PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
Międzynarodowy konkurs dokumentów to najciekawsza, moim zdaniem, sekcja Krakowskiego Festiwalu Filmowego. W tym roku podczas walki o nagrodę Złotego Rogu roku spotyka się współczesność z historią, prywatne z politycznym, a dokument klasyczny zderzony zostaje z różnymi gatunkowymi transgresjami.

Tu wreszcie polscy filmowcy mogą się skonfrontować z dokonaniami kolegów z całego świata. Pośród ostro wyselekcjonowanej dwudziestki tytułów na pewno polecałabym pójście jakimś konkretnym tropem, na przykład historycznym – żeby zobaczyć, w jaki sposób filmowcy z różnych krajów radzą sobie z czasem przeszłym.

I tak z jednej strony mamy polską „Wierę Gran” Marii Zmarz-Koczanowicz, gdzie historia oskarżonej o kolaborację pieśniarki z getta dotyka uniwersalnego problemu rozliczania win. Win popełnionych przed wieloma laty, w warunkach ekstremalnych – ale ciągle rozpalających w nas emocje, by przypomnieć tylko niedawną gorączkę lustracyjną. Z drugiej strony mamy dokumenty izraelskie, również odnoszące się do czasów Zagłady i choć bardzo osobiste, umiejące znaleźć dystans wobec starszych pokoleń. W "Sześć milionów i on" David Fisher jedzie do dawnego obozu pracy w Gusen, by dowiedzieć się, kim tak naprawdę był jego ojciec. Arnon Goldfinger w „Mieszkaniu” próbuje zrozumieć fenomen przyjaźni swoich żydowskich dziadków z pewnym hitlerowskim małżeństwem, dochodząc przy tym do bardzo ciekawych wniosków na temat nazizmu i syjonizmu. 


"Sześć milionów i on”, fot. KFF

Inną ścieżką w konkursie mogą być dokumentalne podróże pod prąd. Prawdziwą perełką jest tu "Ojczyzna albo śmierć" Witalija Manskiego – rosyjski dokument o dzisiejszej Kubie, wnikliwie wpatrzony w bujną rzeczywistość, pozbawiony jakiegokolwiek komentarza. Gdzieś na przeciwległym biegunie sytuuje się „Zaćmienie słońca” Martina Marečka, film z gatunku politycznie niepoprawnych, rozprawiający się z problemem pomocy humanitarnej w Afryce z iście czeskim poczuciem absurdu. Z dokumentalnej ortodoksji wyłamuje się także "Najświętsza Panienka, koptowie i ja" Namira Abdela Messeeha, w którym pochodzący z Egiptu francuski reżyser odbywa brawurową wyprawę do kraju przodków, żeby nakręcić film o maryjnych objawieniach. Do Afryki wyrusza także Grzegorz Pacek, który w niepokojącym dokumencie "Tato poszedł na ryby" portretuje białego człowieka oddanego pomocy afrykańskim dzieciom. Trudno o bardziej niejednoznaczną postać, balansującą na granicy nawiedzenia i szaleństwa.

Jeśli ktoś szuka filmów z mocnym wydźwiękiem społecznym, powinien zobaczyć dwa skandynawskie tytuły traktujące o dzisiejszym pokoleniu wchodzącym w dorosłość. Duchowe osierocenie w świecie totalnej wolności i dobrobytu pobrzmiewa w „Dziewczynie z papugą”, szwedzkim filmie Jerzego Śladkowskiego, czy w norweskiej „Zdradzie”Karen Winther. Przedstawione w nich nastoletnie bohaterki, skłócone ze sobą i ze światem, poszukują ekstremalnych doznań i ekstremalnych ideologii, by wypełnić w sobie i wokół siebie emocjonalną pustkę. Zaś tym, którzy co roku narzekają, że krakowski konkurs dokumentalny nie idzie z duchem czasu i pokazuje w kółko „filmy o staruszkach”, dedykuję piękny szwedzki film Petera Gerdehaga „Mleczne siostry”, który jest zarazem opowieścią o przekornej starości, jak i ciekawym komentarzem na temat wolności ludzi starych w społeczeństwie opiekuńczym.        
   
 











Anita Piotrowska („Tygodnik powszechny")
Portalfilmowy.pl
Ostatnia aktualizacja:  8.08.2013
Zobacz również
Niech gra muzyka
Osiołkowi w żłobie dano
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2021
Scroll