Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
"Nadzór", fot. Fototeka Filmoteki Narodowej
WIESŁAW SANIEWSKI, "NADZÓR". ROZMOWA Z MACIEJEM PAWLICKIM I PAWŁEM TOMCZYKIEM, "TYGODNIK POWSZECHNY", 1985, NR 26
Staję po stronie więźniów, upominam się o nich, bowiem moim obowiązkiem nie tylko jako reżysera jest stać po stronie słabszego, po stronie człowieka przegranego [(...) Ustawa z dn. 31 VII 1981, o kontroli publikacji i widowisk, art. 2 pkt. 1 (Dz. U. nr 20, poz. 99, zm. 1983, Dz. U. nr 44, poz. 204)]
JERZY PŁAŻEWSKI, FUGA O TRUDNYM MACIERZYŃSTWIE, "RZECZPOSPOLITA", 1985, NR 37
Saniewski postawił w centrum postać kobiety skazanej na dożywotnie więzienie. (...) Film więzienny zazwyczaj ma dwa oblicza. Albo chodzi o krytykę systemu penitencjarnego, albo o przygodę więźnia walczącego o udowodnienie niewinności. Saniewski miał odwagę nie pójść żadnym ze sprawdzonych tropów. (...) Oto sytuacja egzystencjalna: więźniarka rodzi dziecko. Najciekawszy, najbardziej wzruszający jest tu wątek macierzyństwa. (...) Główna rola, od której zależał cały "Nadzór", została powierzona Ewie Błaszczyk. Od chwili, gdy ma zostać matką (...), wierzymy każdemu z jej rozmyślnie niekonsekwentnych kroków. Kinu naszemu przybył film znaczący i zaangażowany. W co? W szacunek dla człowieka.
Staję po stronie więźniów, upominam się o nich, bowiem moim obowiązkiem nie tylko jako reżysera jest stać po stronie słabszego, po stronie człowieka przegranego [(...) Ustawa z dn. 31 VII 1981, o kontroli publikacji i widowisk, art. 2 pkt. 1 (Dz. U. nr 20, poz. 99, zm. 1983, Dz. U. nr 44, poz. 204)]
JERZY PŁAŻEWSKI, FUGA O TRUDNYM MACIERZYŃSTWIE, "RZECZPOSPOLITA", 1985, NR 37
Saniewski postawił w centrum postać kobiety skazanej na dożywotnie więzienie. (...) Film więzienny zazwyczaj ma dwa oblicza. Albo chodzi o krytykę systemu penitencjarnego, albo o przygodę więźnia walczącego o udowodnienie niewinności. Saniewski miał odwagę nie pójść żadnym ze sprawdzonych tropów. (...) Oto sytuacja egzystencjalna: więźniarka rodzi dziecko. Najciekawszy, najbardziej wzruszający jest tu wątek macierzyństwa. (...) Główna rola, od której zależał cały "Nadzór", została powierzona Ewie Błaszczyk. Od chwili, gdy ma zostać matką (...), wierzymy każdemu z jej rozmyślnie niekonsekwentnych kroków. Kinu naszemu przybył film znaczący i zaangażowany. W co? W szacunek dla człowieka.
MF
100latpolskiegofilmu.pl
Ostatnia aktualizacja: 23.05.2012
100 lat polskiego filmu. Niewolnica zmysłów
100 lat polskiego filmu. Na wylot
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024