Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
"Białe małżeństwo", fot. Fototeka Filmoteki Narodowej
MONOLOG Z FILMU
Mężczyźni niewiele różnią się od zwierząt. Z nas zrobili motylki, a jak taki ogier może zapłodnić motylka? Wstyd nam własnego ciała, a oni latają z tymi swoimi sromotnikami na wierzchu. Przysięgłam na prochy naszej wspólnej matki, że kiedyś w salonie pierdnę jak parobek. A potem mogę skonać czy iść do klasztoru. Ale niech zobaczę, że jestem takim samym człowiekiem.
ELŻBIETA ZANIEWICZ, KOBIETA TEŻ CZŁOWIEK, "TWÓRCZOŚĆ", 1993, NR 7
Film Magdaleny Łazarkiewicz jest wierną ekranizacją dramatu Tadeusza Różewicza, który jak wiadomo miał swoją długą i osobliwie trudną recepcję (...). Wbrew pozorom "Białe małżeństwo" to nie dramat o erotycznych niepokojach panieńskiej sypialni, lecz ujęty w formę młodopolskiego pastiszu szyderczy i prowokacyjny rozrachunek ze stereotypami obyczaju i kultury (...). Paniczny strach Bianki przed erotyką jest strachem egzystencjalnym, strachem przed przypisaną od wieków kobiecie rolą "żony zawsze w ciąży" i Matki–Polki.
MF
100latpolskiegofilmu.pl
Ostatnia aktualizacja: 23.05.2012
100 lat polskiego filmu. Co słonko widziało
100 lat polskiego filmu. Baza ludzi umarłych
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024