PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
100 LAT POLSKIEGO FILMU
  11.10.2011

"Pasażerka", 100latpolskiegofilmu.pl

ANDRZEJ MUNK. ROZMOWA ZE STEFANIĄ BEYLIN, DWA DNI PRZED ŚMIERCIĄ, W PONIEDZIAŁEK 18 WRZEŚNIA 1961 R. OKOŁO DRUGIEJ PO POŁUDNIU, "FILM", 1961, NR 41

Główne problemy mego nowego filmu? Konflikt odpowiedzialności sumienia i problem miary wytrzymałości człowieka. Mieliśmy do rozwiązania trudne zadanie: w jaki sposób pokazać Oświęcim nie uciekając się do jego realistycznego opisu. Staram się odcinać od wszelkich brutalnych obrazów. W całym filmie nie udało się (…) uniknąć scen znęcania się czy bicia. Ale jeżeli nawet taka scena się zdarza, nie widać ani człowieka bitego, ani bijącego. Obrazy mojego filmu to tłumy więźniarek, gromady rozebranych ludzi, małe wózki dziecinne, druty, słupy...

KONRAD EBERHARDT, PRZECIW NIEPAMIĘCI, "FILM", 1963, NR 40

"Pasażerka" ukazuje osobliwą i wstrząsającą walkę więźniarki, która nie broni się przed poniewierką, jakiej zaznaje od swojej nadzorczyni, lecz przeciwnie – przed jej łaskami, folgami, propozycjami. Marta wie, że każde ustępstwo grozi tutaj utratą ostatniego jej dobra – godności. W "Pasażerce" Oświęcim poraża nas autentycznością i to nie dlatego, że twórca pokazuje nam okropności. Przeciwnie. Andrzej Munk konsekwentnie (...) omija sytuacje dramatyzujące okrucieństwo. Od pierwszych scen obozowych odczuwamy, że rzecz odmieniła tu swoją funkcję, przestała być elementem tła (...), że przerzucono tu na nią część istotnych argumentów. (...) W wyrazistości, konkretności materialnego świata, w sile ekspresji każdego niemal dźwięku – Munk staje się tutaj niespodziewanie bliski metodzie Roberta Bressona.

MF
100latpolskiegofilmu.pl
Ostatnia aktualizacja:  23.05.2012
Zobacz również
100 lat polskiego filmu. Paweł i Gaweł
100 lat polskiego filmu. Parę osób, mały czas
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll