PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
100 LAT POLSKIEGO FILMU
  11.10.2011

"Matka Królów", fot. Fototeka Filmoteki Narodowej



KAZIMIERZ BRANDYS, MATKA KRÓLÓW, 1957

Przeszłam w życiu niejedno, żeby synów wychować i wiem, co to jest bieda. Podobno prostym ludziom ma się teraz polepszyć. Więc czemu spotkała mnie krzywda? W przekonaniu moim syn został oskarżony niewinnie. Nic złego nie mógł uczynić. Zwracam się do Obywatela Prezydenta, by przez pamięć swej matki, pewnie już nieżyjącej, wejrzał w nasze zmartwienie i wyjaśnił tę niesprawiedliwość. Łucja Król

MARIOLA DOPARTOWA, 1987 – "MATKA KRÓLÓW" SCHODZI Z PÓŁKI [W:] HISTORIA KINA POLSKIEGO, WARSZAWA 2006, POD RED. T. LUBELSKIEGO I K. J. ZARĘBSKIEGO

Janusz Zaorski dokonał wielu zmian [w stosunku do powieści Brandysa], rozumiejąc, że film z lat 80. musi być czymś innym dla Polaków niż zapomniana literatura Października. Było to trudne także dlatego, że tematyka stalinowska wciąż należała do drażliwego obszaru. (...) Premiera filmu odbyła się po pięciu latach od jego powstania. (...) Zaorski umiejętnie odwołał się do aktualnych stereotypów człowieka prostego, wywiedzionych z opozycyjnych tradycji kultury lat 70., a przeżywających rozkwit w epoce kultu Wałęsy. Świetne aktorstwo (...) pozwala przełamać (...) pozbawiony psychologicznej głębi wizerunek przedwojennych komunistów jako głównych sprawców ideologicznej sofistyki, prowadzącej do przemocy i zbrodni. (...) Film bardzo eksponuje przegranego lewicowego inteligenta na tle daremnej ofiary Klemensa, serdecznych uczuć, siły wewnętrznej, dobroci i lojalności Łucji Król.
MF
100latpolskiegofilmu.pl
Ostatnia aktualizacja:  23.05.2012
Zobacz również
100 lat polskiego filmu. Miś
100 lat polskiego filmu. Matka Joanna od Aniołów
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll