PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
100 LAT POLSKIEGO FILMU
  11.10.2011

"Personel", 100latpolskiegofilmu.pl


KRZYSZTOF KIEŚLOWSKI, O SOBIE. OPRACOWANIE – DANUTA STOK, KRAKÓW 1997

Pracowałem troszkę, przez jakiś rok, w teatrze. Byłem garderobianym w Teatrze Współczesnym. To był wtedy dobry teatr, najlepszy w Warszawie (…). Garderobiany może składać serwetki, żeby było czysto, ale może też pójść za kulisy i patrzeć na przedstawienie. Ja patrzyłem. Scenariusz "Personelu" był mniej więcej taki, jaki jest film (…). Akcja była (…) bardzo delikatna i właściwie enigmatyczna. Młody człowiek przychodzi do opery pracować jako krawiec i nagle widzi, że jego wyobrażenia o teatrze, o sztuce, są dosyć naiwne. On się okazuje zupełnie bezradny z tymi swoimi marzeniami o sztuce, wobec ludzi, którzy tą sztuką rządzą, wobec ludzi, którzy tę sztukę uprawiają na co dzień, czyli wobec artystów. Tego świata, który mu się wydawał taki piękny, taki wzniosły, właściwie nie ma. (…) Są jakieś kłótnie, targi, spory ambicjonalne, ciągłe wrzaski. Sztuka gdzieś się rozpływa. Można ją odebrać, jak się przychodzi wieczorem do teatru. Robi się cicho, kurtyna się otwiera i można coś przeżyć… (…) Teatr i opera są zawsze metaforą życia. Rzecz jasna, ten film miał mówić o tym, że właściwie w Polsce nie bardzo możemy sobie znaleźć miejsce. Że te nasze marzenia o jakimś ideale rzeczywistości zawsze się zderzają z czymś, co jest nieporównanie bardziej miałkie i mizerne.

MF
100latpolskiegofilmu.pl
Ostatnia aktualizacja:  23.05.2012
Zobacz również
100 lat polskiego filmu. Plac Zbawiciela
100 lat polskiego filmu. Perła w koronie
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2022
Scroll