Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
"Rysopis", fot. Fototeka Filmoteki Narodowej
DIALOG Z FILMU
Reporter: Czy chciałby pan być kosmonautą?
Leszczyc: Chciałbym, żeby stało się coś nieodwołalnego, żeby nie można się już było cofnąć, ale żeby jeszcze można było decydować już po wystrzeleniu – kierunek wybrać, szybkość, drogę do celu (…). To nie musi być Księżyc. Chodzi o to, żeby móc coś z siebie dać.
KONRAD EBERHARDT, SKOLIMOWSKI, "KINO", 1967, NR 3
W "Rysopisie" nie ma mowy o "charakterze", "motywach", "decyzjach" i "kompleksach". Leszczyc poszukuje siebie, a zatem nie możemy wiedzieć na jego temat więcej niż on sam wie o sobie. Jeżeli twórczość Skolimowskiego spełnia tak poważną rolę, to właśnie dlatego, że powołuje do istnienia bohatera niekonsekwentnego (…), składającego się czy raczej scalającego ze sprzecznych elementów. Ma to znaczenie ogromne, gdyż polska kinematografia powojenna rozumiała bohatera właściwie tylko w jeden sposób: jako wypadkową nadrzędnych procesów zbiorowości, procesów społecznych, historycznych.
Reporter: Czy chciałby pan być kosmonautą?
Leszczyc: Chciałbym, żeby stało się coś nieodwołalnego, żeby nie można się już było cofnąć, ale żeby jeszcze można było decydować już po wystrzeleniu – kierunek wybrać, szybkość, drogę do celu (…). To nie musi być Księżyc. Chodzi o to, żeby móc coś z siebie dać.
KONRAD EBERHARDT, SKOLIMOWSKI, "KINO", 1967, NR 3
W "Rysopisie" nie ma mowy o "charakterze", "motywach", "decyzjach" i "kompleksach". Leszczyc poszukuje siebie, a zatem nie możemy wiedzieć na jego temat więcej niż on sam wie o sobie. Jeżeli twórczość Skolimowskiego spełnia tak poważną rolę, to właśnie dlatego, że powołuje do istnienia bohatera niekonsekwentnego (…), składającego się czy raczej scalającego ze sprzecznych elementów. Ma to znaczenie ogromne, gdyż polska kinematografia powojenna rozumiała bohatera właściwie tylko w jeden sposób: jako wypadkową nadrzędnych procesów zbiorowości, procesów społecznych, historycznych.
MF
100latpolskiegofilmu.pl
Ostatnia aktualizacja: 23.05.2012
100 lat polskiego filmu. Salto
100 lat polskiego filmu. Rękopis znaleziony w Saragossie
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024