Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
"Daleko od okna", 100latpolskiegofilmu.pl
DIALOG Z FILMU
Regina: Urodziłam cię, to prawda. Musiałam. Ja… wszystko musiałam. Chciałam żyć. Nie chcę nic wiedzieć o twoim ojcu.
Helusia: Umarł. Trzy lata temu.
Regina: Nie chcę go pamiętać. Tamtych czasów nie chcę pamiętać. Ciebie nie chcę pamiętać. Przypominasz mi, wszystko mi przypominasz. Strach, wstyd, ciemność. Nie chcę, nie chcę!
Helusia: Powiedz mi… powiedz, kim jesteś?
Regina: Kim jestem? Wdową.
TADEUSZ LUBELSKI, ZAMKNIĘTE W SZAFIE, "KINO", 2000, NR 11
Nowy film Jana Jakuba Kolskiego nie powstałby, gdyby nie jeden z tematów literatury lat 90.: proza artystyczna Hanny Krall o ocalonych z Zagłady (...). Zmiana sytuacji wiąże się z odwróceniem perspektywy opowiadania: z zewnętrznej na wewnętrzną. Podkreślała to sama, zadowolona z filmu, pisarka mówiąc, że Kolski zaproponował nowe spojrzenie na Zagładę – od środka. [Służy to] pogłębieniu relacji między bohaterami (...). Kolski zmusza nas, byśmy, choćby w jakimś stopniu, odczuwali to, co oni. Ten film unikając bezpośredniego oddziaływania na emocje, osadza się w człowieku i długo nie pozwala o sobie zapomnieć.
Regina: Urodziłam cię, to prawda. Musiałam. Ja… wszystko musiałam. Chciałam żyć. Nie chcę nic wiedzieć o twoim ojcu.
Helusia: Umarł. Trzy lata temu.
Regina: Nie chcę go pamiętać. Tamtych czasów nie chcę pamiętać. Ciebie nie chcę pamiętać. Przypominasz mi, wszystko mi przypominasz. Strach, wstyd, ciemność. Nie chcę, nie chcę!
Helusia: Powiedz mi… powiedz, kim jesteś?
Regina: Kim jestem? Wdową.
TADEUSZ LUBELSKI, ZAMKNIĘTE W SZAFIE, "KINO", 2000, NR 11
Nowy film Jana Jakuba Kolskiego nie powstałby, gdyby nie jeden z tematów literatury lat 90.: proza artystyczna Hanny Krall o ocalonych z Zagłady (...). Zmiana sytuacji wiąże się z odwróceniem perspektywy opowiadania: z zewnętrznej na wewnętrzną. Podkreślała to sama, zadowolona z filmu, pisarka mówiąc, że Kolski zaproponował nowe spojrzenie na Zagładę – od środka. [Służy to] pogłębieniu relacji między bohaterami (...). Kolski zmusza nas, byśmy, choćby w jakimś stopniu, odczuwali to, co oni. Ten film unikając bezpośredniego oddziaływania na emocje, osadza się w człowieku i długo nie pozwala o sobie zapomnieć.
MF
100latpolskiegofilmu.pl
Ostatnia aktualizacja: 23.05.2012
100 lat polskiego filmu. Dług
100 lat polskiego filmu. Ćma
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024