PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
100 LAT POLSKIEGO FILMU
  11.10.2011

"Na wylot", fot. Fototeka Filmoteki Narodowej


 
MONOLOG Z FILMU

Malisz (przed sądem): Ze szpitala po blisko dwóch miesiącach zwolnili mnie do domu. Poznałem się z moją żoną. Mówiła o sobie takie rzeczy, jakich żadna kobieta nigdy mężczyźnie nie powie. Wtenczas uczuła, że ją kocham, to jest takie wyraźne uczucie. Od tego czasu chodziliśmy już wszędzie razem. Żeby dostać pracę, trzeba było mieć od kogoś polecenie, ale od kogo wziąć polecenie. Widzę, że żona jest jak kłębek nerwów, a ja chodzę jak opętany. Byłem już tak głodny, że nawet wziąłem rewolwer i zastawiłem go za 95 złotych. Poszły na życie – cały czas myślałem tylko o jednym – jak wykupić ten rewolwer, bo jak mam rewolwer przy sobie, jestem zupełnie innym człowiekiem. A bez rewolweru – chociaż wiedziałem, że nikt mnie nie napadnie – zawsze chodziłem brzegiem trotuaru.

ANDRZEJ WERNER, WSZYSTKO ALBO NIC, CZYLI SPRAWA NIE TYLKO MALISZÓW, "KINO", 1973, NR 4

Maliszowie żyją w nędznych warunkach, bez pracy, bez własnego kąta. Czy to jest jednak przyczyna czy skutek? (...) Sprawa Maliszów nie jest sprawą zamkniętą. (...) Ich patologia to patologia "choroby metafizycznej", "metafizycznego głodu" (...). Wszystko albo nic: zabójstwo było wyborem nicości. Przy takiej alternatywie bohaterowie odebrali wartość własnemu życiu, odebrali także wartość życiu innych. (...) Artystyczny patronat nad filmem Królikiewicza sprawuje Dostojewski. (...) Za filmem stoi tradycja, widać tu ciężar przeszłości. Zapisanej nie na celuloidowej taśmie, ale w ludzkich spojrzeniach, gestach, na brudnych ulicach i podwórkach. Królikiewicz zrobił film własny, bardzo osobliwy, z pasją. (...) Tu naprawdę o coś chodziło!
MF
100latpolskiegofilmu.pl
Ostatnia aktualizacja:  23.05.2012
Zobacz również
100 lat polskiego filmu. Nadzór
100 lat polskiego filmu. Młody Las
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll