PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
100 LAT POLSKIEGO FILMU
  10.10.2011


"Amator", fot. Fototeka Filmoteki Narodowej



DIALOG Z FILMU

Dyrektor: Będziemy mieć tutaj wkrótce jubileusz 25-lecia. Przyjadą do nas goście ze Zjednoczenia, może ktoś z Ministerstwa. I nie może być tak, że oni przyjadą i wyjadą. Musi pozostać z tego jakiś ślad. I dlatego pan, panie Mosz, nakręci o tym film.
Filip Mosz: Film? Ale nie, ja nie umiem panie dyrektorze. Ja… dopiero kamerę kupiłem…
Dyrektor: Nauczy się pan. Film to najważniejsza ze sztuk. Ktoś tak powiedział, nie pamiętam kto.
Filip: Lenin.
Dyrektor: To tym bardziej. No to, co – zgoda?
Filip: Dobrze.

TADEUSZ LUBELSKI, OD "PERSONELU" DO "BEZ KOŃCA", CZYLI SIEDEM FAZ ODWRACANIA KAMERY [W:] KINO KRZYSZTOFA KIEŚLOWSKIEGO (POD RED. T. LUBELSKIEGO), KRAKÓW 1997

Na którymś wyższym piętrze odbioru "Amator" to utwór uniwersalny, o narodzinach artysty, o odkryciu w sobie powołania. (...) Filip Mosz to figura tego artysty Młodej Kultury, który przystępuje właśnie do swojego "przedstawiania świata". "Amator" to protokół jego zwycięstw i porażek, a przede wszystkim – zastawianych na jego drodze pułapek. (...) Bohater rozpoczyna od prywatnego, skromnego celu – kupuje kamerę, by filmować córeczkę (...). Podczas realizacji swego pierwszego filmu, kręconego na zamówienie dyrektora, odkrywa wolność filmowca. (...) Kolejny etap to zachłyśnięcie się nieograniczonymi na pozór możliwościami kamery. (...) Ale wtedy Filip rozpoznaje również ciemną, niepokojącą stronę "przedstawiania świata" (...). Po telewizyjnej emisji jego dokumentu demaskującego marnotrawstwo (...) jego kolega zostaje zwolniony z pracy. (...) Filip przekonuje się wtedy, że nie jest w stanie wziąć odpowiedzialności za swoje filmy.

MF
100latpolskiegofilmu.pl
Ostatnia aktualizacja:  23.05.2012
Zobacz również
100 lat polskiego filmu. Antoś po raz pierwszy w Warszawie
100 lat polskiego filmu. 33 sceny z życia
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2022
Scroll