PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
100 LAT POLSKIEGO FILMU
  11.10.2011

"Psy", fot. Fototeka Filmoteki Narodowej



PROLOG FILMU

Wenzel, przewodniczący komisji weryfikacyjnej: Przed komisją weryfikacyjną staje porucznik Franciszek Maurer, żonaty, lat 37, jedno dziecko. Studia prawnicze w Krakowie, ukończone w 1978 roku z wyróżnieniem. W tym samym roku podejmuje pracę w resorcie. W roku 1980 żeni się z Mileną Kurzępą, córką ówczesnego wiceministra spraw wewnętrznych. Błyskawiczny awans w grudniu 1980 roku. Trzydzieści jeden nagan, osiemnaście pochwał, w tym dwie na wniosek ministra spraw wewnętrznych Rosyjskiej Federacji. Trzykrotnie cofnięte dyscyplinarne zwolnienie ze służby; szczegółów brak.
Panie Maurer, co pan zrobił w sprawie kapitana Nowakowskiego, usiłującego w 1980 roku założyć wolne związki zawodowe w resorcie?
Maurer: Odstrzeliłem mu łeb z mauzera 7,08.

GRAŻYNA STACHÓWNA, MY, PSY, MUSIMY TRZYMAĆ SIĘ RAZEM, [W:] HISTORIA KINA POLSKIEGO, WARSZAWA 2006 (POD RED. T. LUBELSKIEGO I K. J. ZARĘBSKIEGO)

Bogusław Linda i Marek Kondrat wykreowali w "Psach" charyzmatyczne dla lat 90. postaci filmowych bohaterów, wcale nienowe w kinie, ale na polskim gruncie absolutnie oryginalne. (...) "Psy" Pasikowskiego wylansowały w polskim kinie lat 90. koniunkturę na gatunek filmu bandyckiego, gangstersko–policyjnego, na określony typ fabuł i konwencji, bohaterów, reguł postępowania, używanego języka, na sposób opisywania polskiej rzeczywistości, tworzenie nowej hierarchii wartości i wpajanie młodym widzom nowej, rynkowej ideologii i moralności. Zarazem "Psy" stały się tej koniunktury najlepszym przykładem.

MF
100latpolskiegofilmu.pl
Ostatnia aktualizacja:  23.05.2012
Zobacz również
100 lat polskiego filmu. Pułkownik Kwiatkowski
100 lat polskiego filmu. Przypadek Pekosińskiego
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll