PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Stoczniowcy wychodzą z jednej zmiany, widownia Klubu Filmowego opuszcza kino po skończonych seansach.  Mieszają się ze sobą. Patrzę na nich i zaczynam myśleć, że właściwie i jedni i drudzy wykonują ciężką pracę.

Dziewiętnaście krótkich filmów. Nazwiska reżyserów większości z tych etiud póki co niewiele mówią  kinomanom. Choć wśród filmów konkursu znaleźć można dzieła twórców, odnoszących wcześniej sukcesy w kinie niezależnym, jak Bodo Kox, którego film "Rura", zrealizowany na zamówienie Filmoteki Szkolnej pod hasłem „Nowe szaty mitu”. znalazł się w Konkursie Młodego Kina. Pięciominutowy film, alternatywna wersja historii powstańca z „Kanału” Wajdy,  zaskakuje wszystkim obsadzeniem Mateusza Damięckiego i czarnym humorem rodem z Monty Pytona.


"Basia z Podlasia", fot. Studio Munka

W eksperymentującym "Samolot na autobus" wahanie bohaterki (Olga Frycz) reżyserka Kas Zawadowicz wzmacnia zwielokrotnionym obrazem – poliwizją. Ekran podzielony na samodzielne cząsteczki, w których toczy się akcja nie jest dla historii kina niczym nowym, tą technika od lat bawi się min.: Mike Figgis. Z drugiej strony może nie o innowacyjność tutaj chodzi – estetyka wyskakujących okienek towarzyszy nam przecież co dnia.

W kierunku estetyki poszła Jagoda Szelc – mieszkanie z klinicznym designem to miejsce akcji jej filmu „Aposiopesis”. Wiele o filmie mówi jego tytuł (oczywiście znającym Grekę), który oznacza „stawanie się milczącym” albo „wyciszenie”. Bohaterka filmu po utracie bliskiej osoby próbuje wypełnić pustkę stosując zabiegi pielęgnacyjne – czesząc, wreszcie obcinając włosy. 

Popularny motyw młodego kina – rozstanie z nadopiekuńczymi rodzicami wytropiłam w filmie Stefana ŁazarskiegoWróć do domu przed północą”. Opowiedziany w kontrastowych, czarno-białych zdjęciach film zawiera niepokojącą, skrytobójczą intrygę. Również mocny wizualnie, brutalnie realistyczny jest obraz "Nasza zima zła" Grzegorza Zaricznego. Przygnębiająca wizja zmagań dwudziestolatki i czterdziestolatki - pielęgniarek w szkole specjalnej autora nagradzanego dokumentu „Marysina polana”. Fantazjowałam o rozwinięciu tego krótkiego filmu w pełnometrażowy – w coś na kształt „Współlokatorek” Mike’a Leigh.


Wirtualna oszustka: Paulina Chapko, Lesław Żurek w "Offline", fot. FPFF

Dwa filmy korespondowały ze sobą na temat wirtualnych znajomości. Dramat rozczarowania młodego chłopca (Maciej Musiał) osobą po drugiej stronie łącza opowiada "Offline"Jana Matuszyńskiego z programu „30 minut” Studia Munka.  "Basia z Podlasia" Aleksandra Dembskiego – również  trzydziestka ze Studia Munka, to podróż samotnego Holendra na wschód Polski w poszukiwaniu  internetowej dziewczyny.  Groteskowa opowieść, przywodząca na myśl czeskie komedie – co docenili widzowie ubiegłorocznych Nowych Horyzontów – przyznając jej Nagrodę Publiczności.

Internet, kłamstwa… tak, pojawił się nawet seks (w „Żaklinie” Marcina Szuwarowskiego młodzi chłopcy podglądają dojrzałą kobietę).


EJ
portalfilmowy.pl
Ostatnia aktualizacja:  20.06.2012
Zobacz również
"Jesteś Bogiem" otwiera Festiwal w Gdyni
Gdynia - Polonica. Grochowska jeździ jak Gosling
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll