PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
100 LAT POLSKIEGO FILMU
  11.10.2011

"Kobieta z prowincji", fot. Fototeka Filmoteki Narodowej

WALDEMAR SIEMIŃSKI, KOBIETA Z PROWINCJI, 1987

Radziłam sobie jak mogłam, przeważnie gałganami. Z gałganów, ze szmat, jak z piachu bat. Materiały, skrawki, połatane, sprute, łachy, ścinki. Farbowałam, przerabiałam, sprzedawałam. Ja lubię wymyślać, coś z tego tworzyć i pracować swobodnie. Wtedy czuję się wolna i zadowolona. (…) Nie wiem, ale czasem jest mi niebiańsko radośnie. To moment, trwa krotko, ale nawiedza mnie często. To błyski szczęśliwego dzieciństwa? Bo nieraz w duże święta, kiedy odpoczywam, miewam chwile tęsknoty za mamą i tatą, rodziną – zostały nas cztery siostry w Luźmierzu.

ALEKSANDER JACKIEWICZ, MOJE ŻYCIE W KINIE, "KINO", 1988, NR 7ALEKSANDER JACKIEWICZ, MOJE ŻYCIE W KINIE, "KINO", 1988, NR 7

Barański nazywa swoje realizacje rodzajem oglądu etnograficznego. Takim oglądem jest też książka Siemińskiego, z której reżyser czerpie. Jak to się czyta i z jakim wspaniałym człowiekiem się obcuje! (...) To wszystko jest też w filmie. Postać Anny grana przez Ewę Dałkowską i jej los. To dążenie bohaterki ku przeszłości psychologicznie i "biologicznie" umotywowane: wędrówka na starość ku źródłom. (...) Nędza jest wierną towarzyszką Anny. W dodatku pierwsza wojna światowa, następnie druga wojna, pacyfikacja Żydów… I strach. (...) Nic dziwnego, że Andrzeja Barańskiego, który lubi widzenie świata w cząstkach, gdyż każda z nich – powiada – pulsuje dramatem, pociągnęła postać Anny i jej "spojrzenie na czas jakby trochę z pozycji mrówki dziejowej".

MF
100latpolskiegofilmu.pl
Ostatnia aktualizacja:  23.05.2012
Zobacz również
100 lat polskiego filmu. Kolejność uczuć
100 lat polskiego filmu. Kobieta w kapeluszu
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2019
Scroll