PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU

Warszawskie Targi Książki na kilka majowych dni zamieniają Pałac Kultury i Nauki w przestrzeń poświęconą wydawcom, prezentującym czytelnikom swoje oferty i zapraszającym ich do spotkań z autorami. Wśród wielu wydarzeń towarzyszących tegorocznej edycji targów nie zabrakło takich, które miały związek ze sztuką filmową.

Ponad pięciuset wydawców i niezliczona ilość tytułów – zarówno tych świeżych na rynku, jak i tych sprzed lat, godnych przypomnienia. Ponad czterystu autorów, kilkadziesiąt zorganizowanych spotkań, wiele interesujących paneli dyskusyjnych i wykładów – tak w skrócie prezentowała się tegoroczna edycja Warszawskich Targów Książki, które odbyły się w Pałacu Kultury i Nauki, w bliskim sąsiedztwie 9. festiwalu Planete Doc Review, goszczącego od kilku dni w Kinotece. Gąszcze pałacowych korytarzy, sal, schodów i przedsionków, wśród których nietrudno się zgubić, na parę dni zostały oddane w ręce autorów, wydawców i setki czytelników z całego kraju. Jak wśród tych wielu ofert się odnaleźć i wychwycić z programu najciekawsze kąski? Można zaufać intuicji i kierować się pewnym krokiem przed siebie, ale w wypadku tak bogatego zestawu autorskich spotkań i prelekcji najlepszą metodą jest wnikliwe zapoznanie się z programem i śledzenie wydarzeń z przewodnikiem targowym w ręku.

Joanna Szczepkowska, fot. AKPA

Jednym z najciekawszych punktów w weekendowym programie był cykl spotkań z finalistami Nagrody im. Ryszarda Kapuścińskiego za reportaż literacki. Można było posłuchać dyskusji z takimi postaciami jak Filip Springer (autor „Miedzianki”), Francisco Goldman („Sztuka politycznego morderstwa, czyli kto zabił biskupa”), a przede wszystkim – laureat tej prestiżowej nagrody, Liao Yiwu – chiński poeta, dziennikarz i prozaik, autor wyróżnionego zbioru reportaży „Prowadzący umarłych. Opowieści prawdziwe. Chiny z perspektywy nizin społecznych”. Fascynującym spotkaniem okazała się też sobotnia dyskusja z Adamem Pomorskim – wybitnym tłumaczem, eseistą i krytykiem, odczytującym swoje ostatnie przekłady i przybliżającym słuchaczom warsztat tłumacza literatury. Nowością tegorocznej edycji była „Kanapa Literacka” – miejsce, gdzie w swobodnej atmosferze czytelnicy mogli spotkać się ze swoim ulubionym autorem. Na „literackiej kanapie” zasiedli m.in.: Andrzej Sapkowski, Maria Szyszkowska, Jean-Pierre Verheggen i Adam Makowicz.

Atrakcyjnym wydarzeniem otwierającym targi na inne formy sztuki i odbioru niż literatura była Komiksowa Warszawa – jedyny taki festiwal w stolicy, wprowadzający uczestników w świat wciąż jeszcze niedocenianych na polskim gruncie opowieści obrazkowych. W ciągu ostatnich dwóch dni festiwalu w pałacowych pomieszczeniach można było spotkać takich twórców jak Michał „Śledziu” Śledziński, Maciej Sieńczyk czy autorzy serii Funky Koval (Maciej Parowski i Bogusław Polch). Jednym z najbardziej obleganych wydarzeń okazało się zaś spotkanie z Tadeuszem Baranowskim – nestorem polskiej sztuki komiksowej, twórcą reklam i ilustratorem, który ma też na swoim koncie współpracę z Se-ma-forem przy filmie „Filemon i przyjaciele”. – Zawsze rysowałem komiksy przede wszystkim dla zabawy. – wyznał autor „Trzech przygód Sherlocka Bombla”, dodając, że od dłuższego czasu coraz chętniej zamiast tworzenia komiksów poświęca się swojej innej pasji, jakim jest malarstwo.

Jerzy Gruza, fot. SFP

Za sprawą różnorodności prezentowanych publikacji, III Warszawskie Targi Książki stały się przestrzenią kulturowego pogranicza, w którym można było porozmawiać nie tylko o literaturze, lecz także o sztuce aktorskiej lub scenopisarskiej. Okazją do dyskusji na pierwszy z tych tematów była prezentacja książki Aleksander Zelwerowicz. Biografia pisana od nowa” – znakomitej pracy, która wyszła w zeszłym roku spod pióra Barbary Osterloff, prorektor warszawskiej Akademii Teatralnej, wieloletniej wykładowczyni historii teatru na wydziale aktorskim tej uczelni i wykładowczyni historii na warszawskiej ASP. Spotkanie poświęcone książce rozpoczęło się od pokazu slajdów, archiwaliów i filmów z udziałem tego wybitnego aktora, reżysera i pedagoga, patronującego warszawskiej szkole kształcącej gwiazdy polskiego kina i sceny. Kolejnym punktem prezentacji była dyskusja na temat biografii, trudów jej pisania i wieloletniego zaangażowania autorki w pracę nad dokumentacją życia Zelwerowicza. – Podziwiam Barbarę za to, że się zawzięła i skończyła, pisząc książkę nie tylko donośną naukowo, ale też przede wszystkim do czytania. Ta biografia wymagała od niej niezwykłego mrówczego nakładu pracy, ale efekt jest imponujący! – chwalił autorkę Janusz Majcherek. Zelwerowicz krył w sobie wiele tajemnic, wydawał się niepoznawalny. Za sprawą tej donośnej pracy mamy okazję choć trochę w tę postać wniknąć – mówił profesor.

Jak z kolei wygląda praca nad filmową adaptacją i jak przenosi się na ekran opowiadanie, które liczy zaledwie kilka stron? Na te pytania i wątpliwości odpowiadał podczas specjalnego spotkania w sobotnie południe Ryszard Brylski – reżyser i scenarzysta „Żurku”, który ostatnio zdobył specjalne wyróżnienie w Gdyni za swój najnowszy film, "Cudowne lato". Autor prezentował na targach wydaną w zeszłym roku książkę „Żurek Między wierszami czyli adaptacja nietypowa” – specjalne wydanie scenariusza, obejmujące 8-stronicowe opowiadanie Olgi Tokarczuk z tomu „Gra na wielu bębenkach” oraz film wydany na DVD. – Ta adaptacja jest tak nietypowa właśnie dlatego, że dotyczyła opowiadania liczącego mniej niż dziesięć stron, podczas gdy zwykle mamy do czynienia z ekranizacjami potężnych, grubych powieści, nad którymi pracuje się w kinie zupełnie inaczej – powiedział reżyser. Podobno sama pisarka była zaskoczona, gdy dowiedziała się o jego planach, nie sądziła bowiem, że ktoś zechce przenieść tak krótki tekst na ekran. – Gdy opowiadam o tym filmie, trudno umieścić mi moich bohaterów w jakichś schematach, ale jedno jest pewne: pracując nad postaciami, miałem ogromną wolność, mogłem uzupełniać je o cechy, których nie było w książce – dodał Brylski. Zdradzając okoliczności pracy nad scenariuszem reżyser przyznał, że najważniejsze było dla niego uchwycenie w filmie płaszczyzny realistycznej weryfikacji – stworzenie takiego świata, który wiernie odzwierciedlałby rzeczywistość i wydawał się widzowi bliski.

Małgorzata Szumowska, fot. Alexandra FLEURANTIN/Les Arcs European Film Festival

Podobny realizm, podszyty przy tym pierwiastkami nostalgii, charakteryzuje inne dwa tytuły, jakie można było nabyć w ramach warszawskich targów – „Małą maturę” oraz „Siedlisko” Janusza Majewskiego, z którym można było się spotkać i porozmawiać stoisku wydawnictwa Marginesy. Ceniony przede wszystkim jako autor filmowy, poza licznymi scenariuszami filmowymi, reżyser ma też na swoim koncie kilka pozycji literackich, m.in. zbiór opowiadań „Exhibicjonista”, powieść "Po sezonie" i dramat „Upiór w kuchni”. W ostatnich latach najgoręcej została przyjęta przeniesiona na duży ekran „Mała matura”. Jak mówił reżyser, była ona dlań powieścią częściowo autobiograficzną, a częściowo kreacyjną – utkaną z przeżyć i wspomnień, które poddane jednak zostały pewnej deformacji. Choć pierwowzory przedstawionych w książce i filmie postaci naprawdę istniały, to postanowił zmienić ich nazwiska i dodać szczegóły, określając „Małą maturę” mianem nie tyle wiernej kopii rzeczywistości, ile raczej jej artystycznego odbicia. Pogranicze rzeczywistości i fikcji, prawdy i zmyślenia, autobiografizmu i wpływem życia na kino – to wszystko stało się głównym tematem wydanego niedawno nakładem wydawnictwa Krytyki Politycznej wywiadu rzeki Agnieszki Wiśniewskiej z Małgorzatą Szumowską, „Kino to sztuka przetrwania” – obie rozmówczynie były obecne na targach i podpisywały książkę. Szkoda, że zabrakło publicznego spotkania, w którym mogłyby one opowiedzieć o swoim dialogu coś więcej, bo przy tłumnym charakterze targów dłuższa i bardziej wnikliwa rozmowa z polską reżyserką była właściwie niemożliwa.

Podczas targów odbyła się też premiera innej publikacji, która może zainteresować fanów polskiego kina – długo oczekiwanej biografii Ryszarda Wolańskiego, Eugeniusz Bodo. Już taki jestem zimny drań”. Dziennikarz przez lata związany z radiem i telewizją był dotąd znany przede wszystkim jako autor artykułów i książek poświęconych muzyce. Kilka lat temu, gdy pracował nad biografią kompozytora i pioniera jazzu w Polsce, „Już nie zapomnisz mnie. Opowieść o Henryku Warsie”, zaczął interesować się życiem Bodo. Tajemnicze losy „króla przedwojennej Warszawy” – jak określa się słynnego aktora i gwiazdę kabaretów – fascynowały Wolańskiego coraz bardziej. Już pracując nad biografią Warsa dziennikarz zaczął odkrywać coraz więcej tajemnic związanych z ikoną międzywojennego kina i opracowywał pierwsze szkice biografii. – Praca nad tą książką zajęła mi kilka lat, ale była poprzedzona długim okresem poszukiwań i mozolnej dokumentacji – wyznał autor, z którym można był porozmawiać przy stoliku wydawnictwa Rebis. W ramach tegorocznych targów było też spotkać m.in. Joannę Szczepkowską, podpisującą wydaną niedawno „Bardzo krótką podróż i inne scenariusze filmowe”, Magdalenę Zawadzką, która składała dla chętnych czytelników podpis na wspomnieniach „Gustaw i ja” oraz Jerzego Gruzę, sygnującego książkę „Stolik”. Warszawskie targi dobiegły końca w niedzielę wieczorem. – Odnotowaliśmy wzrost sprzedaży biletów na poziomie 4 proc. co wydaje się znaczącym sukcesem w obliczu niepokojących danych na temat spadku obrotów na rynku wydawniczym w Polsce czy niezadowalającego poziomu czytelnictwa – powiedział w ramach podsumowania tegorocznej edycji Jacek Oryl, dyrektor Warszawskich Targów Książki. Na kolejne święto literatury (z domieszką komiksu, teatru i kina) organizatorzy już teraz zapraszają na maj 2013 roku.

Magdalena Bartczak
Portalfilmowy.pl
Ostatnia aktualizacja:  17.05.2012
Zobacz również
Christopher Vogler z wykładami w Polsce
Nagrody PISF - Armata przepytuje Wilczyńskiego
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2022
Scroll