Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
"Noce i dnie", fot. Fototeka Filmoteki Narodowej
JERZY ANTCZAK, FRESK O ŻYCIU I UMIERANIU. ROZMOWA Z WIESŁAWĄ CZAPIŃSKĄ, "GŁOS WYBRZEŻA", 1975, NR 189
Dlaczego "Noce i dnie"? Może dlatego, że jest to książka utkana z emocji – fresk o życiu i umieraniu, historia pokolenia, którego losy wyznaczają dwie mogiły: z 1863 i 1914 roku. Ta druga data symbolizuje jak gdyby koniec epoki, koniec świata i ludzi, którzy nigdy już nie powrócą.
WALDEMAR CHOŁODOWSKI, Z WIATREM, POD WIATR, "FILM", 1975, NR 40
Oto pani Barbara i Bogumił – opowieść o ich miłości, o przemijaniu, o wiernym trwaniu przy człowieku, którego się nie kocha. (...) Barbara Jadwigi Barańskiej jest kobietą-trwaniem, biologicznym nieustannym czekaniem, które rozbijają wydarzenia niespodziane: śmierć dziecka, wyjazd córki, wojna. (...) Ton wspo-mnieniowy narzuca konstrukcję filmu [który] można traktować jako baśń o przeszłości w dziwnej luce historycznej, po i przed klęskami, kiedy ludzie obdarzeni intuicyjną wiedzą żyli jak żyć należy, w zgodzie z rytmem przyrody, według odwiecznych – w co wierzyli – praw, umiejąc odróżnić dobro i zło.
Dlaczego "Noce i dnie"? Może dlatego, że jest to książka utkana z emocji – fresk o życiu i umieraniu, historia pokolenia, którego losy wyznaczają dwie mogiły: z 1863 i 1914 roku. Ta druga data symbolizuje jak gdyby koniec epoki, koniec świata i ludzi, którzy nigdy już nie powrócą.
WALDEMAR CHOŁODOWSKI, Z WIATREM, POD WIATR, "FILM", 1975, NR 40
Oto pani Barbara i Bogumił – opowieść o ich miłości, o przemijaniu, o wiernym trwaniu przy człowieku, którego się nie kocha. (...) Barbara Jadwigi Barańskiej jest kobietą-trwaniem, biologicznym nieustannym czekaniem, które rozbijają wydarzenia niespodziane: śmierć dziecka, wyjazd córki, wojna. (...) Ton wspo-mnieniowy narzuca konstrukcję filmu [który] można traktować jako baśń o przeszłości w dziwnej luce historycznej, po i przed klęskami, kiedy ludzie obdarzeni intuicyjną wiedzą żyli jak żyć należy, w zgodzie z rytmem przyrody, według odwiecznych – w co wierzyli – praw, umiejąc odróżnić dobro i zło.
MF
100latpolskiegofilmu.pl
Ostatnia aktualizacja: 23.05.2012
100 lat polskiego filmu. Nóż w wodzie
100 lat polskiego filmu. Nikt nie woła
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024