Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
52. Krakowski Festiwal Filmowy jest ostatnim przystankiem na polskiej trasie obchodów dziesięciolecia Szkoły Wajdy. Tym razem w jubileuszowym programie znalazła się sesja otwarta z wykładowcami Programu Dokumentalnego DOK PRO, Marcelem Łozińskim i Jackiem Bławutem. Wajda Studio zaprezentuje dwie premiery dokumentalne: ''Gdzie jest Sonia'' Radki Franczak i ''Mój Dom'' Magdaleny Szymków. My zaś byliśmy na nocy etiud studenckich złożonej w całości z filmów wyprodukowanych w Szkole.
Powstanie Szkoły dekadę temu zrewolucjonizowało polskie wyższe szkolnictwo filmowe. Nowatorskie metody dydaktyczne oraz możliwość realizacji etiud w dogodnych warunkach pozwoliły na wykształcenie nowej generacji młodych twórców, którzy w ciągu ostatnich dziesięciu lat zmienili oblicze polskiego krótkiego metrażu.
Założyciele Szkoły, Andrzej Wajda i Wojciech Marczewski, odwołując się do tradycji pracy w zespołach filmowych, zaoferowali unikalne na skalę europejską programy łączące edukację z produkcją adresowane do profesjonalistów filmowych.W ramach programów Szkoły swoje projekty rozwijali i często produkowali najciekawsi reżyserzy młodego pokolenia. Powstało kilkadziesiąt filmów dokumentalnych i fabularnych, ponad 200 etiud pokazywanych i nagradzanych na największych festiwalach - między innymi w Berlinie, w San Sebastian i Karlowych Warach. Szkoła ma także na koncie nominację do Europejskiej Nagrody Filmowej. Honorowy patronat nad nią sprawuje Europejska Akademia Filmowa.
"Gdzie jest Sonia?", fot. KFF
Na nocy etiud pod hasłem ''The Best of Wajda School'' można było zobaczyć panoramę tego, co przez dziesięć lat udało się stworzyć w ramach kursów w Szkole. Pokazano zarówno starsze dokumenty (''Za płotem'' Marcina Sautera) i fabuły (''Telefono'' Marcina Wrony), jak i nowsze dokonania w obu dziedzinach (fabularne ''Urodziny'' Macieja Sobieszczańskiego i dokumentalne "Bon Appetit" Kuby Maciejki). Wysmakowane wizualnie miniatury (''Poparz'' Adama Palenty) zderzono z półgodzinnymi dokumentami (''Na działce'' Thierry'ego Paladino). Tłumnie zgromadzona publiczność z entuzjazmem przyjęła każdy z tytułów. Tygiel gatunków, form i poetyk, jakie ze sobą zderzono, pokazuje ogromne zróżnicowanie produkcji ze stajni Wajdy. Tylko te dziesięć tytułów zostało nagrodzone łącznie ponad stu nagrodami (!) na rozmaitych imprezach filmowych w Polsce i na świecie. To, że najstarsze z nich są znakomicie odbierane po latach pokazuje, że droga, którą obrali twórcy Szkoły, jest drogą słuszną.
Powstanie Szkoły dekadę temu zrewolucjonizowało polskie wyższe szkolnictwo filmowe. Nowatorskie metody dydaktyczne oraz możliwość realizacji etiud w dogodnych warunkach pozwoliły na wykształcenie nowej generacji młodych twórców, którzy w ciągu ostatnich dziesięciu lat zmienili oblicze polskiego krótkiego metrażu.
Założyciele Szkoły, Andrzej Wajda i Wojciech Marczewski, odwołując się do tradycji pracy w zespołach filmowych, zaoferowali unikalne na skalę europejską programy łączące edukację z produkcją adresowane do profesjonalistów filmowych.W ramach programów Szkoły swoje projekty rozwijali i często produkowali najciekawsi reżyserzy młodego pokolenia. Powstało kilkadziesiąt filmów dokumentalnych i fabularnych, ponad 200 etiud pokazywanych i nagradzanych na największych festiwalach - między innymi w Berlinie, w San Sebastian i Karlowych Warach. Szkoła ma także na koncie nominację do Europejskiej Nagrody Filmowej. Honorowy patronat nad nią sprawuje Europejska Akademia Filmowa.
"Gdzie jest Sonia?", fot. KFF
Na nocy etiud pod hasłem ''The Best of Wajda School'' można było zobaczyć panoramę tego, co przez dziesięć lat udało się stworzyć w ramach kursów w Szkole. Pokazano zarówno starsze dokumenty (''Za płotem'' Marcina Sautera) i fabuły (''Telefono'' Marcina Wrony), jak i nowsze dokonania w obu dziedzinach (fabularne ''Urodziny'' Macieja Sobieszczańskiego i dokumentalne "Bon Appetit" Kuby Maciejki). Wysmakowane wizualnie miniatury (''Poparz'' Adama Palenty) zderzono z półgodzinnymi dokumentami (''Na działce'' Thierry'ego Paladino). Tłumnie zgromadzona publiczność z entuzjazmem przyjęła każdy z tytułów. Tygiel gatunków, form i poetyk, jakie ze sobą zderzono, pokazuje ogromne zróżnicowanie produkcji ze stajni Wajdy. Tylko te dziesięć tytułów zostało nagrodzone łącznie ponad stu nagrodami (!) na rozmaitych imprezach filmowych w Polsce i na świecie. To, że najstarsze z nich są znakomicie odbierane po latach pokazuje, że droga, którą obrali twórcy Szkoły, jest drogą słuszną.
Portalfilmowy.pl jest patronem medialnym 52. Krakowskiego Festiwalu Filmowego.
Jacek Dziduszko
Portalfilmowy.pl/materiały prasowe
Ostatnia aktualizacja: 20.06.2012
Kraków: skąd dokumentaliści biorą tematy na film?
Kraków zadaje pytania o inność
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024