PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
100 LAT POLSKIEGO FILMU
  11.10.2011

"Paweł i Gaweł", fot. Fototeka Filmoteki Narodowej



NIEPODPISANA RECENZJA W "KINIE", 1938, NR 40

Myliłby się, kto by przypuszczał, że film ten jest rozprowadzeniem popularnej bajeczki Fredry, opowiadanej przez Pana Jowialskiego. Z bajeczki wzięto jedynie tytuł i plan sytuacyjny, wyjaśniony w dwu pierwszych wierszach "Paweł i Gaweł w jednym stali domu, Paweł na górze, a Gaweł na dole". Resztę dokomponowało aż trzech scenarzystów i trzeba przyznać, że nie brakło im pomysłów. Komedia jest bardzo zabawna i pełna dobrego sytuacyjnego komizmu. Różnorodność humoru wzbogacają ponadto aktorzy, każdy, reprezentujący inny genre. A więc Grossówna - urocza, naiwna i świeża, Bodo - komik z premedytacją, Dymsza - komik żywiołowy, bawiący się sam swą groteską, Orwid - niezawodny, wypróbowany komik cyniczno-sentymentalny i inni. Komedyjka jest urocza, pomysłowa i zabawna. Warto ją zobaczyć.

JERZY TOEPLITZ, HISTORIA SZTUKI FILMOWEJ, T.IV (1934-1939), WARSZAWA, 1969

Cechą charakterystyczną polskiej komedii filmowej, i to we wszystkich jej odmianach, był brak oryginalności. (...) Na czymże więc polegał przymiotnik "polski" w odniesieniu do komedii? Jedynym momentem wyróżniającym byli aktorzy. [Wśród nich] Adolf Dymsza - typowy warszawski cwaniak i spryciarz, postać stworzona na podstawie obserwacji stołecznego folkloru. Dzięki Dymszy (...), rubasznemu i jowialnemu Władysławowi Walterowi, lwowskim batiarom – Szczepciowi i Tomciowi, a także dzięki mistrzom szmoncesu - Krukowskiemu i Lawińskiemu, w filmowej komedii lat trzydziestych odnaleźć można strzępki atmosfery obyczajowej międzywojennej Polski.

WIESŁAW STRADOMSKI, HISTORIA FILMU POLSKIEGO (POD RED.J.TOEPLITZA), T.II (1930-1939), WARSZAWA, 1988

Ciekawą postacią w świecie filmowym był Eugeniusz Bodo. Posiadał on twarz o niezbyt regularnych rysach, przyciężką sylwetkę. (...) Był pozbawiony naturalnego wdzięku, mający raczej warunki do ról charakterystycznych. Nie przeszkadzało mu to jednak grywać romantycznych kochanków i czarujących uwodzicieli, chociaż wcielał się również w bohaterów tragicznych, w typy spod ciemnej gwiazdy. Chętnie wykonywał piosenki będące elementem konwencji ówczesnej komedii filmowej.
MF
100latpolskiegofilmu.pl
Ostatnia aktualizacja:  23.05.2012
Zobacz również
100 lat polskiego filmu. Perła w koronie
100 lat polskiego filmu. Pasażerka
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2021
Scroll