Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
„Radio, telewizja, kino upomniałyby się o Pana. Producenci filmowi wydzwanialiby na telefon komórkowy - ale Pan potrafił chronić się przed petentami i wielbicielami. Tylko czy przerzuciłby się Pan z gęsiego pióra i atramentu na komputer?" – pisze autorka biografii Dickensa Claire Tomalin w liście do pisarza opublikowanym w „The Guardian”.
Dickens (1812-1870), choć żył w czasach wiktoriańskich, ma status globalnego, literackiego giganta. Pisarz podziwiany jest za styl, zmysł obserwacji, barwną charakterystykę postaci, społeczną wrażliwość. Dickens dał światowej literaturze postacie Pickwicka, Olivera Twista, Fagina, Scrooge'a, Davida Copperfielda, Nicholasa Nickleby'ego i wiele innych. "Wszystko to, o czym pisał Dickens w latach 40. XIX w. jest wciąż obecne we współczesnej rzeczywistości: przepaść między bogatymi a biednymi, korupcja w świecie finansjery, sprzedajni posłowie parlamentu, rządy absolwentów elitarnej szkoły prywatnej Eton" - wskazuje biografka Claire Tomalin.
"Pierwsze kroki Dickens stawiał jako reporter. Stąd jego styl łączy obserwacyjny zmysł reportera z wyobraźnią poetycką. Ubarwia rzeczywistość literackim językiem" - dodaje Tomalin.
"Ponieważ Dickens był dobrym pisarzem, to jego fabuła wciągała czytelnika. Zmuszał przez to ludzi z warstw społecznie uprzywilejowanych do czytania o tym, o czym wiedzieć nie chciały – warunkach życia klas społecznie upośledzonych. Literacka beletrystyka to jeden z najsubtelniejszych sposobów mówienia prawdy" - powiedział BBC Paul Abbott, producent i scenarzysta telewizyjny.
Powieści Dickensa doczekały się szeregu adaptacji filmowych. Często utrwalał postacie dziwaków i ekscentryków o rysach karykaturalnych, nic dziwnego, że po jego prozę - „Olivera Twista” - sięgnął mistrz groteski Roman Polański (2005). Hollywood wciąż czerpie pełnymi garściami z dorobku pisarza. Powstaje kolejna adaptacja „Wielkich nadziei” w reżyserii Mike’a Newella („Donnie Brasco”) z Ralphem Fiennesem i Heleną Bonham Carter w rolach głównych. W poprzedniej wersji dickensowskiej opowieści zagrali Ethan Hawke i Gwyneth Paltrow, a reżyser - Alfonso Cuaron, przeniósł akcję do współczesnego (dokładnie w 1998 roku) Nowego Jorku.
Ciekawe, co miałby nam do powiedzenia dzisiaj twórca instytucji zwanej "Ministerstwo Przelewania z Pustego w Próżne"? Być może nic nowego, jak to, że: "Szczęśliwy jest ten, kto mając 20 szylingów dochodu tygodniowo wydaje 19 i 1/2, nieszczęśliwym zaś ten, kto pobiera 20 szylingów, a wydatki jego wynoszą 20 i 1/2." - idealne motto na czas kryzysu.
Dickens (1812-1870), choć żył w czasach wiktoriańskich, ma status globalnego, literackiego giganta. Pisarz podziwiany jest za styl, zmysł obserwacji, barwną charakterystykę postaci, społeczną wrażliwość. Dickens dał światowej literaturze postacie Pickwicka, Olivera Twista, Fagina, Scrooge'a, Davida Copperfielda, Nicholasa Nickleby'ego i wiele innych. "Wszystko to, o czym pisał Dickens w latach 40. XIX w. jest wciąż obecne we współczesnej rzeczywistości: przepaść między bogatymi a biednymi, korupcja w świecie finansjery, sprzedajni posłowie parlamentu, rządy absolwentów elitarnej szkoły prywatnej Eton" - wskazuje biografka Claire Tomalin.
"Pierwsze kroki Dickens stawiał jako reporter. Stąd jego styl łączy obserwacyjny zmysł reportera z wyobraźnią poetycką. Ubarwia rzeczywistość literackim językiem" - dodaje Tomalin.
"Ponieważ Dickens był dobrym pisarzem, to jego fabuła wciągała czytelnika. Zmuszał przez to ludzi z warstw społecznie uprzywilejowanych do czytania o tym, o czym wiedzieć nie chciały – warunkach życia klas społecznie upośledzonych. Literacka beletrystyka to jeden z najsubtelniejszych sposobów mówienia prawdy" - powiedział BBC Paul Abbott, producent i scenarzysta telewizyjny.
Powieści Dickensa doczekały się szeregu adaptacji filmowych. Często utrwalał postacie dziwaków i ekscentryków o rysach karykaturalnych, nic dziwnego, że po jego prozę - „Olivera Twista” - sięgnął mistrz groteski Roman Polański (2005). Hollywood wciąż czerpie pełnymi garściami z dorobku pisarza. Powstaje kolejna adaptacja „Wielkich nadziei” w reżyserii Mike’a Newella („Donnie Brasco”) z Ralphem Fiennesem i Heleną Bonham Carter w rolach głównych. W poprzedniej wersji dickensowskiej opowieści zagrali Ethan Hawke i Gwyneth Paltrow, a reżyser - Alfonso Cuaron, przeniósł akcję do współczesnego (dokładnie w 1998 roku) Nowego Jorku.
Ciekawe, co miałby nam do powiedzenia dzisiaj twórca instytucji zwanej "Ministerstwo Przelewania z Pustego w Próżne"? Być może nic nowego, jak to, że: "Szczęśliwy jest ten, kto mając 20 szylingów dochodu tygodniowo wydaje 19 i 1/2, nieszczęśliwym zaś ten, kto pobiera 20 szylingów, a wydatki jego wynoszą 20 i 1/2." - idealne motto na czas kryzysu.
Edyta Jarząb
portalfilmowy.pl
Ostatnia aktualizacja: 5.09.2012
Stanisław Jędryka. "Miłości mojego życia"
Bohumil Hrabal. Mędrzec nad kuflem piwa
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024