Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
"Kobieta w kapeluszu", fot. Fototeka Filmoteki Narodowej
STANISŁAW RÓŻEWICZ, TO SPRAWA WYBORU. ROZMOWA Z BOŻENĄ JANICKĄ, "KINO", 1985, NR 3
Widzenie pejzażu… Patrzenie a widzenie, to dwie różne sprawy. Ludzie najczęściej patrzą, a nie widzą. Więc pejzaż widziany przeze mnie, przez bohaterów filmu [jest] w obiektywnej i subiektywnej narracji (...). Wolę mówić w sposób wstrzemięźliwy niż krzyczeć. Krzyk często pokrywa pustkę i brak wrażliwości.
JERZY PŁAŻEWSKI, EWA ZOSTAŁA KORDELIĄ! "KINO", 1985, NR 3
Symboliczne etapy dojrzewania aktorki ujął Różewicz dyskretnie w trzy hasła wyrastające z teatralnej praktyki: Manekin. Kobieta w kapeluszu. Kordelia. Nie są to trzy role Ewy (...), ale trzy wyobrażone przez dziewczynę szczeble kariery (...). Kordelia to mit króla Leara, wielka rola Szekspirowska, którą mimo obietnic utraci (...). Ale w warstwie świadomości – a właśnie ta jest u Różewicza najważniejsza – Ewa została Kordelią. Przechodząc jak Kordelia przez próby upokorzeń i porażek (...) znalazła siłę, którą będzie umiała przekazać widzom.
Widzenie pejzażu… Patrzenie a widzenie, to dwie różne sprawy. Ludzie najczęściej patrzą, a nie widzą. Więc pejzaż widziany przeze mnie, przez bohaterów filmu [jest] w obiektywnej i subiektywnej narracji (...). Wolę mówić w sposób wstrzemięźliwy niż krzyczeć. Krzyk często pokrywa pustkę i brak wrażliwości.
JERZY PŁAŻEWSKI, EWA ZOSTAŁA KORDELIĄ! "KINO", 1985, NR 3
Symboliczne etapy dojrzewania aktorki ujął Różewicz dyskretnie w trzy hasła wyrastające z teatralnej praktyki: Manekin. Kobieta w kapeluszu. Kordelia. Nie są to trzy role Ewy (...), ale trzy wyobrażone przez dziewczynę szczeble kariery (...). Kordelia to mit króla Leara, wielka rola Szekspirowska, którą mimo obietnic utraci (...). Ale w warstwie świadomości – a właśnie ta jest u Różewicza najważniejsza – Ewa została Kordelią. Przechodząc jak Kordelia przez próby upokorzeń i porażek (...) znalazła siłę, którą będzie umiała przekazać widzom.
MF
100latpolskiegofilmu.pl
Ostatnia aktualizacja: 23.05.2012
100 lat polskiego filmu. Kobieta z prowincji
100 lat polskiego filmu. Kobieta samotna
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024