Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
"Samo swoi", fot. Fototeka Filmoteki Narodowej
DIALOG Z FILMU
Kazimierz: Jak swoi żyją, to i nam tu żyć.
Babcia: Swoi? Kargul to wróg najgorszy ze wszystkich.
Kazimierz: Wróg? A wróg. Ale swój, mój, nasz… Na własnej krwi wyhodowany.
Marynia: Gdzie indziej nie można było, a?
Kazimierz: Mała, ty nie nerwuj się. Trzeba nam szukać nowego wroga, jak tu pod bokiem znalazł się stary? Toż to by było nie po bożemu.
TADEUSZ SOBOLEWSKI, PAWLAK ROZMAWIA Z WIDOWNIĄ, "FILM", 1978, NR 31
Warto ten sukces odnotować (…). Chęcińskiemu i Mularczykowi udało się wyważyć dwa składniki, które decydują o powodzeniu komedii: stereotypowość i autentyzm (…). Typowość komedii o Kargulu i Pawlaku jest solidnie podbudowana. Pawlak ma pełny asortyment wad narodowych (…), ale wady Pawlaka są urocze i okupione jedną zaletą: uczuciowością. Pawlak jest uczuciowy zarówno jako patriota, jak i wtedy, gdy odmawia zarżnięcia kurczaka, bo za bardzo przejmujący (…). Pawlak i Kargul nie mają widowni do zakomunikowania żadnych morałów. W podstawowej, także dla komedii, warstwie psychologicznego prawdopodobieństwa, filmy Chęcińskiego są niezawodne.
Kazimierz: Jak swoi żyją, to i nam tu żyć.
Babcia: Swoi? Kargul to wróg najgorszy ze wszystkich.
Kazimierz: Wróg? A wróg. Ale swój, mój, nasz… Na własnej krwi wyhodowany.
Marynia: Gdzie indziej nie można było, a?
Kazimierz: Mała, ty nie nerwuj się. Trzeba nam szukać nowego wroga, jak tu pod bokiem znalazł się stary? Toż to by było nie po bożemu.
TADEUSZ SOBOLEWSKI, PAWLAK ROZMAWIA Z WIDOWNIĄ, "FILM", 1978, NR 31
Warto ten sukces odnotować (…). Chęcińskiemu i Mularczykowi udało się wyważyć dwa składniki, które decydują o powodzeniu komedii: stereotypowość i autentyzm (…). Typowość komedii o Kargulu i Pawlaku jest solidnie podbudowana. Pawlak ma pełny asortyment wad narodowych (…), ale wady Pawlaka są urocze i okupione jedną zaletą: uczuciowością. Pawlak jest uczuciowy zarówno jako patriota, jak i wtedy, gdy odmawia zarżnięcia kurczaka, bo za bardzo przejmujący (…). Pawlak i Kargul nie mają widowni do zakomunikowania żadnych morałów. W podstawowej, także dla komedii, warstwie psychologicznego prawdopodobieństwa, filmy Chęcińskiego są niezawodne.
MF
100latpolskiegofilmu.pl
Ostatnia aktualizacja: 23.05.2012
100 lat polskiego filmu. Sanatorium pod Klepsydrą
100 lat polskiego filmu. Salto
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024