PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
100 LAT POLSKIEGO FILMU
  11.10.2011

"Kanał", fot. Fototeka Filmoteki Narodowej


JERZY STEFAN STAWIŃSKI, KANAŁ

Zabulgotało bagno. Światło latarki Smukłego matowiało, bladło, rozpływało się we mgle. Echo niosło jeszcze długo chlupot wśród oślizłych ścian. Powoli wszystko milkło: pozostał tylko jęk. Zadra wyjął znowu papierośnicę, natychmiast ją schował panicznym ruchem. Obok Kula dyszał chrapliwie. Ktoś z tyłu osunął się powoli. Nie siadać! – zawołał Zadra. – Niżej gorsze powietrze: nie wstaniecie. Ten, co usiadł, poderwał się gwałtownie. Opuścili głowy. Spod poszarpanych kombinezonów wyłaziły brudne łachy i prześwitały kawałki ciała. Bandaże przypominały żałobne opaski. Drżeli z zimna.

ANDRZEJ WERNER, AKADEMIA POLSKIEGO FILMU, TELEWIZJA POLSKA, 1991

Dyskusja o Powstaniu Warszawskim powróciła po 1956 roku i stała się jedną z najważniejszych dla Polskiej Szkoły Filmowej i w ogóle w ówczesnej polskiej kulturze. Nie mogła być prowadzona swobodnie (...), nie odbiera to jej jednak całego autentyzmu. (...) Owszem, film Wajdy jest filmem o klęsce bezwzględnej, przerażającej i zapewne niepotrzebnej. „Porzućcie wszelką nadzieję” – ta inskrypcja towarzyszy bohaterom. (...) Ale mimo wszystko film Wajdy jest filmem o bohaterstwie. (...) Wajda nie ocenia [swoich bohaterów] z zewnątrz. Ironiczny dystans jest tutaj chwiejny (...), świadomość wynurza się ponad poziom przedstawianych zdarzeń, aby stwierdzić, że jest wewnątrz, ograniczona tymi samymi więzami, potrzebą wierności. [Dlatego] piękna finałowa scena zejścia Zadry do kanału sfilmowana została przez Wajdę w tonacji patetycznej. (...) Obraz kraty odgradzającej Stokrotkę i Koraba od przeciwległego praskiego brzegu Wisły odwołuje się do wiedzy, która stanowiła cenzuralne tabu. Wiemy, kto czekał na tym brzegu, aż Powstanie się wykrwawi.
MF
100latpolskiegofilmu.pl
Ostatnia aktualizacja:  8.08.2013
Zobacz również
100 lat polskiego filmu. Kartka z podróży
100 lat polskiego filmu. Jak daleko stąd, jak blisko
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2021
Scroll