Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
"Pasażerka", 100latpolskiegofilmu.pl
ANDRZEJ MUNK. ROZMOWA ZE STEFANIĄ BEYLIN, DWA DNI PRZED ŚMIERCIĄ, W PONIEDZIAŁEK 18 WRZEŚNIA 1961 R. OKOŁO DRUGIEJ PO POŁUDNIU, "FILM", 1961, NR 41
Główne problemy mego nowego filmu? Konflikt odpowiedzialności sumienia i problem miary wytrzymałości człowieka. Mieliśmy do rozwiązania trudne zadanie: w jaki sposób pokazać Oświęcim nie uciekając się do jego realistycznego opisu. Staram się odcinać od wszelkich brutalnych obrazów. W całym filmie nie udało się (…) uniknąć scen znęcania się czy bicia. Ale jeżeli nawet taka scena się zdarza, nie widać ani człowieka bitego, ani bijącego. Obrazy mojego filmu to tłumy więźniarek, gromady rozebranych ludzi, małe wózki dziecinne, druty, słupy...
KONRAD EBERHARDT, PRZECIW NIEPAMIĘCI, "FILM", 1963, NR 40
"Pasażerka" ukazuje osobliwą i wstrząsającą walkę więźniarki, która nie broni się przed poniewierką, jakiej zaznaje od swojej nadzorczyni, lecz przeciwnie – przed jej łaskami, folgami, propozycjami. Marta wie, że każde ustępstwo grozi tutaj utratą ostatniego jej dobra – godności. W "Pasażerce" Oświęcim poraża nas autentycznością i to nie dlatego, że twórca pokazuje nam okropności. Przeciwnie. Andrzej Munk konsekwentnie (...) omija sytuacje dramatyzujące okrucieństwo. Od pierwszych scen obozowych odczuwamy, że rzecz odmieniła tu swoją funkcję, przestała być elementem tła (...), że przerzucono tu na nią część istotnych argumentów. (...) W wyrazistości, konkretności materialnego świata, w sile ekspresji każdego niemal dźwięku – Munk staje się tutaj niespodziewanie bliski metodzie Roberta Bressona.
Główne problemy mego nowego filmu? Konflikt odpowiedzialności sumienia i problem miary wytrzymałości człowieka. Mieliśmy do rozwiązania trudne zadanie: w jaki sposób pokazać Oświęcim nie uciekając się do jego realistycznego opisu. Staram się odcinać od wszelkich brutalnych obrazów. W całym filmie nie udało się (…) uniknąć scen znęcania się czy bicia. Ale jeżeli nawet taka scena się zdarza, nie widać ani człowieka bitego, ani bijącego. Obrazy mojego filmu to tłumy więźniarek, gromady rozebranych ludzi, małe wózki dziecinne, druty, słupy...
KONRAD EBERHARDT, PRZECIW NIEPAMIĘCI, "FILM", 1963, NR 40
"Pasażerka" ukazuje osobliwą i wstrząsającą walkę więźniarki, która nie broni się przed poniewierką, jakiej zaznaje od swojej nadzorczyni, lecz przeciwnie – przed jej łaskami, folgami, propozycjami. Marta wie, że każde ustępstwo grozi tutaj utratą ostatniego jej dobra – godności. W "Pasażerce" Oświęcim poraża nas autentycznością i to nie dlatego, że twórca pokazuje nam okropności. Przeciwnie. Andrzej Munk konsekwentnie (...) omija sytuacje dramatyzujące okrucieństwo. Od pierwszych scen obozowych odczuwamy, że rzecz odmieniła tu swoją funkcję, przestała być elementem tła (...), że przerzucono tu na nią część istotnych argumentów. (...) W wyrazistości, konkretności materialnego świata, w sile ekspresji każdego niemal dźwięku – Munk staje się tutaj niespodziewanie bliski metodzie Roberta Bressona.
MF
100latpolskiegofilmu.pl
Ostatnia aktualizacja: 23.05.2012
100 lat polskiego filmu. Paweł i Gaweł
100 lat polskiego filmu. Parę osób, mały czas
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024