Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Wiadomo, że z rodziną najlepiej wychodzi się na zdjęciu, a najgorzej – podczas otwierania testamentu.
Wie coś na ten temat bohater duńskiego filmu Christiana Sønderby Jepsena. "Testament" to właściwie komedia dokumentalna, mocno „ustawiona” na poziomie inscenizacji, ale mówiąca wiele gorzkich prawd o rodzinnych więzach, które czasem – jak się okazuje – niewiele mają wspólnego z prawdziwymi więziami. Kiedy w życiu nieudacznego Henrika pojawia się lukratywny spadek po przedsiębiorczym dziadku, jest to nie tylko okazja, by podreperować swój budżet podupadły na skutek rozmaitych nałogów. W obliczu wielkich pieniędzy wystawione zostają na próbę jego relacje z bliskimi: ze starszym bratem, ojcem, ciotką czy dziewczyną, z którą ma dziecko. Ale film Jepsena nie chce być tylko rozrachunkiem z rodziną – dla trzydziestoparoletniego bohatera potyczki wokół testamentu przynoszą przede wszystkim dotkliwą konfrontację z własną niedojrzałością.
Podobnie zwariowany ton w zetknięciu z trudnym tematem rodzinnym dominował w filmie "Najświętsza Panienka, koptowie i ja" Namira Abdela Messeeha. Kiedy francuski reżyser dostaje zlecenie na film o egipskich koptach, z których wywodzi się jego rodzina, nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo końcowy efekt odbiegał będzie od początkowych założeń. Nie ma też pojęcia, jak wiele podczas swojej pracy w Egipcie odkryje – tak w kwestii rodzinnych napięć, jak i własnej tożsamości. Przy okazji kręcenia filmu dodatkowo udaje się Namirowi zaktywizować społeczność rodzinnej wioski, a widz ma przy tym wszystkim całkiem niezłą zabawę…
W trzecim dniu festiwalu w międzynarodowym konkursie dokumentalnym pokazano dwa filmy polskie. Grzegorz Pacek, zdobywca Złotego Lajkonika w 2001 roku za film "Jestem zły", w dokumencie "Tato poszedł na ryby" przedstawia intrygującą postać Juana van Tondera, Afrykanera z kryminalną przyszłością i niewyjaśnionym do końca dramatem rodzinnym. Bohater przeszedł w swoim życiu zdumiewającą przemianę: dotychczasowy utracjusz i straceniec dostąpił któregoś dnia religijnego objawienia i stał się człowiekiem owładniętym misją. Prowadzi teraz dom dziecka dla zaniedbanych czarnoskórych dzieciaków.
"Uwikłani" Lidii Dudy mają formę bardziej reportażu niż dokumentu, lecz emocjonalnej intensywności i stopnia złożoności problemu mógłby im pozazdrościć niejeden film fabularny. Laureatka Złotego Lajkonika w 2005 roku za dokument „Herkules” i tym razem penetruje rejony społecznych nizin, choć sytuacja wyjściowa jest o wiele bardziej drastyczna. Oto chłopak molestowany w dzieciństwie przez pedofila po latach zaczyna go prześladować. Z czystej zemsty za swoje krzywdy? Z potrzeby sprawiedliwości? By uchronić inne dzieci przed przebywającym na wolności zboczeńcem? Naprzeciw jego racji stoi zaszczuty człowiek, który w swojej dawnej ofierze upatruje teraz całkiem realnego zagrożenia. Reżyserka dodatkowo komplikuje ten dramat oddając głos matkom obu mężczyzn: kochające swoich synów kobiety pozwalają spojrzeć na relację pedofil – ofiara z nieco innej strony.
Portalfilmowy.pl jest patronem medialnym 52. Krakowskiego Festiwalu Filmowego.
Wie coś na ten temat bohater duńskiego filmu Christiana Sønderby Jepsena. "Testament" to właściwie komedia dokumentalna, mocno „ustawiona” na poziomie inscenizacji, ale mówiąca wiele gorzkich prawd o rodzinnych więzach, które czasem – jak się okazuje – niewiele mają wspólnego z prawdziwymi więziami. Kiedy w życiu nieudacznego Henrika pojawia się lukratywny spadek po przedsiębiorczym dziadku, jest to nie tylko okazja, by podreperować swój budżet podupadły na skutek rozmaitych nałogów. W obliczu wielkich pieniędzy wystawione zostają na próbę jego relacje z bliskimi: ze starszym bratem, ojcem, ciotką czy dziewczyną, z którą ma dziecko. Ale film Jepsena nie chce być tylko rozrachunkiem z rodziną – dla trzydziestoparoletniego bohatera potyczki wokół testamentu przynoszą przede wszystkim dotkliwą konfrontację z własną niedojrzałością.
Podobnie zwariowany ton w zetknięciu z trudnym tematem rodzinnym dominował w filmie "Najświętsza Panienka, koptowie i ja" Namira Abdela Messeeha. Kiedy francuski reżyser dostaje zlecenie na film o egipskich koptach, z których wywodzi się jego rodzina, nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo końcowy efekt odbiegał będzie od początkowych założeń. Nie ma też pojęcia, jak wiele podczas swojej pracy w Egipcie odkryje – tak w kwestii rodzinnych napięć, jak i własnej tożsamości. Przy okazji kręcenia filmu dodatkowo udaje się Namirowi zaktywizować społeczność rodzinnej wioski, a widz ma przy tym wszystkim całkiem niezłą zabawę…
W trzecim dniu festiwalu w międzynarodowym konkursie dokumentalnym pokazano dwa filmy polskie. Grzegorz Pacek, zdobywca Złotego Lajkonika w 2001 roku za film "Jestem zły", w dokumencie "Tato poszedł na ryby" przedstawia intrygującą postać Juana van Tondera, Afrykanera z kryminalną przyszłością i niewyjaśnionym do końca dramatem rodzinnym. Bohater przeszedł w swoim życiu zdumiewającą przemianę: dotychczasowy utracjusz i straceniec dostąpił któregoś dnia religijnego objawienia i stał się człowiekiem owładniętym misją. Prowadzi teraz dom dziecka dla zaniedbanych czarnoskórych dzieciaków.
"Uwikłani" Lidii Dudy mają formę bardziej reportażu niż dokumentu, lecz emocjonalnej intensywności i stopnia złożoności problemu mógłby im pozazdrościć niejeden film fabularny. Laureatka Złotego Lajkonika w 2005 roku za dokument „Herkules” i tym razem penetruje rejony społecznych nizin, choć sytuacja wyjściowa jest o wiele bardziej drastyczna. Oto chłopak molestowany w dzieciństwie przez pedofila po latach zaczyna go prześladować. Z czystej zemsty za swoje krzywdy? Z potrzeby sprawiedliwości? By uchronić inne dzieci przed przebywającym na wolności zboczeńcem? Naprzeciw jego racji stoi zaszczuty człowiek, który w swojej dawnej ofierze upatruje teraz całkiem realnego zagrożenia. Reżyserka dodatkowo komplikuje ten dramat oddając głos matkom obu mężczyzn: kochające swoich synów kobiety pozwalają spojrzeć na relację pedofil – ofiara z nieco innej strony.
Portalfilmowy.pl jest patronem medialnym 52. Krakowskiego Festiwalu Filmowego.
Anita Piotrowska („Tygodnik powszechny")
Portalfilmowy.pl
Ostatnia aktualizacja: 20.06.2012
Kraków: Bohaterowie niespełnieni
Kraków: burzliwa dyskusja po projekcji „Wiery Gran”
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024