Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
"Rękopis znaleziony w Saragossie", fot. Fototeka Filmoteki Narodowej
WOJCIECH J. HAS, DLACZEGO WŁAŚNIE SARAGOSSA?, "EKRAN", 1964, NR 51
Potocki prowadzi w swej książce żart o wyraźnym podtekście filozoficznym. Powieść emanuje fantastyką, jednak przekazuje myśl głębszą. Kreśli obraz świata ironiczny, odsłaniający mechanizm stosunków międzyludzkich. A więc zabawa, lekka i wdzięczna, lecz nie tylko zabawa. Komedia, lecz komedia gorzka.
ALICJA LISIECKA, OBRONA SARAGOSSY, "POLITYKA", 1965, NR 10
Pobrzmiewa w "Saragossie" Jana Potockiego, a więc i u Hasa, tradycja XVII-wiecznego romansu łotrzykowskiego, ale to właśnie pozwala przystosować to świetne arcydzieło do potrzeb masowego odbiorcy kina w wieku XX (…). Znajdujemy tu jak najbardziej realny historyczny świat kupców, szlachciców, łotrzyków i magów. Znakomicie zrozumiany został w filmie klimat epoki Potockiego: uroki libertynizmu, potężna "voluptas" rządząca oświeceniową koncepcją miłości, drwina antyklerykalna, zmieszanie rzeczy wzniosłych i przyziemnych, dialektyczna jedność przeciwieństw: rozkoszy i śmierci, indywidualizmu i ubóstwienia rozumu.
Potocki prowadzi w swej książce żart o wyraźnym podtekście filozoficznym. Powieść emanuje fantastyką, jednak przekazuje myśl głębszą. Kreśli obraz świata ironiczny, odsłaniający mechanizm stosunków międzyludzkich. A więc zabawa, lekka i wdzięczna, lecz nie tylko zabawa. Komedia, lecz komedia gorzka.
ALICJA LISIECKA, OBRONA SARAGOSSY, "POLITYKA", 1965, NR 10
Pobrzmiewa w "Saragossie" Jana Potockiego, a więc i u Hasa, tradycja XVII-wiecznego romansu łotrzykowskiego, ale to właśnie pozwala przystosować to świetne arcydzieło do potrzeb masowego odbiorcy kina w wieku XX (…). Znajdujemy tu jak najbardziej realny historyczny świat kupców, szlachciców, łotrzyków i magów. Znakomicie zrozumiany został w filmie klimat epoki Potockiego: uroki libertynizmu, potężna "voluptas" rządząca oświeceniową koncepcją miłości, drwina antyklerykalna, zmieszanie rzeczy wzniosłych i przyziemnych, dialektyczna jedność przeciwieństw: rozkoszy i śmierci, indywidualizmu i ubóstwienia rozumu.
MF
100latpolskiegofilmu.pl
Ostatnia aktualizacja: 23.05.2012
100 lat polskiego filmu. Rysopis
100 lat polskiego filmu. Ręce do góry
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024