Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
"Salto", fot. Fototeka Filmoteki Narodowej
MONOLOG KOWALSKIEGO–MALINOWSKIEGO Z FILMU
Rządziłem ludźmi i tłukłem kamienie na drodze, rozdawałem domy i żebrałem o kawałek chleba, strzelałem do człowieka i duszono mnie pętlą z drutu kolczastego.
ANDRZEJ WERNER, "SALTO", AKADEMIA POLSKIEGO FILMU, TELEWIZJA POLSKA, 1992
Nie przypadkiem postać Kowalskiego-Malinowskiego kreuje w "Salcie" Zbigniew Cybulski (…). To nie tylko aktor, ale mityczne już ucieleśnienie AK-owskiej generacji, nie tylko Zbyszek Cybulski, ale i Maciek Chełmicki (…). Problemem staje się okupacyjny mit oglądany po latach (…). Zmitologizowana przeszłość odgrywa w życiu teraźniejszym formę egzystencji zastępczej, fikcyjnej (…). [Jednak] "Salto" nie zostało zrealizowane w tonie konsekwentnej groteski. Konwicki, w charakterystyczny dla swojej sztuki sposób, zmienia perspektywę spojrzenia. Spoza wszechwładnej, zdawałoby się, drwiny, raz po raz ujawnia się powaga. To, co żałosne czy śmieszne, staje się prawdziwie tragiczne.
Rządziłem ludźmi i tłukłem kamienie na drodze, rozdawałem domy i żebrałem o kawałek chleba, strzelałem do człowieka i duszono mnie pętlą z drutu kolczastego.
ANDRZEJ WERNER, "SALTO", AKADEMIA POLSKIEGO FILMU, TELEWIZJA POLSKA, 1992
Nie przypadkiem postać Kowalskiego-Malinowskiego kreuje w "Salcie" Zbigniew Cybulski (…). To nie tylko aktor, ale mityczne już ucieleśnienie AK-owskiej generacji, nie tylko Zbyszek Cybulski, ale i Maciek Chełmicki (…). Problemem staje się okupacyjny mit oglądany po latach (…). Zmitologizowana przeszłość odgrywa w życiu teraźniejszym formę egzystencji zastępczej, fikcyjnej (…). [Jednak] "Salto" nie zostało zrealizowane w tonie konsekwentnej groteski. Konwicki, w charakterystyczny dla swojej sztuki sposób, zmienia perspektywę spojrzenia. Spoza wszechwładnej, zdawałoby się, drwiny, raz po raz ujawnia się powaga. To, co żałosne czy śmieszne, staje się prawdziwie tragiczne.
MF
100latpolskiegofilmu.pl
Ostatnia aktualizacja: 23.05.2012
100 lat polskiego filmu. Sami swoi
100 lat polskiego filmu. Rysopis
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024