PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
100 LAT POLSKIEGO FILMU
  11.10.2011

"Przypadek", fot. Fototeka Filmoteki Narodowej



KRZYSZTOF KIEŚLOWSKI, O SOBIE., OPR. DANUTA STOK, KRAKÓW 1997

Nigdy właściwie nie wiemy, od czego zależy nas los. Nie wiemy, od jakiego przypadku. Los rozumiany jako miejsce w jakiejś grupie społecznej, jako kariera zawodowa, jako rodzaj pracy, którą wykonujemy. W sferze emocjonalnej mamy dużo więcej wolności. W sferze społecznej jesteśmy bardzo uwarunkowani przypadkiem. Są rzeczy, które musimy robić, bo jesteśmy, jacy jesteśmy. Mamy takie, a nie inne geny. Tak myślałem, robiąc "Przypadek".

ALAIN MASSON, "POSITIF", GRUDZIEŃ 1988

"Przypadek" wyróżnia się przede wszystkim klarownością konstrukcji, która przypomina bajkę filozoficzną. Losy Witka potoczą się zupełnie inaczej w zależności od tego, czy uda mu się wskoczyć do pociągu czy nie uda, czy na peronie wpadnie na człowieka w mundurze, czy też spotka tam przyjaciółkę. (...) W istocie ta bajka porównuje trzy rodzaje zaangażowania: pierwsze ma charakter komunistyczny, drugie chrześcijański, trzecie raczej stoicki (negując poświęcenie się sprawom społecznym, Witek pragnie odkryć to, co zależy od niego, i być wolnym). (...) Trzy odnogi narracyjnego rozwidlenia sprawiają to samo wrażenie nieuchronności: moment, w którym dokonuje się zmiana, jest nieuchwytny. W tym sensie nie ma przypadku, ale bardzo wyraźny determinizm.

MF
100latpolskiegofilmu.pl
Ostatnia aktualizacja:  23.05.2012
Zobacz również
100 lat polskiego filmu. Przypadek Pekosińskiego
100 lat polskiego filmu. Przesłuchanie
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll