrodzone stąd, że na dalszy bieg historii narodowej nikt (…) nie mógł mieć wpływu. W obrazach, jakie proponuję, przypominam tę bliskość granicy i przyszłą wojnę, w której wigilię jawią się weselnym gościom historyczne i literackie widma...

ALEKSANDER JACKIEWICZ, MOJA FILMOTEKA. KINO POLSKIE, WARSZAWA 1983

Historyczne i literackie widma to też realizm (…). Poezja polska od "Dziadów" i "Wielkiej Improwizacji", po pijacko-poetycki korowód zjaw w "Weselu" jest poezją na wskroś realistyczną, realizmem dosadnym i głębokim (…). Mimo dość licznych zmian, jakie zostały w filmie wobec dramatu dokonane, film Wajdy jest "Weselu" Wyspiańskiego bardzo wierny (…). W twórczości Wajdy już w "Popiele i diamencie" widać inspirowanie się reżysera poetyką Wyspiańskiego. A później we "Wszystko na sprzedaż", opowieści o jeszcze jednej polskiej nocy, pełnej poetów, chochołów, widm przeszłości i katzenjammeru. A po drodze, wcześniej i później, różne strzępy i fragmenty, np. w "Krajobrazie po bitwie". Jest to więc bardzo piękne, że Wajda, który wiele Wyspiańskiemu zawdzięcza, stworzył właśnie "klasyczną" replikę "Wesela".
MF
100latpolskiegofilmu.pl
Ostatnia aktualizacja:  23.05.2012
Zobacz również
100 lat polskiego filmu. Wesele (reż. W. Smarzowski)
100 lat polskiego filmu. Warszawa
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll